ارگونومی ( نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر )


ارگونومی ( نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر )



ارگونومی ( نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر )
سلام ؛
توی این تاپیک قصد دارم با ارائه ی چند عکس نحوه ی صحیح نشستن پشت کامپیوتر را آموزش دهم .

ارگونومی ( نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر )



کنترل استفاده از منبع سخت افزاری

1:

ارگونومی ( نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر )


گران‌ترين رايانه دنيا با 30 هزار دلار قيمت

2:

ارگونومی ( نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر )


پرظرفيت‌ترين حافظه جامد جهان راهي بازار شد

3:

ارگونومی ( نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر )


كوچك‌ترين رايانه جهان متولد شد

4:

ارگونومی ( نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر )


طراحی آرم

5:

ارگونومی ( نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر )


مشکل در فرمت کردن flash

6:

ارگونومی ( نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر )


آموزش اورکلاک : مبانی اورکلاکینگ

7:

ارگونومی ( نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر )


پیدا کردن اتوماتیک درایو ها لپ تاپ و دسکتاپ

8:

گل سرخ ممنون!جالب بود

9:

100% بر خلاف کارهایی که من انجام می دم

10:

چشم های خود را فدای کامپیوتر نکنید...



مهمترین علائم CVS عبارتند از:

خستگی چشم، خشکی چشم، سوزش، اشک ریزش و تاری دید.

همچنین ممکن هست سبب درد در گردن و شانه ها نیز بشود.

بطورکلی می توان فرمود CVS مجموعه ای از علائم چشمی و بینایی هست که بر اثر کار با کامپیوتر ایجاد می شوند.

تقریبا 4/3 کسانیکه زیاد با کامپیوتر کار می نمايند گرفتار این علائم هستند.

چشم انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمایش داده شده بر روی مانیتور می بینند.

علت این امر این هست که حروف چاپی کنتراست بیشتری با صفحه سفید زمینه داشته و لبه های اونها واضح تر هست حال اونکه در مورد صفحه مانیتور چنین نیست و لبه ها به وضوح حروف چاپی نیستند.


یکی از مهمترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر کاهش میزان پلک زدن هست.

این مسأله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمرکز بر روی موضوع کار سبب می شود تا پلک ها مدت بیشتری باز بمانند و در نتیجه اشک روی سطح چشم سریعتر تبخیر می شود.

با رعایت توصیه های دهگانه زیر می توان تا حد بسیار زیادی از آسیب های چشمی جلوگیری کرد:

۱.

سعی کنید بطور ارادی پلک بزنید.

این کار سبب می شود سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نشود.

در صورتیکه مشکل شما شدید باشد می توانید از قطره های اشک مصنوعی هستفاده کنید.

۲.

مرکز مانیتور باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر پایین‌تر چشمان شما باشد.

این وضعیت علاوه بر اینکه باعث می شود پلک ها پایین تر برنامه گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد.

از خستگی گردن و شانه ها نیز می کاهد.

در این موارد هم باید مانیتور را در ارتفاع مناسب برنامه داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میزکار تنظیم کرد بطوریکه ساعد شما هنگام کار با keyboard موازی با سطح زمین باشد.

۳.

مانیتور خود را طوری برنامه دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به اون نتابد.

هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید پرده ها را بکشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی کاهش دهید.

۴.

به چشمان خود هستراحت دهید.

سعی کنید هر ۵ تا ۱۰ دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به نقطه ای دور نگاه کنید.

این کار سبب هستراحت عضلات چشم می شود.

همچنین به شما وقت می دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود.

۵.

اگر مجبورید که متناوبا به یک صفحه نوشته و مانیتور نگاه کنید (خصوصا در مورد دانشجوها) ممکن هست چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد.

برای جلوگیری از این مسأله سعی کنید صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور برنامه دهید.

برای اینکار می توانید از
copyholder هستفاده کنید.

۶.

فاصله مانیتور با چشمان شما باید ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد.

۷.

روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید.

میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد.

یک روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این هست که به یک صفحه وب با زمینه سفید (مثل این صفحه) نگاه کنید.

اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یک منبع نور هست روشنایی مانیتور زیاد هست و باید اون را کم کنید.

در مقابل، اگر صفحه کمی خاکستری به نظر می رسد روشنایی را زیاد کنید.

8.

مشخصات دیگر مانیتور خود را تنظیم کنید.

کیفیت نمایش تصاویر بر روی مانیتور به سه عامل بستگی دارد:
Resolution ، Refresh Rate ، و DotePitch .Refresh Rate نشاندهنده فرکانس تجدید تصویر بر روی مانیتور هست.

فرکانس پایین می تواند برای چشم خسته نماينده باشد و فرکانس های خیلی پایین سبب پرش تصویر می شوند.

بهترین
Refresh Rate حدود 70 هرتز یا بیشتر هست.


Resolution یا وضوح تصویر که به Refresh Rate نیز بستگی دارد به تراکم پیکسل های تصویر بر روی مانیتور فرموده می شود.

هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد جزئیات بیشتری از تصویز دیده می شود.

بطورکلی هرچه Resolution بیشتر باشد بهتر هست ولی باید به Refresh Rate نیز توجه داشت.

گاهی Resolution بالا Refresh Rate پایین دارند بنابراین باید وضعیتی را انتخاب کرد که هر دو بیشترین تعداد را داشته باشند.

Dot Pitch بر sharpness تصویر مؤثر هست و هر چه عدد اون کمتر باشد تصویر sharpتر هست.
بیشتر مانیتورها dot pitch بین 25/0 تا 28/0 میلی متر دارند.

28/0 میلی متر یا کمتر عدد مطلوب هست.

Refresh Rate و Resolution را در ویندوز می توانید در Display Properties تنظیم کنید ولی dot pitch قابل تنظیم نیست.

9.

اگر علی رغم رعایت توصیه های فرموده شده باز هم دچار علائم هستید می توانید از عینک های مخصوص هستفاده کنید زیرا گاهی مشکل در دید متوسط هست.

ما بطور معمول کمتر از دید متوسط هستفاده می کنیم زیرا بیشتر اوقات یا اشیاء دور را نگاه می کنیم و یا اشیاء نزدیک.

ولی مانیتور کامپیوتر دقیقا در فاصله ای از چشم برنامه می گیرد که مربوط به دید متوسط هست.

برای دریافت عینک مناسب کامپیوتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

10.

هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید گردن خود را راست نگهداشته و شانه را عقب بدهید.

قوز کردن هنگام کار طولانی با کامپیوتر سبب دردهای گردن و شانه ها می شود.

کاملا پشت خود را به صندلی بچسبانید.

همچنین ارتفاع صندلی خود را طوری تنظیم کنید که کف پاها روی زمین برنامه داشته و زانوی شما در زاویه ۹۰ درجه برنامه داشته باشد.

Keyboard و Mouse باید پایین تر از آرنج و نزدیک دستان شما برنامه داشته باشد.






:: نکات بهداشتی در موقع کار با کامپیوتر ::





همه افرادی که با کامپیوتر کار می نمايند باید پس از مدتی به نقطه ای دور نگاه نمايند تا چشمانشان دچار خستگی نشود.

در ضمن جهت انجام کار با کامپیوتر، وجود نور کافی لازم و ضروری هست و هستفاده طولانی مدت از کامپیوتر باعث خستگی و تحریک چشم شده و ممکن هست باعث سر درد شود.

جهت جلوگیری از عوارض بالا باید صفحه کلید و سطح کار متحرک قابل تنظیم باشد و حرکات دست در محدوده طبیعی باشد یعنی مچ دست ها صاف باشد و دست به طرف داخل و خارج خم نباشد.

وقتی می خواهیم از روی صفحه ای تایپ کنیم باید اون صفحه در ارتفاع مانیتور و درست در کنار اون باشد تا با حرکات کمتری بتوان هر دو را در میدان دید، داشته باشیم کاربر باید در خانه و محل کار ورزش ها و نرمش های لازم را اجرا کند.

فشارهای روانی نیز در بروز دردهای اسکلتی سهم بسزایی دارند کاربر نباید بطور مستمر پشت دستگاه بنشیند و باید هر چند مدت یکبار قدم بزند و به دور دست نگاه کند.

از زیر پایی حتما هستفاده کنید.

در صفحه کلیدهای پیشرفته، جایی برای تکیه و هستراحت مچ دست دارند که بسیار مفید می باشند.

صفحه کلید را کمی به طرف جلو مایل کنید، از میز و صندلی با لبه نرم و قابل اتکا هستفاده کنید.


88 out of 100 based on 68 user ratings 718 reviews

@