آیا ما می توانیم به خاطرانجام یک عمل مستحبی،به چند عمل حرام مرتکب شویم ؟


آیا ما می توانیم به خاطرانجام یک عمل مستحبی،به چند عمل حرام مرتکب شویم ؟



آیا ما می توانیم به خاطرانجام یک عمل مستحبی،به چند عمل حرام مرتکب شویم ؟
مثال میزنم:

مثلا" میخوای بری زیارت امام حسین(ع) و برای گرفتن گذرنامه دروغ میگی و بعد توجیه میکنی چون در راه دین است دروغ جایز است؟



نقش امیرکبیر در سرکوب شورش بابیان و اعدام باب

1:

مثلا چه دروغی؟


تفاوت عقايد بهائيت با عقايد اديان آسماني در چيست؟

2:

معلومه که خیر!
البته این نظر خود من هست، همونقدر که هدف مهمه راه رسیدن بهش هم مهمه.


ساخت کعبه جعلی در کشورهای نیجریه و کنیا!


ﺁﻣﺎﺭ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺟﻬﻨﻢ!

3:

من که مثال زدم
حالا یک مثال هم شما بزن


نگاهی به سلمان فارسی در دوران ایران باستان و بعد از ان ، از زبان خودش!

4:

چون درمورد این مثال چنین چیزی اتفاق نیوفتاده نمی تونیم در موردش بحث و فرمودکو کنیم


نیاز جنسی!

5:

از کجا معلوم؟
این مثال هستش و قراره فقط پرسش را جواب بدهید که اینکار رو جایز میدونی یا خیر


امام مهدی علیه السّلام موجودِ موعود

6:

فرموده میشه که برای انجام کار واجب هم نباید حرام انجام شود
حالا چه برسه به کار مستحبی ،اینکه دیگه تکلیف مشخصه
بطور مثال:
اگه یکی دروغ میگه برای ضایع نشدن یکی دیگه
باید دید این اثراتش تا کجاها میره
فردی که اینکارو میکنو و با این کارش دیگری رو تا مرز تباهی میکشونه رو
باید هر دو شخص رو به صلابه کشوند هم دروغگو و هم حمایت نماينده
هر دوشونو بزنن با میخ به صلیب


آیت الله مکارم شیرازی خواستار اجرای قانون امر به معروف شد

7:

از اونجایی که چنین امری حادث نشده ....
پرسش را می توان جواب داد اما منتصب به مثالی که رخ نداده درست نمی باشد

8:

اگر مثال نمیزدم ...ازم مثال میخواستند
با شناختی که از شما دارم میدونم که کار حرام را انجام نمیدهی

9:


اما مثال های دیگری هم میشد زد ..

از سوی دیگری هم میشد دید ...
نظر لطفتونه ...

ولی ما هم انسانیم و ممکن الخطا چه بساء کارهای حرام زیادی اجرا کنیم ...
اما کاری که مستحب هست برای تکمیل کار واجب هست و برای رسیدن به هدف برتر یعنی کسب ثواب ...
کار حرام منکر هست ...
اینکه یک امر در عین حال هم منکر باشد و هم ثواب غیر ممکن هست چرا که اجتماع نقیضن باطل هست ....

پس باید اون امر از ابتدا ناثواب باشد ...



+

همیشه اولویت بر رعایت حدود واجبات و محرمات هست ....

10:

دروغ از معاصی کبیره حتمی هست و در بعض روایت به بدترین گناهان سپس شرک و یاس تعبیر شده هست و لکن در چند جا دروغ جایز هست که از باب مصلحت مهم تر فرموده شود :

1 : در جنگ با دشمن
2 : در ایجاد صلح و دوستی بین دو طرف
3 : در جایی که فساد ترک دروغ باعث قتل و یا بی حرمتی به نوامیس مسلمین بشود

11:

قطعـــــآ خیـــــر !
امآ متاسفاونه زیآد از این دست اتفآق ها بآ هزاران توجیه می افتد !
مثآلِ بهتری بزنم ،
افرآدی که نمآز نمیخوانند امآ خودشاون را به آب و آتش زدند تآ اربعین کربلآ بآشند !
یآ
اون دسته از افرآدی که برآی زیآرت حرم (دست زدن به ضریح) ،
حآضر به صدمه زدن و کتک زدن دیگراون میشوند..!
یآ
افرآدی که دزدی مینمايند و بآ کمک به مستحق کآر خود را توجیه مینمايند..!

و...!

12:

تا اونجا که من میدانم ، انجام عمل مستحب اگر واجبات را مختل کند باید عمل مستحب ترک شود .


13:

سلام ظاهرا یه جای دیگه هم هست که دروغ فرمودن نهی نشده بلکه امز به اون هم شده
در ابراز محبت به همسر !

14:

اسلام اجازه چنین کاری را نمی ده ، ولی رفتار مسلمون ها معمولا زبطی به اسلام نداره

15:

به نظر من دروغ تايشان هيچ موردي جايز نيست ...دروغ دروغه چه مصلحتي باشه چه نباشه..


16:

من یک مثال دیگر می زنم......
آیا جایز هست برای عزاداریها( که مستحب هستند) حق الناس را پایمال کنیم و به امت آزار برسانیم و صدای ضبط و بلندگوها رابلند کنیم و خیابانها را مسدود کنیم و هزاران خطای دیگر؟؟؟؟

پاسخش قطعاً و حتماً و بدون کوچکترین تردید، منفی هست چون ابتدا از واجبات سوال میشود و سپس مستحبات......

منتها اکثر ما، دینداری را یک حرکت نمایشی می پنداریم و به هدف دینداری توجه نمیکنیم......

هیچ گناهی بالاتر از آزار رساندن به مخلوقات خدا نیست و اگر این را درک کنیم، بخش مهمی از حقیقت دین را فهمیده ام......


17:

اینکه جواب یه سوالی رو دقیق نگی که عمل حرام نیست عمل حرام مشخصه چیها هستن از اونا باید پرهیز کرد مثلا میگن چرا گذرنامه میخوای بگو به شما چه مربوطه فضولی نکنید این که دیگه عمل حرام نیست زیادی هم نباید صداقت داشته باشی وگرنه جامعه پر از گرگه اغلب هم پوشش میش بر تن دارند من تجربه داشتم بخاطر صداقت ضرر زیادی دیدم

18:

سلام
درسته
همین چند روز پیش در این مورد شنیدم
اگر با فرمودن مطلبی به همسر باعث رخ دادن فاجعه ای می شوید
باید دروغ مصلحتی فرموده و از اون اتفاق که به ضرر زندگی اتان هست جلوگیری کنید

19:

طبق قوانین حجاز زنان بدون محرم نمیتوانند به سفر حج بروند،بنده آقا و خانم ایرانی را دیدم که برای حج رفتن این خانم بدورغ خود را زن و شوهر جا زدند

20:

سلام

جواب این سوال در لحاظ فکری مشخصه ولی در مرحله عمل گاهی برخی افراد یا توجه نمی نمايند و یا اصلا مستحب و واجب رو خوب تشخیص نمی دهند

21:

نظر من و تو در مذهب هیچ ارزشی نداره مهم نظر مراجع تقلید هست.
بر فرض بگویی کار درستی نیست اگر مراجع تقلید تشخیص بدهند میتوانند بگویند کار درستی هست چون مقام و جایگاهی بالا دارن و من و تو پایین تر هستیم.
ما باید فقط گوش بدهیم و تقلید کنیم دیگر نیازیبه فکر کردن مستقل نیست تا وقتی مراجع گرامی فکر مینمايند

22:

مرجع تقلید هم یک انسان هست و انسان هم جایزالاخطاست
تا جایی که بتونه با توجه به قراون و رساله توضیحاتی میدهد
اما ما باید خودمان هم در مورد هر چیزی تفکر کنیم

23:

تفکر عوام چه فایده
غلطه که امت در کاربزذگان دخالت کنن، خواص جامعه که؛از احترام و جایگاهی بالا و متناسب با ارزششان برحوردار هستن وظیفه دارن در اموری که ما تخصص نداریم فکر کنن و ما رو راهنمایی کنن.
اگر مراجع جایزالخطا هستن پس ما چی هستیم!! هیچی
وقتی یک روحانی که او آیت الله هست شاید خطا کند ما امت معمولی که عقلمان به اندازه مراجع کار نمیکنه خیلی بیشتر خطا میکنیم پس بهتره خودمان در موارد مهم فکر نکنیم اول توکل کنیم بخدا و دوم از مراجع تقلید کنیم.

تفکر مستقل و آزادانه خطرناکه و امکان بوجود آمدن شبهات هست پس تفکر از مراجع و تقلید از ما مثله فرمانده‌ها و سربازان.
اگر من و تو خودمان فکر کنیم و بنتیجه برسیم فلان فتوا غلطه یا فلان آیه رو نباید رعایت کرد در برابر مراجع برنامه گرفتیم پس اندیشیدن کار علما هست ما باید دنباله رو این بزرگواران باشیم و هیچ فکر مستقلی نداشته باشیم

24:

سلام
فکر نمی کنید این حرفها کمی قدیمی شده باشه؟!
اکثر جوانان امروزی حتی می توانند قراون را تفسیر نمايند


70 out of 100 based on 70 user ratings 220 reviews

@