فضائل امام علی (ع) در متون اهل سنت


فضائل امام علی (ع) در متون اهل سنت



بسم الله الرحمن الرحیم


بعد از وفات رسول خدا (ص) ، امام علی (ع) در میان مردم ، افضل و اصلح بود . " عقل "و " شرع " حکم می کرد که ایشان خلیفه اول باشند .
اما مردم به راهی دیگر رفتند و اکثریت آنان با فردی دیگر بیعت کردند . ( ... و قلیل من عبادی الشکور )
.................................................. .....................
در اینجا سعی می کنیم فضائل امام علی (ع) را از متون اهل سنت برنامه بدهیم .




چرا با اینکه مسیحیت می دونه کتاب انجیل تحریف شده باز هم به دین اسلام نمی آیند؟

1:

بسم الله الرحمن الرحیم


مولود کعبه :


عالمان و دانشمندان بزرگ شيعه و اهل سنت در اين كه ولادت على عليه السلام در خانه كعبه واقع شده هست،اتفاق نظر دارند و این کرامت شامل حال هیچ انسانی نشده هست و مختص به امام علی علیه السلام می باشد.


شیعه و پاسخ به مسائل مربوط به شرک
نظر برخى از علماى اهل سنت که ابرنامه به ولادت علی(ع) در خانه کعبه کرده اند، در پی می آید:

1 ـ حافظ، ابوعبداللّه محمدبن عبداللّه مشهور به "حاکم نیشابوری" در کتاب «مستدرک صحیحین» می نویسد: قد تواترت الأخبار أن فاطمة بنت أسد ولدت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب كرم الله وجهه في جوف الكعبة(1)«به تواتر رسیده هست که فاطمه بنت اسد، امیر مؤمنان ـ کرّم اللّه وجهه ـ را در خانه کعبه به دنیا آورد.»

فضائل امام علی (ع) در متون اهل سنت

2- شاه ولی الله دهلوی در کتابش " ازاله الخفاء " چنین می گوید :و از مناقب ايشان رضي الله عنه كه در حين ولادت او ظاهر شد يكي اون هست كه در جوف كعبه معظمه تولد يافت.

قال الحاكم في ترجمة حكيم بن حزام وقول مصعب فيه لم يولد قبله ولابعده في الكعبة احدٌ مانصه وَهِم مصعبٌ في الحرف الاخير فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت اميرالمؤمنين علياً في جوف الكعبة (2)

3- شهاب الدين آلوسي صاحب تفسير روح المعانی در شرح قول عبدالبافي الأفندي العمري سپس شعر مؤلّف كتاب :

أنت العلي الذي فوق العلى رفعا ببطن مكة عند البيت إذ وضعا

ميگايشاند :" وكون الأميركرم الله وجهه ولد في البيت أمر مشهور في الدنيا و ذكر في كتب الفريقين السنة والشيعة ....


درهای بهشت و دوزخ از دیدگاه ملاصدرا
ولم يشتهر وضع غيره كرم الله وجهه كما اشتهر وضعه بل لم تتفق الكلمة عليه ، وما أحرى بإمام الأئمة أن يكون وضعه فيما هو قبلة للمؤمنين ؟ وسبحان من يضع الأشياء في مواضعها وهو أحكم لحاكمين "(3)( و اين كه حضرت امير (كرم الله وجهه) در خانه خدا به دنيا آمده ؛ امري هست مشهور ودر كتب فريقين سني وشيعي ذكر شده ....


حجت‌الاسلام میرباقری: وارد درگیری ایدئولوژیک با تمدن غرب شده‌ایم
ودرباره كسي نشنيديم كه او هم در كعبه به دنيا آمده باشد اونچنانكه درباره حضرت (كرم الله وجهه) ذكر شده , و چه افتخاري براي امام أئمّه هست كه در جائي كه قبله مؤمنين هست به دنيا آمده باشد ؟ سبحان خداوندي كه أشياء را در مكان مناسبش ميگذارد )در ص 75 سپس كلام الأفندي العمري ميگايشاند :

وأنت أنت الذي حطت لهقدم * في موضع يده الرحمن قد وضعا

" وقيل : أحب عليه الصلاة والسلام ( يعني عليا ) أن يكافئ الكعبة حيث ولد في بطنها بوضع الصنم عن ظهرها فإنها كما ورد في بعض الآثار كانت تشتكي إلى الله تعالى عبادة الأصنام حولها و تقول : أي رب حتى متى تعبد هذه الأصنام حولي ؟ والله تعالى يعدها بتطهيرها من ذلك .


مخلوق چه جوریه؟
"

( فرموده شده : كه او (سلام وصلوات بر او باد) - يعني علي- دوست داشت كه كعبه را مشرّف و از كعبه قدرداني كند با افتادن بت ها أز رايشان اون جائي كه أو در داخلش به دنيا آمده هست , همانطور كه در بعضي آثار ذكر شده هست كه كعبه به خداوند (تبارك وتعالى) أز پرستيدن بت ها شكايت ميكرد وميفرمود : خداوندا تا كي اين بت ها نزديك من پرستش ميشوند ؟ خدا هم وعده ميداد كه كعبه را از بت ها مطهّر كند )

4 ـ ابوعثمان، عمرو بن بحر، مشهور به «جاحظ» صاحب کتاب «البیان و التّبیین»،( متوفّای 255 ه ق ) در رساله ای که در باره فضایل بنی هاشم نوشته، از ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام در اون مکان مقدّس سخن فرموده هست.


نام محمد(מחמד) در انجیل!
متن این رساله را قندوزی در «ینابیع المودّه» درج کرده هست(4)

5 ـ پیشتاز مورّخان، علی بن حسین مسعودی،( متوفّای 333 ه ق) در کتاب «مروج الذّهب» که در طول بیش از یکهزار سال، یکی از هستوارترین منابع مورد اعتماد مورّخان هست، با صراحت و قاطعیّت فراخوان می دارد که: «ولادت اون حضرت در درون کعبه واقع گردید.»(5) و در کتاب دیگرش «اثبات الوصیّه» تأکید می کند که: «هرگز پیش از ایشان و یا سپس ایشان احدی در درون کعبه به دنیا نیامده هست.»(6)

6 ـ مورّخ ابوزکریّا، یزیدبن محمدبن أیاس بن قاسم ازدی،( متوفّای334 ه ق) در کتاب خود «تاریخ موصل» از ولادت اون حضرت در درون کعبه سخن فرموده، می افزاید: «به جز امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام ، هیچ خلیفه دیگری در کعبه متولّد نشده هست.»(7)

7 ـ محدّث خبیر، محمد بن علی بن اسماعیل شافعی، مشهور به «ابن قفّال» (متوفّای 365 ه ق ) می نویسد: «فاطمه بنت اسد به هنگام زایمان وارد کعبه شد و علی علیه السلام را در اونجا به دنیا آورد فرموده می شود به جز علی علیه السلام احدی در اونجا متولّد نشده هست.»(8)

8 ـ ابوالحسن، علی بن محمد واسطی شافعی، مشهور به «ابن مغازلی»،( متوفّای 483 ه ق ) در کتاب ارزشمند «مناقب علی بن أبی طالب» به تفصیل، داستان ولادت امیر مؤمنان علیه السلام در درون کعبه را با سلسله اسناد خود، نقل کرده هست.(9)

9 ـ کمال الدّین، ابوسالم، قاضی محمد بن طلحه شافعی،(متوفّای 625 ه ق ) در کتاب «مطالب السّؤول» می نویسد: «علی بن ابی طالب علیه السلام در درون کعبه معظّمه در بیت الحرام دیده به جهان گشود.»(10)

10 ـ شمس الدّین، ابوالمظفّر، یوسف بن قز اوغلی، مشهور به «سبط ابن جوزی» در کتاب «تذکرة الخواص» می نویسد: «در روایت آمده هست که فاطمه بنت اسد حامله بود، برگرد خانه طواف می کرد، ناگهان درد زایمان گرفت، درِ کعبه به رویش باز شد، فاطمه به اندرون کعبه در آمد و علی( علیه السلام ) را در اونجا به دنیا آورد.» (11)

11 ـ ابوعبداللّه ، محمد بن یوسف بن محمد قرشی، مشهور به «گنجی شافعی»،( متوفّای 658 ه ق) در کتاب گرانسنگ «کفایة الطّالب» می نویسد: «امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام ، در شب جمعه، 13 رجب، سی سال گذشته از عام الفیل، در مکّه معظّمه، در درون کعبه، دیده به جهان گشود.


آیا می دانيد عمر فاروق (رض) داماد حضرت علی (ع) بود؟
و هرگز مولود دیگری جز او ـ پیش از او و یا سپس او ـ در خانه کعبه زاده نشد.


آیا دین سبب عقب افتادگی کشورهای اسلامی است؟!
این میلاد فرخنده، فضیلت و کرامتی برای او و فضیلت و شکوهی برای خانه خداست.»(12)

12 ـ مورّخ هندوشاه بن عبداللّه نخجوانی، در کتاب ارزشمند «تجارب السّلف» که اون را در باره خلفا و وزرا در سال 724 ه ق به رشته تحریر در آورده، می نویسد: «علی علیه السلام در درون کعبه دیده به جهان گشود...

به هنگام تولّد مادرش او را «حیدر» نام نهاد و حیدر به معنای شیر هست.»(13)

13 ـ مورّخ حمداللّه بن ابی بکر بن احمدبن نصر مستوفی، (متوفّای 750 ه ق ) در کتاب «تاریخ گزیده» می نویسد: «امیر المؤمنین علی علیه السلام ، عمّ زاده رسول اللّه صلی الله علیه و آله مادرش فاطمه بنت اسدبن هاشم، ولادتش در درون کعبه...

سنه 30 عام الفیل، موافق با 911 اسکندری، 8 سال گذشته از پادشاهی پرویز.»(14)

14 ـ جمال الدّین محمدبن یوسف بن حسن بن محمد زرندی حنفی مدنی، (متوفّای 750 ه ق) در کتاب «نظم دُرَرِ السمطین» از احمد حنبل روایت کرده: «ولادت امیر مؤمنان علیه السلام در درون کعبه اتّفاق افتاد.»(15)

15 ـ حافظ شمس الدّین، ابوعبداللّه محمدبن احمد ذهبی، (متوفّای 848 ه ق ) در «تلخیص مستدرک صحیحین» که در ذیل مستدرک حاکم به طبع رسیده، متن عبارت حاکم نیشابوری را نقل کرده، می نویسد: «اخبار به حدّ تواتر رسیده که علی بن ابی طالب در درون کعبه دیده به جهان گشود.»(16)

16ـ قاضی شهاب الدّین دولت آبادی، (متوفّای 849 ه ق ) داستان ولادت اون حضرت را نقل کرده و تصریح نموده که در داخل کعبه واقع شده هست.(17)

17 ـ نور الدین علی بن محمد بن صبّاغ مالکی، (متوفّای 855 ه ق ) در کتاب «الفصول المهمّه» می نویسد: «علی علیه السلام به روز جمعه، 13 رجب، سی سال گذشته از عام الفیل، 23 سال پیش از هجرت، در مکّه معظّمه، در میان بیت اللّه الحرام چشم به جهان گشود...

پیش از اون حضرت، هرگز احدی در بیت الحرام متولد نشد.

این برتری، ویژه اون حضرت هست.

که خداوند برای ظاهر ساختن مرتبت و مقام و شکوه حضرتش به ایشان عطا فرموده هست.»(18)

18 ـ مورّخ شهید، فخرالدین محمدبن ابی داود، سلیمان بناکتی،( متوفای 891 ه ق ) در کتاب«روضة اولی الألباب» مشهور به «تاریخ بناکتی» می نویسد: «روز آدینه، سیزدهم ماه رجب، سنه ثلاثین از سال فیل، در حرم کعبه به وجود آمد.

پیش از او و سپس او هیچ فرزندی در خانه کعبه به وجود نیامده هست.»(19)

19 ـ عبد الرّحمن جامی،) متوفّای 898 ه ق( در کتاب «شواهد النّبوة» ولادت اون حضرت را در درون کعبه روایت کرده هست.(20)

20 ـ مورّخ محمد میرخواند، ( متوفّای 903 ه ق ) در کتاب «روضة الصّفا» می نویسد: «ولادت اون حضرت به روایتی در 13 رجب، سی سال گذشته از واقعه فیل، و به روایتی 28 سال سپس سال فیل، اتفاق افتاد؛ زیرا مادرش کعبه را طواف می کرد، پس مشیّت الهی او را به درون کعبه آورد.

وقت زایمانش فرا رسید و در درون کعبه به دنیا آورد.

چنین سعادتی از آغاز خلقت تا پایان جهان، برای احدی میسّر نشده هست.

درستی این روایت در میان تاریخ نویسان و سیره نویسان بدون تردید هست.

این قضیّه فراتر از اون هست که شک و تردیدی در اون راه یابد.»

شد او دُرّ و بیت الحرامش صدف کسی را میسّر نشد این شرف(21)

21 ـ سید نور الدّین، علی بن عبداللّه سمهودی شافعی، صاحب کتاب «وفاء الوفا بأخبار دار المصطفی»، (متوفّای 911 ه ق) در کتاب «جواهر العقدین» ولادت اون حضرت را در درون کعبه، به نقل از ابن صبّاغ مالکی آورده هست.(22)

22 ـ نسب شناس مشهور، تاج الدّین محمدبن حمزة بن زهره رفاعی، نقیب حلب( متوفّای 921 ه ق) در کتاب «غایة الاختصار فی اخبار البیوتات العلویّه المحفوظة من الغبار» می نویسد: «ولادت اون حضرت در درون کعبه واقع شد.»(23)

23 ـ میرزا محمد بن رستم، معتمد خان حارثی بدخشی،( متوفّای 922 ه ق) در کتاب «نزل الأبرار» می نویسد: «علی ـ کرّم اللّه وجهه ـ روز جمعه 13 رجب، سی سال گذشته از عام الفیل، در مکّه معظمه، در بیت اللّه الحرام متولد شد، و این فضیلتی هست که خداوند اون حضرت را به این فضیلت اختصاص داده هست.( 24)

24 ـ مورّخ غیاث الدّین، همام الدّین حسینی، مشهور به «خواند میر» (متوفّای 942ه ق) در کتاب «حبیب السّیر» می نویسد: «تولد اون مولودِ عاقبت محمود، در نفس کعبه روی نمود؛ زیرا که حسب اقتضای قضا، بلکه به مشیّت ایزد تعالی، نزدیک به وضع حمل، والده ماجده اش در طواف بیت اللّه بود.

و این سعادت به روایتی از اول آفرینش تا غایت، هیچ آفریده را میسّر نگردید.

و صیت و صحت اون نزد مورّخان فضیلت پرور، از شایبه شبهه و دغدغه مظنّه در گذشته هست.»(25)

25- عباس محمود العقاد مي گايشاند :

" ولد علي في الكعبة , وكرم الله وجهه عن السجود لأصنامها , فكأنما كان ميلاده ثمّة إيذانا بعهد جديد للكعبة وللعبادة فيها , وكاد علي أن يولد مسلما , بل لقد ولد مسلما على التحقيق إذا نحن نظرنا ميلاد العقيدة والروح , لأنه فتح عينيه أمام الإسلام , ولم يعرف قط عبادة الأصنام , فهو قد تربّى في البيت الذي خرجت منه الدعوة الإسلامية "(26)

( علي در كعبه به دنيا آمد ، خدا به صورت أو كرامت وشرافت داد وهيچگاه براي بت ها سجود نكرد , ومعلوم ميشود كه ميلاد أو إذن به عهد جديدي براي كعبه وعبادت در اون بود .

و چيزي نمانده بود كه علي مسلمان به دنيا آيد , بلكه أو مسلمان به دنيا آمد با تحقيق اگر نگاه به ميلاد عقيده و روح كنيم , چون كه أو چشمانش را نزديك إسلام باز كرد , وهيچگاه عبادت بت ها را نكرد , و او در خانه اي به دنيا آمد كه أز اونجا دعوت إسلامي خارج شد (خانه بيامبر أكرم صلى الله عليه وآله وسلم) )

26- حلبی در سیره خود چنین می گوید :

" ...

و به یرد قول بعضهم و کون علی ضمن المهر غلط لان علیا کان صغیرا لم یبلغ سبع سنین ای لانه ولد فی الکعبه و عمره صلی الله علیه و سلم ثلاثون سنه فاکثر ...

"(27)

( ...

بر پايه این کلام ، قول برخی که معتقدند علی – علیه السلام – در ضمن مراسم عقد پیامبر بوده هست غلط هست زیرا او در اون موقع بچه بوده و سن او به 7 سال نمی رسید زیرا وقتی علی – علیه السلام – در کعبه متولد شد ، سن پیامبر 30 سال یا بیشتر بود ...

)

اینها نمونه هائی از منابع مورد اعتماد و هستناد علمای اهل سنّت، از محدّثان، مورّخان، سیره نویسان، تراجم نویسان، نسب شناسان و دیگر پژوهشگران، بود که تا پایان قرن نهم، در آثار گرانقدر خود به ولادت امام علی علیه السلام در درون کعبه تصریح و تأکید نموده اند و ما در این مجال ذکمر نمودیم و اگر بخواهیم به دیگر آثار موجود در این رابطه، به ویژه در قرن اخیر اشاره کنیم، به درازا خواهد کشید.

پي نوشت:

1-حاکم، مستدرک الصّحیحین، ج3، ص483

2- ازاله الخفاء ج 2 ص 251

3- سرح الخريده الغيبية في شرح القصيدة العينية ص 15

4-قندوزی، ینابیع المودّة، ج1، ص461

5-مسعودی، مروج الذّهب، چاپ قاهره، ج2، ص2

6-همان، اثبات الوصیّة، ص111

7-ازدی، تاریخ موصل، ص58

8-ابن قفال، فضائل امیر المؤمنین، به نقل احقاق الحق، ج7، ص498

9-ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب، ص7

10-ابن طلحه، مطالب السّؤول، ص11

11-ابن جوزی، تذکرة الخواص، ص20

12-گنجی شافعی، کفایة الطالب، ص407

13-نخجوانی، تجارب السلف، ص37

14-مستوفی، تاریخ گزیده، ص192

15-زرندی، نظم درر السّمطین، ص80

16-ذهبی، تلخیص مستدرک الصّحیحین، ج3، ص483

17-دولت آبادی، هدایة السّعداء ـ مخطوط ـ ص117

18-ابن صبّاغ، الفصول المهمّة، ص14

19-بناکتی، تاریخ بناکتی، ص98

20-جامی، شواهد النبوة، ص198

21-میر خواند، روضة الصّفا، جلد دوم.

22-سمهودی، جواهر العقدین، به نقل ولید الکعبه، ص11

23-رفاعی، غایة الاختصار، ص97

24-بدخشی، نزل الابرار، ص64

25- خواند میر، جبیب السّیر، ج1، ص520

26-عبقريّة الإمام علي ج7 ص43 - چاپ بيروت

27- السیره الحلبیه ج 1 ص 226 –

2:

با تشکر از آقای یا محسن (ع) روایات زیادی درباره ی حضرت علی (ع) وجود دارد که بسیار جالب هست انشا الله در موقعيتی روایات بیشتری می آورم

صحيح البخاري - المناقب - مناقب علي بن أبي طالب (ر) - رقم الحديث : ( 3430 )
‏- حدثني : ‏ ‏محمد بن بشار ‏ ، حدثنا : ‏ ‏غندر ‏ ، حدثنا : ‏ ‏شعبة ‏ ‏، عن ‏ ‏سعد ‏ ‏قال : سمعت ‏ ‏إبراهيم بن سعد ‏ ‏، عن ‏ ‏أبيه ‏ ‏قال : قال النبي ‏ ‏(ص) ‏ ‏لعلي ‏: أما ترضى أن تكون مني بمنزلة ‏ ‏هارون ‏‏من ‏موسى.

3:

ya-mohsen

1.

در وقت ولادت امام علی در داخل کعبه بتهای زیادی برنامه داشت و یا به عبارت دیگر کعبه را به بتخانه تبدیل کرده بودند.

تولد ایشان در بتخانه چه فضیلتی می تواند داشته باشد؟


2.

چرا این فضیلت نصیب پیامبر نشد؟


3.

آورده اید که " .

.

.

در روایت آمده هست که فاطمه بنت اسد حامله بود، برگرد خانه طواف می کرد، ناگهان درد زایمان گرفت، درِ کعبه به رویش باز شد، فاطمه به اندرون کعبه در آمد و علی( علیه السلام ) را در اونجا به دنیا آورد.

"


چرا فاطمه بنت اسد به دور کعبه طواف می کرد در حالی که کعبه محل نگهداری بتها بود؟

آیا در ماه رجب می توان مراسم حج که یکی از اونها طواف خانه کعبه هست را انجام داد؟

در برخی روایتها آمده هست که دیوار کعبه شکافته شد و بانو فاطمه از اونجا وارد کعبه شدند و حتی تصاویری از این شکافت نیز در دسترس هست و منظور این هست که ایشان نه از درب بلکه از دیوار وارد کعبه شده اند و این در تضاد با حدیث فوق هست.

4:

بسم الله الرحمن الرحیم

عجب حرفی زدید شما ؟!
آیا چون مشرکین توی کعبه ، بت گذاشته بودند ( اصل و حقیقت ) کعبه دیگر کعبه نیست و بتخانه باید نامیده شود ؟!

وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَ‌اهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِ‌كْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ‌ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّ‌كَّعِ السُّجُودِ(حج-26)

و هنگامی که جایگاه گردانیدم برای ابراهیم جای خانه را که شرک نورز به من چیزی را و پاک گردان خانه مرا برای طواف‌نمايندگان و بپای‌ایستادگان و رکوع‌نمايندگان سجده‌نمايندگان‌ .

ببینید در آیه خداوند به ابراهیم (ع) می فرماید که : خانه ام را پاک ( مطهر ) کن .

نفرموده برو خانه قبلی ام ( که وقتی خانه ام بود و الان دیگر خانه ام نیست ) پاک کن .
پس اصل و حقیقت خانه خدا هیچگاه بتخانه نیست و بتخانه نمی شود .
امیرالمومنین علی (ع) هم متولد در کعبه هست و هم شنماينده بت های کعبه و هم پاک نماينده کعبه از بت ها و پاک نماينده خانه خدا .
چرا فضیلت نباشد ؟
نمی خواهم اینجا از افرادی نام ببرم که در همان وقتی که ایشان در کعبه متولد شدند ، بت پرست بودند و اینکه بعدا اون ها به چه سمت هایی رسیدند ...
بگذریم ...


5:

قال النبي (ص) مشيراً إلى علي (ع) : والذي نفسي بيده إن هذا وشيعته لهم الفائزون يوم القيامة.
المصادر :
1 - إبن عساكر - ترجمة الإمام علي (ع) - الجزء : ( 2 ) - رقم الصفحة : ( 442 ).
2 - الخوارزمي الحنفي - المناقب - رقم الصفحة : ( 62 ).
3 - الحاكم الحسكاني - شواهد التنزيل - الجزء : ( 2 ) - رقم الصفحة : ( 362 ) ط بيروت.
4 - الكنجي الشافعي - كفاية الطالب - رقم الصفحة : ( 245 ، 313 ، 314) طبعة الحيدرية.
5 - المناايشان الشافعي - الحقائق - رقم الصفحة : ( 83 ) طبعة الهند.

6 - السيوطي - الدر المنثور - الجزء : ( 6 ) - رقم الصفحة : ( 379 ).
7 - السبط إبن الجوزي - تذكرة الخواص - رقم الصفحة : ( 54 ).

8 - الحمايشانني - فرائد السمطين - الجزء : ( 1 ) - رقم الصفحة : ( 156 ).


6:

120 - حدثنا : محمد بن إسماعيل الرازي، ثنا : عبيد الله بن موسى ، أنبئنا : العلاء إبن صالح ، عن المنهال ، عن عباد بن عبد الله ، قال : قال علي : أنا : عبد الله ، وأخو رسوله (ص) ، وأنا الصديق الأكبر ، لا يقولها بعدى إلاّّ كذّاب ، صليت قبل الناس لسبع سنين.


7:

الطبري -رقم الصفحة172 بشارة المصطفى

أخذ رسول الله (ص) بيد علي بن أبي طالب (ع) ، فقال : هذا أول من آمن بي ، وهو أول من يصافحني يوم القيامة ، وهو الصديق الأكبر وفاروق هذه الأمة ايشانعسوب المؤمنين

8:

پیامبر برای امت این همه نعمت آورد و برای اونان بهشت را برنامه داد و خدا به پیامبر فرمود یک چیز را از اصحابت بخواه ((الموده قربی))
همان حب آل محمد
که اهل سنت این خواسته را انجام ندادند و حب غیر آل محمد را در دل پروراندند

القرطبي- تفسير القرطبي - الجزء : ( 16 ) - رقم الصفحة : ( 21 )
[ النص طايشانل لذا إستقطع منه موضع الشاهد ]
- قوله تعالى : قل لا أسئلكم عليه أجراً إلاّّ المودة في القربى ، فيه مسألتان : الأولى قوله تعالى : قل لا أسئلكم عليه أجراً ، أي قل يا محمد لا أسئلكم على تبليغ الرسالة جعلا ، إلاّّ المودة في القربى ، قال الزجاج : إلاّّ المودة ، إستثناء ليس من الأول ، أي إلاّ أن تودوني لقرابتي فتحفظوني ، والخطاب لقريش خاصة.
- وفي البخاري ، عن طاوس ، عن إبن عباس : أنه سئل عن قوله تعالى : إلاّّ المودة في القربى ، فقال سعيد بن جبير : قربى آل محمد.
- وقيل : القربى قرابة الرسول (ص) ، أي لا أسئلكم أجراً إلا أن تودوا قرابتي وأهل بيتي ، كما أمر بإعظامهم ذايشان القربى.
- وفي رواية سعيد بن جبير ، عن إبن عباس : لما إنزل الله عز وجل : قل لا أسئلكم عليه أجراً إلاّّ المودة في القربى ، قالوا : يا رسول الله ، من هؤلاء الذين نودّهم؟ ، قال : علي وفاطمة وأبناؤهما.

9:

یه کلیپ پاور زیبا در مورد فضایل امام علی علیه السلام در منابع اهل سنت

کمی حجمش زیاده ولی خیلی زیباست
امام علی علیه السلام در کلام رسول الله حجم 140 mb دانلود از سرور1

10:

رسول خدا (ص) : هر کس از علی اطاعن کند از من اطاعت کرده و ......

مستدرك الحاكم- كتاب معرفة الصحابة (ر) - ذكر إسلام أمير المؤمنين علي (ع) - حديث رقم : ( 4617 )
4594 - أخبرنا : أبو أحمد محمد بن محمد الشيباني من أصل كتابه ، ثنا : علي بن سعيد بن بشير الرازي بمصر ، ثنا : الحسن بن حماد الحضرمي ، ثنا : يحيى بن يعلي ، ثنا : بسام الصيرفي ، عن الحسن بن عمرو الفقيمي ، عن معاايشانة بن ثعلبة ، عن أبي ذر رضي الله : قال رسول الله (ص) : من أطاعني فقد أطاع الله ، ومن عصاني فقد عصي الله ، ومن أطاع علياًً فقد أطاعني ، ومن عصي علياًً فقد عصاني ، هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه.

11:

با سلام وتشكر

اينكه امام علي (ع) افضل امت سپس رسول الله (ص) هست مورد اتفاق احاديث صحيح شيعه و سني هست:

امام احمد حنبل فرموده در باره هيچيك از اصحاب رسول الله (ص) با اسناد صحيح ، فضائل به اندازه اونچه كه درباره امام علي (ع) وارد شده نيامده هست :

سمعتُ عبدالله بن أحمد بن حنبل يقول سمعت أبي يقول: ما لأحد من الصحابة من الفضائل بالأسانيد الصحاح مثل ما لعلي رضي الله عنه» في (مناقب أحمد بن حنبل) لابن الجوزي


و اين موضوع مثل خورشيد در وسط روز ميدرخشد اما نكته مهم اونست كه چگونه وبه چه نحو و چرا امامت ورهبري مسلمين سپس وفات پيامبر (ص) تحريف شد ؟!

مشروح و تفصيل مطالب مهم در مورد علت وعلل انحراف مسلمين بوسيله منافقين در :

https://sites.google.com/site/hojjah/nefagh.zip



12:

چاپ نخست کتاب «امام علی(علیه‌السلام) در منابع اهل ‌سنت» نوشته گروهی از نویسندگان، تهیه شده توسط مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، از سوی نشر دفتر عقل منتشر و روانه بازار کتاب شد.

این اثر با بهره‌گیری از منابع متقن، به ویژه منابع اهل سنت، اوصاف و ویژگی‌های برجسته امام علی(ع) در قراون و سنت نبوی(ص) را بررسی کرده هست.

به نقل ایبنا، شخصیت برجسته و بی‌نظیر امیر مومنان علی(ع) در طول تاریخ اسلام، همواره مورد توجه بوده هست و پیروان همه فرقه‌های اسلامی در منابع روایی و تاریخی خود بر فضائل این یگانه دوران گواهی داده‌اند.

مطالعه و بررسی فضائل و مناقب امام علی(ع) از منظر بزرگان اهل سنت می‌تواند زمینه‌ساز همدلی و همراهی بیشتر پیروان مذاهب اسلامی و برطرف نماينده شبهاتی باشد که دشمنان وحدت اسلامی در دل امت می‌افنمايند.

اداره کل پژوهش مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، در دیباچه این اثر می‌نویسد: «جز علی(ع)، مرد حق کیست؟ قراون ناطق، عدل مجسم، حقیقت مسلم، راز عالم، سر آدم، امام برحق، وصی مطلق،...

چه می‌گویم!؟
ثناخوانی‌اش چون تواند بشر
که خلاق عالم ثناخوان اوست
او به فرموده قراون، "نبا عظیم" و "صراط مستقیم" هست، از "سابقون" هست، ولی‌الله اعظم، ختم نبوت خاتم، مکمل رسالت مرسل، علیم قراون، تنزیل ناطق، برترین صادق، بهترین نعمت، نقطه بسم‌الله، نفس نبی، خیرالبشر و...

هست.


در منزلت منازل او تنزیل
جبریل و کتاب و محکمات و احکام
خوش‌تر اونکه چهره قراون ناطق را در قراون و نگاه راست‌گویان جست و جو کنیم.»

کتاب حاضر، در چهار فصل سامان یافته و به موضوعاتی نظیر؛ علی(ع) در قراون، علی(ع) در سخن پیامبر اسلام(ص)، سیمای امام علی(ع) از نگاه دیگران و علی(ع) و خلفا پرداخته هست.

در بخشی از فصل دوم این اثر، روایاتی درباره‌شان و مقام حضرت علی(ع) از زبان پیامبرگرامی اسلام(ص) صادر شده که به بعضی از اونها اشاره می‌شود: علقمه از ابن مسعود نقل می‌کند: نزد پیامبر بودم که از علم حضرت علی(ع) سوال شد.

پیامبر فرمود: «حکمت را 10 قسمت کردند؛ 9 قسمت اون را به علی و یک قسمت اون را به دیگران دادند و علی(ع) به اون یک قسمت هم عالم‌تر هست از دیگران».

حاکم نیشابوری از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کند که حضرت فرمود: «من شهر علمم و علی در اون شهر هست؛ پس هرکس اراده کند علم را، باید از در اون وارد شود»؛ یعنی هرکس بخواهد به علوم من دست یابد، باید از راه علی(ع) وارد شود.

ابولیلی غفاری فرمود: شنیدم که رسول خدا(ص) فرمود:«به زودی سپس من فتنه‌ای (آشوبی) به‌ پا می‌شود.

پس هرگاه چنین شد، ملازم و همراه علی‌بن ابی‌طالب(ع) باشید.

به درستی که او نخستین کسی هست که به من ایمان آورده هست و اولین کسی هست که در قیامت با من مصافحه می‌کند (دست می‌دهد).

او راست‌گویی بزرگ هست.

او فاروق این امت هست (فاروق یعنی تفکیک نماينده بین حق و باطل) و سخن و فعل او فصل ختام بین حق و باطل هست.

وجود شریفش محک و معیار حق و باطل هست که هر جا او باشد، حق و هرکس با او نباشد، باطل هست.

او یعسوب(محور) مومنان هست.»

پیامبر از خانه زینب، دختر جحش، خارج شد و به خانه ام سلمه (همسرش) آمد.

اون روز نوبت ام سلمه بود که پیامبر در خانه‌اش باشد.

پس از مدتی حضرت علی(ع) آمد.

پیامبر فرمود: «ای ام سلمه! او را دوست بدار.

گوشت او از گوشت من هست، خون او از خون من و او صندوق علم من هست (مرکز و خزینه علم من هست).

گوش کن و شهادت بده؛ به درستی که او می‌جنگد و با ناکثین (ناکث از نکث می‌آید؛ یعنی پیمان‌شکن و منظور، طلحه و زبیر و عایشه‌اند که جنگ جمل را به راه انداختند) و با قاسطین (قاسط از قسط می‌آید؛ قسط دو معنای متضاد دارد.

قسط مساوی با عدل و همچنین مساوی با ظلم هست و در اینجا منظور ظالمان امت هست و همان معاویه و اهل شام را شامل می‌شود که جنگ صفین را به راه انداختند) و با مارقین (در اینجا منظور خوارج نهروان هستند که جنگ نهروان را برپا کردند).

سپس من، او در هم شنماينده دشمنان من و احیا نماينده سنت من هست.

[ای ام سلمه!] گوش کن و شهادت ده (شاهد باش).

اگر بنده‌ای [از بندگان خدا] عبادت کند خداوند را هزار سال و هزار سال و هزار سال در بین رکن و مقام [در مکه] و ملاقات کند خدای را در حالی که بغض علی و عترت من در او باشد، خداوند او را در قیامت به رو در جهنم می‌افکند.»

جابربن عبدالله انصاری می‌گوید: نزد رسول خدا(ص) بودیم که علی(ع) از راه رسید.

رسول خدا(ص) فرمود: «به اون خدایی که جانم به دست اوست، این (علی) و شیعیانش، تنها و تنها ایشان، رستگاران روز قیامتند.»

پیامبر خدا فرمود: «ای علی! خدای تعالی تو را و ذریه‌ات و فرزندانت و خانه‌ات و شیعیانت و دوستان شیعیانت را آمرزیده هست.»

رسول خدا(ص) فرمود: «هر که مرا اطاعت کند، خدای را اطاعت کرده و هر که مرا نافرمانی کند، خدای را نافرمانی کرده هست و هر که علی را اطاعت کند، مرا اطاعت کرده و هر که علی را نافرمانی کند، مرا نافرمانی کرده هست.»

اون حضرت در جایی دیگر فرمود: «حق علی بر مسلمانان، حق پدر بر فرزندان هست.»

این‌ها گوشه‌ای از دریای فضائل و منقبت و جایگاه مولای متقیان علی‌بن ابی‌طالب(ع) هست که از منابع اهل سنت نقل شد.

چاپ نخست کتاب «امام علی(علیه‌السلام) در منابع اهل‌ سنت» در شمارگان 2000 نسخه، 134 صفحه و بهای 22000 ریال راهی بازار نشر شد.

13:

رسول خدا ص : ذکر علی عبادت هست


إبن عساكر - تاريخ مدينة دمشق - الجزء : ( 42 ) - رقم الصفحة : ( 356 )
- أخبرنا : أبو الحسن السلمي ، أنا : أبو القاسم بن أبي العلاء ، أنا : أبو جابر زيد بن عبد الله ، أنا : محمد بن عمر الجعابي ، نا : عبد الله بن يزيد أبو محمد ، نا : الحسن بن صابر الهاشمي ، نا : وكيع ، عن هشام بن عروة ، عن أبيه ، عن عائشة قالت : قال رسول الله (ص) : ذكر علي عبادة.

14:

بسم الله الرحمن الرحیم

احمد بن حنبل کیست و در مورد امام علی(ع) چه سخنان درخور توجهی دارد؟
.................................
ابو عبد اللّه احمد بن محمد بن حنبل ذُهَلى شيبانى، پيشواى مذهب حنفى، در سال ۱۶۴ ق، به دنيا آمد و در سال ۲۴۱ ق، درگذشت.

شمار اساتيدى كه در مسند خود از اونان روايت كرده هست، دايشانست و هشتاد واندى هست.

وى آثار زيادى دارد، از جمله: المسند، الفضائل، الزهد، الملل، التفسير، الأيمان، الأشربة و السنّة.
او سخنانی درخور توجه در مورد امیر المؤمنین(ع) دارد.
تاريخ دمشق به نقل از احمد بن سعيد رِباطى: از احمد بن حنبل شنيدم كه مى فرمود: على بن ابى طالب، همواره با حق بود و حق با او بود، هر جا كه بود.
تاريخ دمشق عن عبد اللّه بن أحمد بن حنبل: كُنتُ بَينَ يَدَي أبي جالِسا ذاتَ يَومٍ، فَجاءَت طائِفَةٌ مِنَ الكَرخِيّينَ فَذَكَروا خِلافَةَ أبي بَكرٍ وخِلافَةَ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ وخِلافَةَ عُثمانَ بنِ عَفّانَ فَأَكثَروا، وذَكَروا خِلافَةَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ وزادوا فَأَطالوا ، فَرَفَعَ أبي رَأسَهُ إلَيهِم فَقالَ:
يا هؤُلاءِ ! قَد أكثَرتُم في عَلِيٍّ وَالخِلافَةِ ، وَالخِلافَةِ وعَلِيٍّ ، إنَّ الخِلافَةَ لَم تُزَيِّن عَلِيّا بَل عَلِيٌّ زَيَّنَها .

تاريخ دمشق به نقل از عبد اللّه بن احمد بن حنبل: روزى نزد پدرم نشسته بودم.

گروهى از كَرْخيان آمدند و از خلافت ابو بكر، عمر بن خطّاب و عثمان بن عفّان ياد كردند و بسيار سخن فرمودند و از خلافت على بن ابى طالب عليه السلام ياد كردند و درباره اون، بسيار سخن فرمودند.

پدرم سرش را به طرف اونان گردانيد و فرمود: اى امت! درباره رابطه على با خلافت و خلافت با على، بسيار سخن فرموديد.

خلافت، على را نياراست، بلكه على، خلافت را آراست.

الصواعق المحرقة عن عبد اللّه بن أحمد بن حنبل :سَأَلتُ أبي عنَ عَلِيٍّ ومُعاوِيَةَ فَقالَ : اِعلَم أنَّ عَلِيّا كانَ كَثيرَ الأَعداءِ ، فَفَتَّشَ لَهُ أعداؤُهُ شَيئا فَلَم يَجِدوهُ ، فَجاؤوا إلى رَجُلٍ قَد حارَبَهُ وقاتَلَهُ ، فَأَطرَوهُ [۵] كَيدا مِنهُم لَهُ.

الصواعق المُحرقةـ به نقل از عبد اللّه بن احمد بن حنبل: از پدرم درباره على عليه السلام و معاايشانه پرسيدم.

فرمود: على عليه السلام دشمنان بسيارى داشت.

دشمنانش بسيار كوشيدند چيزى عليه او پيدا كنند و نيافتند.

پس به سوى مردى آمدند كه با او جنگيده و درگير شده بود و از روى مكر عليه على، به ستايش بى جاى او پرداختند.

المستدرك على الصحيحين عن محمّد بن منصور الطوسي:سَمِعتُ أحمَدَ بنَ حَنبَلٍ يَقولُ: ما جاءَ لِأَحَدٍ مِن أصحابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله مِنَ الفَضائِلِ ما جاءَ لِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ رضى الله عنه.

المستدرك على الصحيحين به نقل از محمّد بن منصور طوسى: از احمد بن حنبل شنيدم كه مى فرمود: براى هيچ كدام از ياران پيامبر خدا، فضايلى كه براى على نقل شده، نقل نشده هست.
شواهد التنزيل عن حمدان الورّاق:سَمِعتُ أحمَدَ بنَ حَنبَلٍ يَقولُ: ما رُوِيَ لِأحَدٍ مِن أصحابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله مِنَ الفَضائِلِ الصِّحاحِ ما رُوِيَ لِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ.

شواهد التنزيل به نقل حَمْدان ورّاق: از احمد بن حنبل شنيدم كه مى فرمود: از فضايل [ با سند ]صحيح، براى هيچ كدام از ياران پيامبر خدا به مقدارى كه براى على بن ابى طالب نقل شده ، نقل نشده هست.
فتح الباري :قَد رُوّينا عَنِ الإِمامِ أحمَدَ قالَ: ما بَلَغَنا عَن أحَدٍ مِنَ الصَّحابَةِ ما بَلَغَنا عَن عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ.

فتح البارى: از احمد بن حنبلْ روايت شده كه فرموده هست: اون قدر [ از فضايل] كه از على بن ابى طالب به ما رسيده هست، براى هيچ كدام از اصحاب، نرسيده هست.
كشف الغمّة:نَقَلتُ مِن كِتابِ اليَواقيتِ لِأَبي عُمَرَ الزّاهِدِ قالَ : أخبَرَني بَعضُ الثِّقاتِ عَن رِجالِهِ قالوا : دَخَلَ أحمَدُ بنُ حَنبَلَ إلَى الكوفَةِ وكانَ فيها رَجُلٌ يُظهِرُ الإِمامَةَ ...

، فَقالَ لَهُ الشَّيخُ : يا أبا عَبدِ اللّهِ لي إلَيكَ حاجَةٌ ، قالَ لَهُ أحمَدُ : مَقضِيَّةٌ ، قالَ : لَيسَ اُحِبُّ أن تَخرُجَ مِن عِندي حَتّى اُعلِمَكَ مَذهَبي ، فَقالَ أحمَدُ : هاتِهِ ، فَقالَ لَهُ الشَّيخُ : إنّي أعتَقِدُ أنَّ أميرَ المُؤمِنينَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ كانَ خَيرَ النّاسِ بَعدَ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ، وإنّي أقولُ إنَّهُ كانَ خَيرَهُم ، وإنَّهُ كانَ أفضَلَهُم وأعلَمَهُم ، وإنَّهُ كانَ الإِمامَ بَعدَ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله.
قالَ : فَما تَمَّ كَلامُهُ حَتّى أجابَهُ أحمَدُ فَقالَ : يا هذا ! وما عَلَيكَ في هذَا القَولِ ؟ قَد تَقَدَّمَكَ في هذَا القَولِ أربَعَةٌ مِن أصحابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله : جابِرٌ وأبو ذَرٍّ وَالمِقدادُ وسَلمانُ ، فَكادَ الشَّيخُ يَطيرُ فَرَحا بِقَولِ أحمَدَ.

كشف الغُمّةـ به نقل از كتاب اليواقيت ابو عمر زاهد ـ: بعضى افراد موثّق، از طريق رجال خود به من اظهار داشته اند كه وقتى احمد بن حنبل وارد كوفه شد، در اون جا مردى بود كه اظهار تشيّع مى كرد ...

وى به احمد فرمود: از تو درخواستى دارم.
احمد فرمود: درخواستت پذيرفته هست.
مرد فرمود: دوست دارم پيش از اون كه از اين جا بروى، مذهب خود را به تو عرضه كنم.
احمد فرمود: بگو.
اون شيخ فرمود: من معتقدم كه امير مؤمنان ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ ، پس از پيامبر صلى الله عليه و آله، بهترينِ امت بود و مى گايشانم كه وى، بهترينِ اونان، برترين و داناترينِ اونان بود و پيشواى پس از پيامبر صلى الله عليه و آله هست.
راوى مى گايشاند: سخن مرد، تمام نشده بود كه احمد در جواب فرمود: اى مرد! ايرادى به خاطر اين اعتقاد نيست.

چهار تن از ياران پيامبر خدا، يعنى جابر و ابوذر و مقداد و سلمان، پيش از تو بر اين باور بودند.
اون مرد، از حرف احمد چنان خوشحال شد كه مى خواست پرواز كند!


حدیث نت


88 out of 100 based on 48 user ratings 1048 reviews

@