ازدواج شیعه و سنی


ازدواج شیعه و سنی



ازدواج شیعه و سنی
با سلام و عرض ادب خدمت تمام دوستان
می خواستم بپرسم بنظر شما یه شیعه میتونه با یه سنی ازودواج کنه چرا؟



آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟

1:

عجول نباشید ارایانای گرامی
من امکان دعوت ندارم وگرنه برایتان از این لوازم هستفاده میکردم
با این حال باید کمی صبور باشید تا دوستان دیگر اهسته اهسته بیایند.


به مناسبت 25 نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

2:

کلا من بارزترین خصلتم عجول بودنم هسش
چشششششششششششم


نگاه ونتیجه گیری از آمار مرگ ومیر انسانها

3:

بله میتونه .


آزادی بیان
هر دو مسلمان هستند .


آیا سخنان شما همانی ست که اوایل ورودتان ادعا داشتید؟

چه اشکالی داره اگر تفاهمات دیگر را دارند و هم کفو هم هستندازدواج کنند ؟مسلمانند دیگر .


آیا با طرحی شبیه به این موافقید؟

تازه میدونید که مرد مسلمان میتونه حتی بازن مسیحی یا ادیان صاحب کتاب دیگر هم ازدواج کند و منعی نیست .


مصرف سم در ایران چندین برابر اروپا



آیا گروه نیاز به یک داور یا آشتی دهنده دارد؟

4:

والا الان سر این قضایای کشتن شیعه توسط سنی ها
بجز این قضایا سر اعتقادات دو طرف چی مثلا خانوم شیعه با اعتقادات معمولی و آقا سنی باشه چی؟
سر تربیت بچه ها
مشکلی پیش نمیاد؟

5:

این مواردی که ذکر کردید ربطی به ازدواج و علاقه دونفر ندارد.


ریشه اعتقادات هر دو طرف یکی هست.

هر دو مسلمانند .

البته من فرض را بر این میگذارم که هر دو طرف به هم علاقه مند شده اند .

غیر از این نباید باشه ، چون مثلا یک خانواده اهل سنت یا یک خانواده شیعه معمولا برای خواستگاری ، دختر هم مذهب خودش را انتخاب میکند.


این موردی که شما فرمودید به احتمال زیاد برای وقتی هست که دختر و پسر به هم علاقه مند شده اند.

و به نظر من هیچ مشکلی هم نیست .

اختلافات سیاسی و غیره ربطی به ازدواج و زندگی زیر یک سقف ندارد.


6:

نخیر شرعا ازدواج داعم نمیتونند درضمن میدونید که با کافر و سنی سر یه سفره نشستن حرامه

7:

به چه هستنادی این حرف رو میزنید؟
خیر خبر نداشتم

8:

چنانچه مرجعی دارید از وی سوال کنید .


اجالتا :

حکم ازدواج شیعه با سنی

9:

این سوالت رو باید از مرجعتون بپرسید نه از ما ....



1- آية الله العظمي مکارم شيرازي :

سوال: آيا من كه دختري شيعه هستم ميتوانم با پسري سني كه معتقد به خدا و پيامبران مي باشد و حضرت علي را "فردي" بزرگ مي داند و براي همه امامان احترام قائل هست، اما به مسئله امامت اونطور كه ما اعتقاد داريم، معتقد نيست جايز هست؟ بايد متذكر شوم كه احترام به تمامي امامان مي گذارد به عنوان افراد خاص.

جواب: احتياط اينست كه با اونها ازدواج نكنيد چرا كه تكليف فرزندان شما فردا از نظر مذهب مبهم خواهد بود.

2- آيةالله العظمي فاضل لنکراني رحمه الله:

آيا جايز هست دختر شيعه به شوهر سنّي داده شود؟ جواب: بهتر هست از اين كار اجتناب شود

3- آية الله العظمي مظاهري :
مرد شيعه مى‏تواند با زن سنّى ازدواج كند و همينطور زن شيعه مى‏تواند به عقد سنّى درآيد ولى سزاوار نيست كه اين كار عملى شود.

4- آية الله العظمي محقق کابلي:

بله، البته كراهت دارد اما اگر خوف انحرات داشته باشد جايز نيست.

وبعضی از مراجع هم فرمودن مشکلی نداره ...

ولی باید از مرجعتون سوال کنید

10:

در این بازار بی ازدواجی پروانه(اجازه) دهید با هم زناشویی نمايند.

11:

با کافر بله اما با اهل سنت بعید میدونم .

هیچ کجا این مطلب ذکر نشده .

که با اهل سنت نباید سر یک سفره نشست .

ممکن هست منبع ذکر بفرمایید.

12:

سلام
به فرموده دوست گرامی b313 بهترین جواب را از مراجع میتوان یافت
در مورد ازدواج با فرقه سنت باید محتاط بود و حکم مرجعیت بسیار مهم میباشد ...
به فرموده اکثر مراجع: اگر بیم انحراف و گمراهی باشد، جایز نیست.

13:

سلام رهگذر من خودم سنيم ولي اشتباه محضه ازدواج سوني و شيعه چون اعتقاداتشون يكي نيست و صد در صد يكيشون بايد همه چيو زير پا بذاره مگه اينكه جفتشون آدماي روشنفكري باشن و فقط خدا قراون و پيغمبر براش مهم باشه

14:

سرکار خانوم منم اشتباه کردم همونی که شما میگید درسته با کافر حرامه ولی با اهل کتاب مشکلی نداره ولی خوب به قول دوستان اگر بیم این رو داشته باشه که عقایدش نابود شه جایز نیست.
آقای تبریزی هم در مورد بیمش فرموده حرامه

15:

این حکم و کدوم مرجع دادن؟
سنی مگه مسلمون نیست؟
حالا تکلیف بزرگان مملکت که با سنی ها چن بار شام خوردن چیه؟

16:

دلیلی نمی دیدم این تاپیک هستارت نشه
ممنون از نظرات و کمکتون

17:

من چند ماهی سنندج بودم حتی تو ماه رمضون سحری و افطاریمون با سنی ها بود یهو بگن همش باطله دیگه

18:

موضوع بی شوهری نیست
سوالم هم شوخی نبود

19:

بله درست میفرمایید .


من هم بخاطر جواب شما دیروز هم اصول کافی و هم چند منبع دیگر را جستجو کردم ببینم جایی فرموده شده که نباید با اهل سنت رفت و آمد داشته باشیم .که چیزی ندیدم .


و دیدم که ازدواج مرد شیعه با زن اهل سنت ، منعی ندارد.
ازدواج زن شیعه هم با مرد اهل سنت اگرچه که شرعا مانعی ندارد .

اما چون زن تابع شوهرش خواهد بود ، شرط احتیاط اینست که این ازدواج صورت نگیرد.


در جواب ariana21عزیز ، هم عرض کردم که فرض را میگذاریم بر اینکه دختر و پسر به علاقه مند شده و عشقی در میان هست ، که در اینصورت دنبال حکم اون باشند.


واگرنه بعید هست که خانواده ای برای خواستگاری دختری از مذهب دیگر را انتخاب نماید.


20:

البته تو بعضی از شهرای سنی نشین در جنوب و شمال کشور خدا به خیر کنه

21:

چرا؟ مگه چشونه؟

22:

حکم ازدواج شیعه با سنی !





ازدواج شیعه و سنی
در زنانشویی چه دائم، و چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود، و تنها راضی بودن زن و مرد، و هم چنین نوشتن ـ بنا بر احتیاط واجب ـ کافی نیست، و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می خوانند، و یا دیگری را وکیل می نمايند که از طرف اونان بخواند.

سوال: آیا عدم امکان ازدواج را می توان بهانه ای برای انجام گناهان دانست؟
در مورد این پرسش باید بیان نمود که این تنها اراده و ایمان انسان هاست که می تواند در جلوگیری از افتادن انسان ها در دام گناهان مختلف، نقش پايه ی را داشته باشد و شرایط دیگر؛ همانند ازدواج؛ تنها می توانند کمکی برای او باشند، نه این که ضمانت کاملی جهت عدم تکرار گناه در اختیار او برنامه دهند! انسانی که قبل از ازدواج نمی تواند هیچ گونه کنترلی بر غرایز خود داشته باشد، معلوم نیست که ازدواج بتواند او را کاملا از افتادن به گناه باز دارد، بلکه تجربه نشان می دهد افرادی که در وقت تجردشان آدم های لاابالی و بی قید نسبت به این گونه مسائل بودند سپس تأهل نیز معمولا به همان حالت سابقشان باقی ماندند.

در روایات ما نیز به این نکته مهم اشاره شده با این تعبیر که: شخصی که ازدواج می ‌نماید، نصف دین خود را بیمه نموده، اما باید با ترس از خداوند، مراقب نصف دیگر اون باشد (کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 5، ص 328).

شخصی که خداوند را حاضر و ناظر اعمال خود نداند، حتی سپس ازدواج هم، ممکن هست با فراهم شدن زمینه ‌های گناه، نتواند از اون صرف نظر نماید.

و علاوه بر اون، ازدواج، تنها در شرایطی، می تواند مانع برخی انواع گناه شود، اما گناهان دیگری همانند غیبت و دروغ و تکبر و جرایم مالی را نمی توان با ازدواج از بین برد.

بر همین پايه ، باید در مرحله اول تلاش نمایید تا ایمان و اراده خود را تقویت نموده و با کمک اون؛ حتی اگر شرایط ازدواج هم فراهم نشود؛ به مبارزه با گناهان پرداخته و با اسوه برنامه دادن انسان هایی همانند یوسف پیامبر(علیه السلام) که در سخت ‌ترین شرایط نیز در مقابل گناه مقاومت نمود، در مقابل شیطان سر تسلیم فرود نیاورید.

نکته جالب دیگری که در این زمینه وجود دارد، این هست که خداوند به اشخاصی که توانایی ازدواج را ندارند، دستور فرموده که عفت پیشه نمایند (نور، 33) و اگر چنین کاری محال بود، مطمئنا خداوند چنین امری را صادر نمی فرمود، زیرا از حکمت خداوند به دور هست که با دانستن این که موضوعی، غیر ممکن هست، از بندگان خود درخواست انجام اون را نماید.

بر این پايه ، مبارزه با خواهش های نفسانی؛ هرچند دشوار باشد؛ اما غیر ممکن نیست.

چند مسئله از آیة الله سیستانی دام ظله:
ـ در زناشویی چه دائم، و چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود، و تنها راضی بودن زن و مرد، و هم چنین نوشتن ـ بنا بر احتیاط واجب ـ کافی نیست، و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می خوانند، و یا دیگری را وکیل می نمايند که از طرف اونان بخواند.

ـ وکیل لازم نیست مرد باشد، زن هم می‌تواند برای مطالعهصیغه عقد از طرف دیگری، وکیل شود.

ـ دختری که به حدّ بلوغ رسیده و رشیده هست، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اگر بخواهد شوهر کند، چنان چه باکره باشد و متصدی امور زندگانی خویش نباشد، باید از پدر، یا جدّ پدری خود اجازه بگیرد، بلکه ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگر خود متصدی امور زندگانی خویش باشد نیز باید اجازه بگیرد، و اجازه مادر و برادر لازم نیست.

ـ اگر زنی را برای مردی بدون اجازه اونان عقد نمايند، و بعداً زن و مرد اون عقد را اجازه نمایند، عقد صحیح هست، و برای اجازه کافی هست سخنی بگوید، یا کاری اجرا کند که بر رضایت او، دلالت داشته باشد.

ـ یک نفر می‌تواند برای مطالعهصیغه عقد دائم، یا غیر دائم از طرف دو نفر وکیل شود، و نیز انسان می‌تواند از طرف زن وکیل شود و او را برای خود به طور دائم یا غیر دائم عقد کند، ولی احتیاط مستحب اون هست که عقد را دو نفر بخوانند.

عده ای از زن ها که ازدواج با اونان حرام هست (طبق رساله امام خمینی ره)
ـ ازدواج با زن هایی که مثل مادر و خواهر و مادر زن با انسان محرم هستند حرام هست.

ـ عمه و خاله پدر و عمه و خاله پدر پدر، و عمه و خاله مادر و عمه و خاله مادر مادر، هر چه بالا روند به انسان محرمند.

ـ پدر و جد شوهر، هر چه بالا روند، و پسر و نوه پسری و دختری او هر چه پایین آیند چه در موقع عقد باشند، یا بعدا به دنیا بیایند به زن او محرم هستند.

ـ اگر زنی را برای خود عقد کند، دائمه باشد، یا صیغه تا وقتی که اون زن در عقد او هست نمی تواند با خواهر اون زن ازدواج نماید.

ـ اگر انسان بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج کند باید از او جدا شود و بعدا هم نمی تواند او را برای خود عقد کند.

ـ اگر کسی در حال احرام که یکی از کارهای حج هست با زنی ازدواج نماید عقد او باطل هست، و چنان چه می دانسته که زن گرفتن بر او حرام هست، دیگر نمی تواند اون زن را عقد کند.

ـ اگر مرد طواف نساء را که یکی از کارهای حج هست بجا نیاورد، زنش که به واسطه محرم شدن بر او حرام شده بود حلال نمی شود.

و نیز اگر زن طواف نساء نکند، شوهرش بر او حلال نمی شود، ولی اگر بعدا طواف نساء را اجرا کنند به یکدیگر حلال می شوند.

سوال: ازدواج شیعه با اهل سنت در موارد ذیل چه حکمی دارد؟ الف) ازدواج زن شیعه با مرد سنی ب) ازدواج مرد شیعه با زن سنی

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
الف) اگر خوف انحراف از مذهب نباشد مانعی ندارد.

ب) مانع ندارد.

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
الف) اگر بیم انحراف و گمراهی باشد، جایز نیست.

ب) ازدواج مومن (شیعه) با زن سنی غیر ناصبی جایز هست مگر خوف گمراهی رود که حرام هست.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
الف) بنابر قول مشهور جائز نیست.

واله العالم

ب) اشکالی در جواز ازدواج مرد شیعه با زن سنی غیر ناصی نیست.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
الف) اشکال دارد.

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
الف) اگر مطمئن هست که هویّت مذهبی خود را حفظ می کند، اشکال ندارد.

ب) اگر مطمئن هست هویت مذهبی خود را حفظ می کند جایز هست.

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
الف) برای زن شیعه جایز هست که با مرد سنی ازدواج کند، البته کراهت دارد بلکه بنابر احتیاط مستحب ترک کند مگر وقتی که بترسد از گمراهی پس در این صورت حرام هست.

ب) برای مرد شعیه جایز هست ازدواج با زن سنی، مگر از گمراهی بترسد.

منابع:
استفتائات موجود در واحد جواب به سوالات جامعة الزهراء قم
رساله امام خمینی ره ـ سایت حوزه
سایت اسلام کوئیست
پایگاه اطلاع رسانی آیة الله سیستانی دام ظله
تبیان

23:

این حکم و کدوم مرجع دادن؟
سنی مگه مسلمون نیست؟
حالا تکلیف بزرگان مملکت که با سنی ها چن بار شام خوردن چیه؟

24:

دلیلی نمی دیدم این تاپیک هستارت نشه
ممنون از نظرات و کمکتون

25:

من چند ماهی سنندج بودم حتی تو ماه رمضون سحری و افطاریمون با سنی ها بود یهو بگن همش باطله دیگه

26:

موضوع بی شوهری نیست
سوالم هم شوخی نبود

27:

بله درست میفرمایید .


من هم بخاطر جواب شما دیروز هم اصول کافی و هم چند منبع دیگر را جستجو کردم ببینم جایی فرموده شده که نباید با اهل سنت رفت و آمد داشته باشیم .که چیزی ندیدم .


و دیدم که ازدواج مرد شیعه با زن اهل سنت ، منعی ندارد.
ازدواج زن شیعه هم با مرد اهل سنت اگرچه که شرعا مانعی ندارد .

اما چون زن تابع شوهرش خواهد بود ، شرط احتیاط اینست که این ازدواج صورت نگیرد.


در جواب ariana21عزیز ، هم عرض کردم که فرض را میگذاریم بر اینکه دختر و پسر به علاقه مند شده و عشقی در میان هست ، که در اینصورت دنبال حکم اون باشند.


واگرنه بعید هست که خانواده ای برای خواستگاری دختری از مذهب دیگر را انتخاب نماید.


28:

البته تو بعضی از شهرای سنی نشین در جنوب و شمال کشور خدا به خیر کنه

29:

چرا؟ مگه چشونه؟

30:

حکم ازدواج شیعه با سنی !





ازدواج شیعه و سنی
در زنانشویی چه دائم، و چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود، و تنها راضی بودن زن و مرد، و هم چنین نوشتن ـ بنا بر احتیاط واجب ـ کافی نیست، و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می خوانند، و یا دیگری را وکیل می نمايند که از طرف اونان بخواند.

سوال: آیا عدم امکان ازدواج را می توان بهانه ای برای انجام گناهان دانست؟
در مورد این پرسش باید بیان نمود که این تنها اراده و ایمان انسان هاست که می تواند در جلوگیری از افتادن انسان ها در دام گناهان مختلف، نقش پايه ی را داشته باشد و شرایط دیگر؛ همانند ازدواج؛ تنها می توانند کمکی برای او باشند، نه این که ضمانت کاملی جهت عدم تکرار گناه در اختیار او برنامه دهند! انسانی که قبل از ازدواج نمی تواند هیچ گونه کنترلی بر غرایز خود داشته باشد، معلوم نیست که ازدواج بتواند او را کاملا از افتادن به گناه باز دارد، بلکه تجربه نشان می دهد افرادی که در وقت تجردشان آدم های لاابالی و بی قید نسبت به این گونه مسائل بودند سپس تأهل نیز معمولا به همان حالت سابقشان باقی ماندند.

در روایات ما نیز به این نکته مهم اشاره شده با این تعبیر که: شخصی که ازدواج می ‌نماید، نصف دین خود را بیمه نموده، اما باید با ترس از خداوند، مراقب نصف دیگر اون باشد (کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 5، ص 328).

شخصی که خداوند را حاضر و ناظر اعمال خود نداند، حتی سپس ازدواج هم، ممکن هست با فراهم شدن زمینه ‌های گناه، نتواند از اون صرف نظر نماید.

و علاوه بر اون، ازدواج، تنها در شرایطی، می تواند مانع برخی انواع گناه شود، اما گناهان دیگری همانند غیبت و دروغ و تکبر و جرایم مالی را نمی توان با ازدواج از بین برد.

بر همین پايه ، باید در مرحله اول تلاش نمایید تا ایمان و اراده خود را تقویت نموده و با کمک اون؛ حتی اگر شرایط ازدواج هم فراهم نشود؛ به مبارزه با گناهان پرداخته و با اسوه برنامه دادن انسان هایی همانند یوسف پیامبر(علیه السلام) که در سخت ‌ترین شرایط نیز در مقابل گناه مقاومت نمود، در مقابل شیطان سر تسلیم فرود نیاورید.

نکته جالب دیگری که در این زمینه وجود دارد، این هست که خداوند به اشخاصی که توانایی ازدواج را ندارند، دستور فرموده که عفت پیشه نمایند (نور، 33) و اگر چنین کاری محال بود، مطمئنا خداوند چنین امری را صادر نمی فرمود، زیرا از حکمت خداوند به دور هست که با دانستن این که موضوعی، غیر ممکن هست، از بندگان خود درخواست انجام اون را نماید.

بر این پايه ، مبارزه با خواهش های نفسانی؛ هرچند دشوار باشد؛ اما غیر ممکن نیست.

چند مسئله از آیة الله سیستانی دام ظله:
ـ در زناشویی چه دائم، و چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود، و تنها راضی بودن زن و مرد، و هم چنین نوشتن ـ بنا بر احتیاط واجب ـ کافی نیست، و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می خوانند، و یا دیگری را وکیل می نمايند که از طرف اونان بخواند.

ـ وکیل لازم نیست مرد باشد، زن هم می‌تواند برای مطالعهصیغه عقد از طرف دیگری، وکیل شود.

ـ دختری که به حدّ بلوغ رسیده و رشیده هست، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اگر بخواهد شوهر کند، چنان چه باکره باشد و متصدی امور زندگانی خویش نباشد، باید از پدر، یا جدّ پدری خود اجازه بگیرد، بلکه ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگر خود متصدی امور زندگانی خویش باشد نیز باید اجازه بگیرد، و اجازه مادر و برادر لازم نیست.

ـ اگر زنی را برای مردی بدون اجازه اونان عقد نمايند، و بعداً زن و مرد اون عقد را اجازه نمایند، عقد صحیح هست، و برای اجازه کافی هست سخنی بگوید، یا کاری اجرا کند که بر رضایت او، دلالت داشته باشد.

ـ یک نفر می‌تواند برای مطالعهصیغه عقد دائم، یا غیر دائم از طرف دو نفر وکیل شود، و نیز انسان می‌تواند از طرف زن وکیل شود و او را برای خود به طور دائم یا غیر دائم عقد کند، ولی احتیاط مستحب اون هست که عقد را دو نفر بخوانند.

عده ای از زن ها که ازدواج با اونان حرام هست (طبق رساله امام خمینی ره)
ـ ازدواج با زن هایی که مثل مادر و خواهر و مادر زن با انسان محرم هستند حرام هست.

ـ عمه و خاله پدر و عمه و خاله پدر پدر، و عمه و خاله مادر و عمه و خاله مادر مادر، هر چه بالا روند به انسان محرمند.

ـ پدر و جد شوهر، هر چه بالا روند، و پسر و نوه پسری و دختری او هر چه پایین آیند چه در موقع عقد باشند، یا بعدا به دنیا بیایند به زن او محرم هستند.

ـ اگر زنی را برای خود عقد کند، دائمه باشد، یا صیغه تا وقتی که اون زن در عقد او هست نمی تواند با خواهر اون زن ازدواج نماید.

ـ اگر انسان بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج کند باید از او جدا شود و بعدا هم نمی تواند او را برای خود عقد کند.

ـ اگر کسی در حال احرام که یکی از کارهای حج هست با زنی ازدواج نماید عقد او باطل هست، و چنان چه می دانسته که زن گرفتن بر او حرام هست، دیگر نمی تواند اون زن را عقد کند.

ـ اگر مرد طواف نساء را که یکی از کارهای حج هست بجا نیاورد، زنش که به واسطه محرم شدن بر او حرام شده بود حلال نمی شود.

و نیز اگر زن طواف نساء نکند، شوهرش بر او حلال نمی شود، ولی اگر بعدا طواف نساء را اجرا کنند به یکدیگر حلال می شوند.

سوال: ازدواج شیعه با اهل سنت در موارد ذیل چه حکمی دارد؟ الف) ازدواج زن شیعه با مرد سنی ب) ازدواج مرد شیعه با زن سنی

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
الف) اگر خوف انحراف از مذهب نباشد مانعی ندارد.

ب) مانع ندارد.

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
الف) اگر بیم انحراف و گمراهی باشد، جایز نیست.

ب) ازدواج مومن (شیعه) با زن سنی غیر ناصبی جایز هست مگر خوف گمراهی رود که حرام هست.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
الف) بنابر قول مشهور جائز نیست.

واله العالم

ب) اشکالی در جواز ازدواج مرد شیعه با زن سنی غیر ناصی نیست.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
الف) اشکال دارد.

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
الف) اگر مطمئن هست که هویّت مذهبی خود را حفظ می کند، اشکال ندارد.

ب) اگر مطمئن هست هویت مذهبی خود را حفظ می کند جایز هست.

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
الف) برای زن شیعه جایز هست که با مرد سنی ازدواج کند، البته کراهت دارد بلکه بنابر احتیاط مستحب ترک کند مگر وقتی که بترسد از گمراهی پس در این صورت حرام هست.

ب) برای مرد شعیه جایز هست ازدواج با زن سنی، مگر از گمراهی بترسد.

منابع:
استفتائات موجود در واحد جواب به سوالات جامعة الزهراء قم
رساله امام خمینی ره ـ سایت حوزه
سایت اسلام کوئیست
پایگاه اطلاع رسانی آیة الله سیستانی دام ظله
تبیان


88 out of 100 based on 48 user ratings 1348 reviews

@