"انك لعلى خلق‏ عظيم"


"انك لعلى خلق‏ عظيم"



"انك لعلى خلق‏ عظيم"
پیامبر اکرم پیامبری نرم خوی و خوش برخورد با مردم بود خداوند او را به عنوان پیامبری نرمخو و مهربان توصیف کرده است و ساحت او را از تندی و خشونت و بد اخلاقی مبرا دانسته است و این نرمخویی را به عنوان رحمتی از خداوند برای او برنامه داده است پروردگار متعال می فرماید:

«فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظاً غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم و استغفرلهم و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی اللّه ان اللّه یحب المتوکلین؛

به برکت رحمت الهی در برابر آنان مردم نرم و مهربان شدی واگر خشن و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می شدند پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب و در کارها با آنان مشورت کن اما هنگامی که تصمیم گرفتی (قاطع باش) بر خدا توکل کن، زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد».

امام حسین به نقل از پدرش، پیامبر را چنین توصیف می کند:
او همیشه خندان بود و اخلاق نرمی داشت و تندخو نبود،فحش و ناسزا از او سر نمی زد،از کسی عیب نمی گرفت،کسی را بی مورد مدح نمی کرد و نسبت به چیزی که مورد علاقه اش نبود با اغماض برخورد می کرد.

در سنن النبی به نقل از مکارم الاخلاق طبرسی نقل شده است:که آن حضرت هرگز از کسی انتقام نگرفت بلکه کسانی که را به وی بدی کرده بودند مورد عفو برنامه می داد او پیامبر دلسوزی برای مسلمانان بود.

«لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین روف رحیم»

به یقین رسول از خود شما به سویتان آمد که رنج های شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رؤف و مهربان است.

مهربانى و اخلاق نيكوى پيامبر (ص) در حدى بود كه امام صادق (ع)فرمود:
روزى رسول خدا (ص) نماز ظهر را با جماعت‏ خواند، مردم بسيارى به‏ او اقتدا كردند، ولى آن‏ها ناگاه ديدند آن حضرت بر خلاف معمول‏ دو ركعت آخر نماز را با شتاب تمام كرد (مردم از خود مى‏ پرسيدند،
به راستى چه حادثه مهمى رخ داده كه پيامبر (ص)نمازش را با شتاب تمام كرد؟!) پس از نماز از پيامبر (ص)پرسيدند: «مگر چه شده؟ كه شما اين گونه نماز را (با حذف‏ مستحبات) به پايان بردى؟»
پيامبر (ص) در پاسخ فرمود:«اما سمعتم صراخ الصبى; آيا شما صداى گريه كودك رانشنيديد؟» معلوم شد كه كودكى در چند قدمى محل نمازگزاران‏ گريه مى‏كرده، و كسى نبود كه او را آرام كند، صداى گريه او دل‏ مهربان پيامبر (ص) را به درد آورد،
از اين رو نماز را با شتاب‏ تمام كرد، تا كودك را از آن وضع بيرون آورده، و نوازش نمايد.


***میلاد پیامبر رحت و مهربانی بر همه مبارک***



شرط همراهی با اصحاب سیدالشهدا علیه‌السلام

1:



چه کارهایی معجزه نیستند؟

2:

وجود رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) براى همه امت مايه رحمت بود
و هيچ كس را به سبب رنگ و جنس از شمول اون مستثنى نمىكرد.

همه امت نزد او روزى خورِ خداوند بودند.

اون حضرت به اين رهنمودها دعوت مىكرد:1 ـ رشد و اعتلاى انسانيّت، مىفرمود: «همه امت از آدم هستند و آدم نيز از خاك هست.»2 ـ صلح و سلامتى قبل از جنگ،3 ـ گذشت و بخشش قبل از مجازات،4 ـ آسان گيرى و گذشت قبل از مجازات.
از اين رو، مشاهده مىكنيم كه جنگهاى او همگى براى اهداف والاى انسانى بوده و به منظور تحقّق انسانيّت انجام مىشده هست.
اون حضرت به نيكى، و احسان به امت و دوستى و مدارا با اونان فرمان مىداد.
او نمونه هاى كامل از رحمت را در فتح مكّه نشان داد كه با وجود پيروزى بر دشمنان با ايشان برخوردى نيكو كرد، با توجّه به اين كه مىتوانست از همه اونان انتقام گيرد، ولى اونان را بخشيد و فرمود: برايشاند شما آزاد هستيد! در جنگ «ذات الرّقاع» به «غوث بن الحارث» كه براى قتل اون حضرت مىكوشيد، دست يافت، ولى از او گذشت و او را آزاد كرد.
پيامبر با اسيران با مدارا و رحمت برخورد مىكرد، بر بسيارى از اونان منّت مىگذاشت و آزادشان مىساخت و لشكريان را به اونان سفارش مىكرد.
از جمله در يكى از جنگها، با دست خود، دست اسيرى را - كه صداى ناله او را شنيد ـ باز كرد.


اخلاق و سيره پيامبر اكرم


تفاوت امام و نبی از دیدگاه شیعه

3:

مرحوم كليني از امام(سلام الله عليه) نقل مي‌كند كه در يكي از جبهه‌هاي جنگ سيلي آمد و بين رسول اکرم(صلوات الله علیه) و سپاهيانش فاصله شد.


معرفی گروه قرآنی تلگرام


نيروهاي رزمي حضرت در اون طرف برنامه گرفتند و حضرت تنها ماند.


نفــــــــــــــرین
دشمن هم موقعيت را مغتنم شمرد و يكي از اونها خود را كنار حضرت رساند.شمشير كشيد
و فرمود: «مَن يُنجيك منّي» سپاهيانت كه اون طرف هستند تو تنهايي بين شمشير من و تو هيچ فاصله‌اي نيست چه كسي تو را نجات مي‌دهد؟حضرت در كمال شهامت و قدرت و طمأنينه فرمود: «ربّي و ربّك» يعني بين اين شمشير تيز و برهنه تو و سرِ من،قدرت غيبي فاصله هست.


چرا به امام رضا (ع) غریب الغربا می گویند؟


در همین حال اون شخصي كه مشرك بود سُر خورد و افتاد و خودش يك طرف و شمشيرش يك طرف افتاد.


رحلت یا شهادت پیامبر(ص)، کدام یک واقعیت دارد؟
حضرت برخاست و بالاي سر او شمشير كشيده فرمودند: «مَن يُنجيك»

حالا تو را چه كسي از دست من نجات مي‌دهد؟
عرض كرد: «جودك و كَرَمُك» كَرم و بزرگواري تو!حضرت فرمود:برو بخشيدم!!

اين پيغمبر هست اين مي‌شود ﴿رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ﴾ اين مي‌شود ﴿لاَ تُكَلَّفُ إِلَّا نَفْسَكَ﴾ اين مي‌شود ﴿عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَي﴾ اين مي‌شود كسي كه هنگام قبض روح، عزرائيل(سلام الله عليه) از پيغمبر اجازه مي‌خواهد.


حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی،درس اخلاق21/10/91
http://www.portal.esra.ir/Pages/Inde...yD2OUvcLF00%3d

4:

انتقال به خارج///

5:

این که فرمودید یعنی چه!!!

6:

بد رفتارى و بى حرمتى به شخصِ خود را با نظرِ اغماض مىنگريست، كينه كسى را در دل نگاه نمىداشت و در صدد انتقام برنمىآمد.
روحِ نيرومندش عفو و بخشايش را بر انتقام ترجيح مىداد.

در جنگ اُحد با اون همه وحشيگرى و اهانت كه به جنازه عمايشانش حمزه بن عبدالمطّلب روا داشته بودند و از مشاهده اون به شدّت متألّم بود، دست به عمل متقابل با كشتگان قريش نزد و بعدها كه به مرتكبين اون و از اون جمله هند زن ابوسفيان دست يافت، در مقام انتقام برنيامد، و حتّى ابوقتاده انصارى را كه مىخواست زبان به دشنام اونها بگشايد از بدگايشانى منع كرد.
پس از فتح خيبر جمعى از يهوديان كه تسليم شده بودند، غذايى مسموم برايش فرستادند.
او از سوء قصد و توطئه اونها آگاه شد، امّا به حال خود رهاشان كرد.
بار ديگر زنى از يهود دست به چنين عملى زد و خواست زهر در كامش كند كه او را نيز عفو نمود.

عبدالله بن ابّى سر دسته منافقان كه با اداى كلمه شهادت مصونيّت يافته بود، در باطن امر از اين كه با هجرت رسول اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)به مدينه بساط رياست او برچيده شده بود، عداوات اون حضرت را در دل مىپرورانيد و ضمن همكارى با يهوديان مخالف اسلام، از كار شكنى و كينه توزى و شايعه سازى بر ضد او فرو گذار نبود.
اون حضرت نه تنها اجازه نمىداد يارانش او را به سزاى عملش برسانند، بلكه با كمال مدارا با او رفتار مىكرد و در حال بيمارى به عيادتش مىرفت! در مراجعت از غزوه تبوك جمعى از منافقان به قصد جانش توطئه كردند كه به هنگام عبور از گردنه، مركبش را رم دهند تا در پرتگاه، سقوط كند و با اين كه همگى صورتِ خود را پوشانده بودند، اونها را شناخت و با همه اِصرارِ يارانش، اسم اونها را فاش نساخت و از مجازاتشان صرفنظر كرد.

اخلاق و سيره پيامبر اكرم


70 out of 100 based on 50 user ratings 850 reviews

@