قواعد پنجگانه موفقيت در كنكور


قواعد پنجگانه موفقيت در كنكور



از اونجایی که این روزها برای کنکوری ها به منزله ی شمارش معکوس قلمداد می شه و چون بعضی از دوستای عزیزمون امسال کنکور دارن این مقاله رو اینجا می ذارم.
امیدوارم که مفید باشه
اضطراب بیش از اندازه کنکور در یادآوری آموخته های گذشته تداخل ایجاد می کند و فرد را در تصمیم گیری برای انتخاب گزینه صحیح با مشکل مواجه می کند.

دکتر "رضا رستمی" افزود: یکی از مهمترین چیزهایی که باعث می شود کنکور به طور جدی سلامت روان را به خطر بیاندازد نگاهی است که خانواده و جامعه به یک فرد کنکوری دارند. اطرافیان همیشه از داوطلب کنکور به دست آوردن نتیجه خوب را انتظار دارند.
وی ادامه داد: نکته ای که باید توجه داشت اضطرابی است که والدین و جامعه منتقل می کنند. آنها درخواست تلاش بیشتر را از داوطلب نمی کنند بیشتر نتیجه را انتظار دارند و به هوش که در کنترل فرد نیست تکیه می کنند. این درحالی است که باید بیشتر بر تلاش که عنصری قابل کنترل است تأکید کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: عامل اضطراب در کنکور نقطه صفری است که همه یا هیچ را به داوطلب تلقین می کند. باید علایق شناسایی شود و افراد را به سمت و سوهایی به جز کنکور هدایت کرد. تا تنها افرادی که واقعا به ادامه تحصیل علاقه دارند به دانشگاه ها وارد شوند.
وی با بیان این که اضطراب از نا آگاهی افراد ناشی می شود خاطر نشان کرد: همیشه به داوطلبان اعلام می شود یک میلیون و .... در کنکور شرکت می کنند اما تمامی این تعداد رقیب سرسخت برای قبولی محسوب نمی شوند و قسمت اعظم داوطلبان به درستی درس نخوانده و در انتظار قبولی نیز نیستند این اطلاعات و آگاهی ها باید به داوطلبین ارائه شود.
این روانپزشک تأکید کرد: اضطراب و رخ دادن آن در زمان آزمون طبیعی است. این موضوع تا زمانی که موجب انگیزش، هوشیاری و برانگیختگی فرد شود مطلوب است و باعث پیشرفت نیز می شود اما باید تفاوت میان اضطراب طبیعی و بیمار گونه شناسایی و اضطراب بیمار گونه درمان شود. از این رو اضطراب زمان کنکور نیز در صورت بیمار گونه بودن باید کنترل شود.
رستمی در خصوص تأثیر اضطراب در عملکرد داوطلب حین پاسخگویی به سئوالات گفت: اضطراب بیش از اندازه در یادآوری آموخته های گذشته تداخل ایجاد می کند و فرد را در تصمیم گیری برای انتخاب گزینه صحیح با مشکل مواجه می کند. همچنین این امر باعث می شود داوطلب تمامی تمرکز خود را معطوف به نتیجه آزمون کند و تمرکز در پاسخگویی به سئوالات کاهش یابد.
وی به نقش رسانه ها در آستانه کنکور اشاره کرد و افزود: رسانه ها باید با تأکید بر تلاش افراد در این روزها نقش آفرینی کنند و بر نتیجه که به آیتم های غیر قابل کنترل داوطلب مربوط می شود تکیه نکنند. باید از داوطلب تنها در برابر آنچه که مسئولش است انتظار داشت.



درخواست جزوه و یا سوالات امتحانی رشته کامپیوتر(نرم افزار- سخت افزار- آی تی)

1:



شما کاردانی را در چند ترم یا چند سال به پایان رساندید ؟

2:

قواعد پنجگانه موفقيت در كنكور

در اين مقاله سعي مي‌كنيم اصول و قواعد پايه ي موفقيت در كنكور را اجمالاً مورد بررسي برنامه دهيم.


سوال:شرکت در کنکور 89 با شرایط خاص
اين قواعد عبارتند از:

1- احساس خلأ 2- تعيين هدف 3- برنامه‌ريزي و مشاوره صحيح و اصولي 4- مطالعه صحيح و اصولي 5- بهداشت روان.

اينك به شرح مختصر هريك از اين قواعد پنج‌گانه مي‌پردازيم:

1- احساس خلأ : اصولاً شكل گيري هر انگيزه‌اي براي حركت ناشي از احساس كمبود و خلاء مي‌باشد.


اشکال در ادبیات فارسی دوم دبیرستان ( هماهنگ استانی )
انسان تا احساس گرسنگي نكند به سايشان غذا نمي‌رود و تا احساس فقر نكند به سايشان غنا گام بر نمي‌دارد.
اثبات اين مسأله آسان هست.


....::::اطلاعیه ی مهم سازمان سنجش::::....
ما براي حركت به سايشان مقصد احتياج به «انگيزه» داريم و براي طي كامل مسير نيز اين «انگيزه» بايد لحظه به لحظه تجديد و تقايشانت شود.


یک سوال در مورد دیپلم های فنی و کاردانش
تا وقتي كه انسان در خود احساس خلأ و كمبودي نكند انگيزه‌اي براي حركت ايجاد نمي‌شود.


کنکور 87 vs کنکور 88 (ریاضی)
پس از شروع به حركت نيز دوام و هستمرار اون منوط هست به بقاء اين احساس.


زمان ثبت‌نام داوطلبان آزمون كارداني پيوسته دانشگاه آزاد اعلام شد
لذا هرلحظه كه انسان متوجه شود كه كمبود برطرف شده هست يا اينطور تصور كند، بديهي هست كه از حركت باز مي‌ماند.

تحصيل علم نيز به همين ترتيب هست.

انسان تا احساس جهل (خلأ علم) نكند به سايشان كسب دانش گام بر نمي‌دارد.

و براي هستمرار اين حركت نيز بايد «فقدان علم» همواره مدنظر باشد.

بي‌شك از بين رفتن اين احساس، انگيزة جايشانندة علم را زايل مي‌كند و او را از حركت باز مي‌دارد.

2- تعيين هدف : گام بعدي در دستيابي به يك مقصود شناخت دقيق و كامل‌ِ اون هست.

زيرا پس از اونكه انسان كمبود و خلأ چيزي را در خود احساس ‌كند براي رفع اون تلاش مي‌كند.

اما تنها اين كافي نيست بلكه او نيازمند دورنمايي هست كه تا انتها او را در يك مسير به حركت وادارد و از انحراف او به اطراف جلوگيري كند و اون چيزي جز تعيين «هدف» و شناخت كامل و دقيق اون نيست.

در تعيين هدف نكات زير بايد مورد توجه واقع شود:

الف) هدف بايد متعالي و ارزشمند باشد.

بدون شك اهدافي بي ارزش و پوچ مانند «فرار از سربازي» و «چشم هم‌چشمي» نمي‌تواند دورنماي مناسبي براي حركت باشد.

ب) هدف بايد واضح و مشخص باشد و داوطلب كاملاً به اون آگاهي و اعتقاد داشته باشد.

بسياري از داوطلبان شركت كننده در كنكور از اهداف واقعي خود بي‌خبرند.

وقتي از اونها پرسيده مي‌شود «هدف شما از مطالعه و تحمل سختي‌هاي شركت در كنكور چيست؟» از «علاقه»، «استعداد»، «درآمد» و امثال اينها صحبت مي‌كنند اما پس از چند لحظه اعتراف مي كنند كه علاقه‌اي به رشتة مد نظر خود ندارند يا براي كسب درآمد نيازي به تحصيل احساس نمي‌كنند و هستعدادي هم در ميان نيست.

مشخص نبودن هدف يكي از مهمترين شرایط عدم موفقيت داوطلبان هست.

ج) هدف بايد ثابت باشد.

معمولاً تغيير هدف آثار سوء و جبران ناپذيري را بر جاي مي‌گذارد.

در نظر بگيريد داوطلبي براي قبولي در رشته مهندسي عمران شروع به مطالعه مي‌كند و طبق عادت نادرست، وقت خودرا تماماً مصروف يادگيري دروس اختصاصي مي‌كند اما پس از مدتي بنا به دلايلي تصميم به شركت در آزمون زبان انگليسي مي گيرد و در مدت كوتاه باقيمانده تا كنكور مجبور هست دروس عمومي را كه مدت مديدي از اونها غافل بوده هست مطالعه كند.

تأثير ناخوشايند تغيير هدف در چنين مواردي آشكار هست.

د) هدف بايد واحد باشد.

در نظر داشتن چند هدف اون هم اهدافي كه همسو نيستند (مثلاً انتخاب رشته‌هايي كه در يك زير گروه نيستند) موجب تحميل تكاليفي بيش از حد توان بر داوطلب مي‌شود.

3- برنامه‌ريزي و مشاوره صحيح و اصولي.

پس از تعيين هدف و شروع به حركت، اوليننيازي كه احساس مي‌شود يك «برنامة صحيح و اصولي» مي‌باشد.

در اين مرحله انسان از خود مي‌پرسد: «حال كه بايد براي تحقق يك هدف حركت كنم «راه درست» كدام هست؟ راه درست براي نيل به مقصود همان «برنامه‌ريزي صحيح و اصولي» هست.

رسالت يك برنامه خوب اونست كه ما را با صرف كمترين انرژي و وقت به تمامِ اهداف تعيين شده برساند.

برنامه‌ريزي صحيح و اصولي براي داوطلبان كنكور بايد داراي واقعيات زير باشد:
الف) تجزيه وقت باقي مانده به واحدهاي كوتاه مدت: بدين معنا كه مثلاً اگر تا روز آزمون صد روز باقي هست اين صد روز به دوره‌هايي كوتاه مدت همچون دوره‌هاي هفت يا ده روزه تقسيم شوند و تكليف داوطلب در هر دوره مشخص باشد.

اين تقسيم‌بندي موجب مي‌شود داوطلب گذران دوره‌هاي وقتي را يكي پس از ديگري احساس كند و بتواند تا حدي برنامة آيندة خود را پيش‌بيني نمايد و در پايان هر دوره خود را بيازمايد تا از ميزان پيشرفت خود مطلع شود.

ب) برنامه ريزي بايد مبتني بر تجربه باشد: بدون ترديد براي رسيدن به يك هدف، بهترين و مطمئن‌ترين راه‌، حركت در مسيري هست كه از «آزمون و خطا» سر سلامت به درآورده باشد و امتحان خود را پس داده باشد.

تجربة برنامه‌هاي غيراصولي و نيازموده و همينطور برنامه‌هايي كه از جانب افراد غير متخصص و غيركارآزموده طرح‌ريزي شده هست به داوطلبان شركت در كنكور – كه موقعيت كوتاه و جبران ناشدني دارند – به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود.

ج) تجايشانز كلية دروس در كليه واحدهاي وقتي: نكتة بسيار مهمي كه هر برنامة اصولي بايد اون را تأمين كند «برنامه دادن كليه دروس در كلية واحدهاي وقتي» هست.

مثلاً اگر برنامه تحصيلي شامل هفت مرحلة ده روزه باشد بايد در هر هفت مرحله، داوطلب كلية دروس را مورد مطالعه برنامه دهد.

غفلت از هر ماده درسي و تعايشانق در مطالعة هر درس هرچند كم اهميت، نتايج سوء و جبران ناپذيري را به‌ دنبال دارد.

البته بايد توجه داشت كه كمتر دانش‌آموزي توانايي برنامه‌ريزي اصولي و هدفمند را دارد و در اينجاست كه نياز به مشاوران متخصص و مجرب در اين زمينه احساس مي‌شود.

در اين مورد به ذكر اين نكته بسنده مي‌كنيم كه مهمترين ايشانژگي مشاور اونست كه خود توانسته باشد اين مسير را با موفقيت پيموده باشد و از راه و چاه آگاه باشد.

4- مطالعه صحيح و اصولي: يكي از كليد واژه‌هاي پايه ي در موفقيت تحصيلي و بخصوص موفقيت در كنكور آشنايي داوطلب با تكنيك و اصول مطالعه هست.

امروزه بر كسي پوشيده نيست كه مطالعه براي كنكور يك مقوله پيچيده و علمي هست و نيازمند آموزش هست.

با افزايش رقابت در كنكور و علمي و تخصصي شدن سؤالات تنها كساني مي‌توانند در اين مبارزه نفس‌گير پيروز شوند كه با تكنيك‌ها و روش‌هاي مطالعه آشنا باشند.

روش صحيح مطالعه روشي هست كه با صرف كمترين وقت و انرژي از سايشاني باعث تسلط كامل دانش‌آموز بر مطالب كتب درسي شود و از سايشان ديگر ثبات معلومات را در ذهن او تضمين نمايد.

در شماره‌هاي آينده به اين مقوله بيشتر پرداخته مي‌شود.

5- بهداشت روان : تأثير بهداشت و سلامت روان را بر فرآيند يادگيري، پيشرفت تحصيلي و حفظ و تقايشانت انگيزه داوطلب نمي‌توان انكار كرد.

درواقع بهداشت و آرامش روان بستري مناسب جهت نيل به هدف را فراهم مي‌آورد.

علت شكست بسياري از داوطلبان مستعد و كوشا در كنكور عدم تأمين آرامش و سلامت روان هست.

آفت‌هاي بهداشت روان از اين برنامه هست.

الف) افسردگي: افسردگي نوعي غم و اندوه و كاهش غيرطبيعي سطح شادماني در انسان هست.

افسردگي موجب مي‌شود داوطلب انرژي لازم را براي دنبال كردن برنامة تحصيلي خود، نداشته باشد و در ميانة راه سرد و متوقف شود رابطه ميان افسردگي و هجوم افكار منفي و مشغوليت بيش از حد فكر به اين افكار و متعاقباً از دست دادن قدرت تمركز و افت كيفيت يادگيري، کاملاً اثبات شده هست.

ب) هسترس: هسترس‌هاي رواني اگر بي‌قاعده و بيش از حد معمول باشند آرامش فرد را به مخاطره انداخته و او را از پيشرفت تحصيلي باز مي‌دارند.

ج) ترس از ناكامي: ترس از ناكامي كه داوطلبان از اون به عنوان «اضطراب» و «دلشوره» ياد مي‌كنند آفتي هست كه موفقيت هر داوطلب كنكور را تهديد مي‌نمايد.

اين ترس غير موجه از آينده تمام وجود داوطلب را تسخير مي‌كند و بستر مناسب براي رشد و ثبات هرگونه دانش مفيد را از بين مي‌برد.

منبع مقاله : [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

3:



70 out of 100 based on 55 user ratings 330 reviews

@