اختلاف خداباور بی اخلاق با خداناباور بی اخلاق


اختلاف خداباور بی اخلاق با خداناباور بی اخلاق



اختلاف خداباور بی اخلاق با خداناباور بی اخلاق
درود جناب سلمان

تعریف شما خیلی تعریف حوبی ست زمانی که ما در عمل هم شاهد اون باشیم
بر عکس تعریف شما چه بسیار رفتار غیر منطقی رو شاهد هستیم

به شخصه تصورم اینه که غیر اخلاقی بودن خدا ناباوران بسیار قابل پذیرش تر هست
از خدا باوران...

ورودم به این جستار این سوال رو به وجود اورد که خدا باور بودن بی اخلاق چه تفاوتی با خدا ناباور بی اخلاق داره؟
از نظر شما صرف خدا باور بودن دلیل بر برتری این گروه هست؟



فلسفه هگل

1:

سلام

به نکته بسیار خوبی اشاره فرمودید.
یک فرد میتواند به یک خدا با خصوصیات بسیار غیراخلاقی اعتقاد داشته باشد.
مثلا فرض کنید یک نفر خواب نما شود و فکر کند خدا دستور داده فلان افراد را بکشد.

پس یک خدا(منظورم خدائی که یک فرد فکر میکنه و بهش اعتقاد داره) میتواند بینهایت ضداخلاق هم باشد.


::. میشل فوکو و آرای او ::.


هر فردي براي خود دنيايي دارد

2:

سلام
شما فرض کن
خدا و آخرتی نیست و همه چیز ماده هست و مولکول و مغز و ....
برتر بودن چه معنایی میده؟


اومانیسم(انسان مدراری) تا چه حد؟

3:

عه سوال رو که با سوال جواب نمیدن


تحلیل زندگی صادق هدایت (فقط هدایتی ها بیان تو)

4:

وقتی دو گروه داریم:
خداباور
خداناباور

حتماً هم دیدگاه های متفاوتی هم دارند
خب باید دیدگاه مشترکی برای مفهوم برتری بیابییم یا نه؟


تحلیل زندگی صادق هدایت (فقط هدایتی ها بیان تو)

5:

چرا پست های ما تفکیک شده از اون جستار؟؟


تفاوت ، زاینده است!

6:

بحث برتر بودن خداباور بی اخلاق از خداناباور بی اخلاق
سوای بحث اخلاقی بودن یا نبودن خداناباور هست

دو سوال متفاوت که نیازمند بحث های پايه ی هستند


موجهات

7:

پس میشه اینجور برداشت کرد
که چون خداباور هستن حق بی اخلاقی رو دارن؟

چون دنبال برتری بودین این سوال پیش اومد...


8:

خیر بحث منطقی بود
دنبال برتری نبودم

9:

بسیار خوب

البته هنوز جوابمو نگرفتم
تفاوت بی اخلاق خدا باور با بی اخلاق خدا ناباور ؟

10:

بفرض که این دو گروه تفاوتی هم نکنن.

خب چی ثابت میشه؟! اینکه خداباوری بده؟! یا خداناباوری خوبه؟!

زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَیَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ اتَّقَواْ فَوْقَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَاللّهُ یَرْزُقُ مَن یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ - ۱۲ بقره
دنیا در چشم کافران آراسته شده هست و اونها به مؤمنان نیشخند مى‏‌ زنند و کسانى‌که تقوا پیشه کرده اند در روز رستاخیز از کافران برترند و خدا به هر که بخواهد بى‌‏شمار روزى مى‏‌دهد

11:

خدا باور مانند ائمه و اهل بیت داریم.که از همه نظر مثبت و برتر بودند
در میان دیگر بنده نیز خدارا قبول دارم چون به پیدایش شب و روز ایمان دارم اما گاهی بداخلاق میشم و ضعف بنده هست
+
خداناباور نمیخوام به مثال بگم.شاید منظورمو نتونم برسونم.


12:

تفاوتشون رو خودتون فرمودید
یکی به خدا اعتقاد دارد
دیگری ندارد

13:

درود بر شما
نکته ای که به اون اشاره فرمودید اتفاقا یکی از پاشنه آشیل های این ادعاست که "خداباوری تضمینی برای رعایت اخلاقیات هست".
قبل تر در تاپیکی دیگر به صورت خلاصه این ادعا و ادعاهای دیگر خداباوران در حوزه ی اخلاق را مورد بررسی برنامه داده بودیم که متاسفانه حذف شد.

لذا این موقعيتی که شما به وجود آورده اید را غنیمت میشماریم و یکی از نکات را بار دیگر مطرح میکنیم.
اعتراف به وجود متر و ملاکی غیر از "اعتقاد به وجود خدا" برای تعریف اخلاقیات، پايه ا اعتراف به بی پايه بودن تمامی خرده گیری هایی هست که برخی از خداباوران نسبت به خداناباوران مطرح مینمايند.

اگر بشود متر و ملاکی جدای از "اعتقاد به وجود خدا" برای تعریف اخلاقیات ارائه نمود، طبیعتا دیگر اعتقاد به خدا یا هر عامل ماورایی دیگری نمیتواند جزئی ضروری برای رعایت اخلاق باشد.


لذا یک خداباور به جز اعتقاد به خدا و فرمایشات او هیچگونه متر و ملاک اخلاقی دیگری نمیتواند داشته باشد.
اشکال کار اونجایی برملا میشود که خداباوران بخواهند در عمل منظومه ی اخلاقی خود را تعریف نمايند.
اگر تنها ملاک شما برای اخلاقیات، اعتقاد به خدا و فرمایشات اوست، دیگر کوچکترین جایی برای شک در غیراخلاقی بودن سنگسار، یا نجس شمردن امت به خاطر تفاوت عقایدشان، یا به کنیزی و بردگی گرفتن زن و بچه ی محاربان در جنگ وجود نخواهد داشت.


شما تمامی سند و مدرک های جهان را نیز که یکجا جمع کنید نمیتوانید ثابت کنید به کنیزی گرفتن زن دشمنان، یک حکم غیر اخلاقی هست، چراکه کسی که معتقد به این حکم هست، پايه ا کوچکترین ارزش اخلاقی برای هر اونچه که تصور کند خلاف فرموده ی خداست نمی تواند قائل باشد.


لذا این ادعا که "اعتقاد به وجود خدا" تضمینی برای رعایت اخلاقیات هست اعتباری ندارد.
واقعیت این هست که اعتبار منظومه های اخلاقی را هرگز نمیشود با ملاک اعتقاد به وجود یا عدم وجود یک عامل ماورایی سنجید.


14:

دقیقاً چون انسان در عمل فقط با عقاید سروکار ندارد
بلکه برای عمل نیاز به توان هم دارد
امثال ما به قول شما ضعیف هستیم
و یا حتی در برخی موارد میتونیم بگیم دیگه ذهن و منطق مون کشش لازم رو نداره
تا درستی چیزی رو تشخیص بده
این دو مورد برای خداباور و خداناباور یکسان هست

اما یه نوع خداباور دیگه هم داریم که اخلاقی عمل نمیکند
کسی که میداند خدا وجود دارد
ولی به اختیار خودش به قواعد عمل نمیکند
نمونه بارزش شیطان هست

15:

البته شیطان که وجود خارجی ندارد و همانند میتولوژی رستم و سهراب و اهریمن و...هست.


16:

خدا نا باور نداریم ....

فقط اونهایی که خود را خداباور میخوانند با خدایان یا باورهای دیگران مخالفند و اونها را به امری متهم مینمايند که اصالتا اتهام نیست بعبارت دیگر دست پیش را میگیرند که پس نیفتند

حال درباره اخلاق این دودسته که متعصبین و غیر متعصبین تقسیم میشوند

پایبندی به امری که با قداست غیر قابل نقد هست باعث عصبانیت و واکنش غیر طبیعی میشود اما درباره کسی که نسبت به امری آلرژی ندارد و تحت تاثیر قضاوتهای دیگران در باره باورهای قابل انعطافش برنامه نمیگیرد قطعا طبیعی هست و دلیلی برای عصبانیت و بد اخلاقی ندارد

بعبارت دیگر خداباوران متعصب توان کنترل را از خود سلب مینمايند


17:

از نظر ما و دین ما وجود دارد
اما اون مثال بارز بود، مثالهای دیگر خداباورانی هست که اظهار خداناباوری مینمايند
و یا خداباوری که توان و علم انجام فعل شرعی را دارد اما انجام نمیدهد

18:

باایمان اوردن بله وجود داره باایمان اوردن هرچیزی ممکنه ولی از طریق دلیل و منطق خیر وجود ندارد، من اگر جای خدا بودم سپس ان شرط بندی و تهدید و یکه به دو کردن شیطان با خدا، شیطان رو نابود میکردم چون خدا قادر مطلقه دیگه،تازه کار پیامبراش هم راحت میشد.
این داستان شیطان و ادم و حوا و ...

میتولوژی قوم یهود هست دراصل.


19:

دلیل داریم، این بحث رو در جای خودش پیگیر باشید

من اگر جای خدا بودم سپس ان شرط بندی و تهدید و یکه به دو کردن شیطان با خدا، شیطان رو نابود میکردم چون خدا قادر مطلقه دیگه،تازه کار پیامبراش هم راحت میشد.

این بحث هم همینطور

این داستان شیطان و ادم و حوا و ...

میتولوژی قوم یهود هست دراصل.

بله چون شما می فرمایید میتولوژی قوم یهود هست
پس ما هم لابد بدون دلیل بپذیریم؟


70 out of 100 based on 80 user ratings 280 reviews

@