سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود


سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود



سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود
سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود/ مقصر احتمالی؛ کمک خلبان

جامعه > حوادث - بی بی سی فارسی "از بی بی سی نوشتن!!"نوشت:
بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها در مورد چگونگی سقوط هواپیمای ۳۲۰A شرکت هواپیمایی جرمن‌وینگز آلمان، به نظر می‌رسد که کمک خلبان عمدا موجب سقوط هواپیمای جرمن وینگز شده است. صداهایی که از جعبه سیاه دریافت شده است نشان می‌دهد که کمک خلبان صدای در زدن خلبان را شنیده است اما هیچ عکس العملی نشان نداده است.
دادستان اصلی شهر مارسی، در جنوب فرانسه ضمن اعلام این خبر در یک کنفرانس خبری گفت که کمک خلبان در کابین کاملا تنها بوده است و "عمدا" باعث سقوط هواپیما شده است.
به گفته دادستان مارسی، خلبان اصلی کابین را ترک کرده بود و پس از بازگشت از کمک خلبان می خواهد تا در را باز کند، اما از او هیچ جوابی شنیده نمی شود.
این در حالی است که صدای نفس کشیدن کمک خلبان هنوز شنیده می شده و این نشان می دهد که او تا قبل از لحظه برخورد با کوه های آلپ هنوز زنده بوده است.
دادستان مارسی افزوده است که صدای نفس کشیدن او کاملا طبیعی به نظر می رسد.
به گفته او نام این کمک خلبان آندریاس لوبیتز بوده و ۲۸ سال داشته است.
پیشتر نیز اعلام شده بود که یکی از دو خلبان پشت در قفل شده کابین مانده بود و علیرغم تلاش زیاد موفق نشده بود مجددا به کابین برگردد.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منبعی نزدیک به تحقیقات که نخواست نامش فاش شود، نوشته بود صداهایی که از جعبه سیاه دریافت شده است نشان می دهد که این خلبان چندین بار در زده و پس از آنکه صدایی نشنیده است محکم به در کوبیده و تلاش کرده بود تا در را به زور باز کند.
هواپیمای ایرباس ۳۲۰A شرکت هواپیمایی جرمن‌وینگز آلمان که دو روز پیش (سه شنبه ۲۴ مارس) از بارسلونا در اسپانیا عازم شهر دوسلدورف در آلمان بود، در جنوب فرانسه سقوط کرد و تمامی مسافران و خدمه هواپیما، از جمله شانزده دانش آموز آلمانی که از سفر آموزشی در اسپانیا به کشورشان باز می‌گشتند جان خود را از دست دادند.


سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود/ مقصر احتمالی؛ کمک خلبان



(تصاویر)تجمع بدون مجوز در مخالفت با بیانیه سوئیس

1:

گونه خلبان‌ها از نظر سلامت روانی آزمایش می‌شوند؟ مامورانی که در باره علت سقوط هواپیمای ایرباس جرمن‌وینگز، تحقیق می نمايند می گویند احتمال دارد اوندریاس لوبیتز، کمک خلبان این هواپیما عمدا موجب سقوط هواپیما شده باشد.


رفتار ایران در یمن باعث فاجعه در منطقه خواهد شد / تهران رویکردی فرقه ای در یمن دارد
این احتمال سبب شده که نحوه آزمایش خلبانان از نظر سلامت روانی مورد بررسی دقیق برنامه گیرد.


مصاحبه آمانو با سی‌ان‌ان درباره تفاهم لوزان

مامورانی که در باره علت سقوط هواپیمای ایرباس جرمن‌وینگز، تحقیق می نمايند می گویند احتمال دارد اوندریاس لوبیتز، کمک خلبان این هواپیما عمدا موجب سقوط هواپیما شده باشد.


حمایت قاطع سردار جعغری از مذاکره کنندگان
این احتمال سبب شده که نحوه آزمایش خلبانان از نظر سلامت روانی مورد بررسی دقیق برنامه گیرد.


Nsa و جمع آوری تصاویر برهنه کاربران اینترنت


شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا که جرمن‌وینگز از شرکت های وابسته به اون هست می گوید قبلا هیچ نشانه ای از عدم سلامت روانی آقای لوبیتز، مشاهده نشده بود.


در شهید احمدی‌روشن: پروتکل الحاقی ایران را با خاک یکی می‌کند


کارستن اشپوا، مدیر اجرایی لوفت‌هانزا می گوید آموزش خلبانی اوندریاس لوبیتز، در سال ۲۰۰۹ برای مدت کوتاهی قطع شد ولی پس از تایید مجدد صلاحیتش برای آموزش خلبانی، وی دوباره این دوره را ادامه داده بود.


تهدید‌نظامی 3روز بعد از لوزان!


اشپوا می افزاید اجازه ندارد دلیل وقفه ای را که پیش آمده بود فاش کند ولی پس از شروع مجدد آموزش خلبانی اوندریاس لوبیتز "ایرادی به کار او وارد نبود و هیچ چیز خاصی در رفتار او دیده نمی شد."

اقدام غیر قابل توجیه این خلبان سبب شده که موضوع نحوه ارزیابی خلبانان از نظر روانی مطرح شود.


مناظره بذرپاش و منصوری ارانی+فیلم
احتمالا بیشتر مسافران هواپیما بر این باورند که شخصی که هواپیمای اونان را هدایت می کند، از نظر سلامت روانی تحت آزمایشات دقیق و سخت برنامه گرفته تا اطمینان حاصل شود دارای خصوصیات اخلاقی و ایجاد و خوی مناسب برای قبول مسئولیت جان صدها نفر هست.

ولی آیا این تصور درست هست؟

کارستن اشپوا، اذعان دارد که در مورد خلبان ها در سراسر اروپا انجام هیچ گونه آزمایش روانی اجباری نبوده هست.



یک سخنگوی اداره هواپیمایی کشوری بریتانیا می گوید در بریتانیا بیشتر خلبان ها آموزش خلبانی را از مدارس تعلیم پرواز شروع می نمايند.

اما این مدارس شاگردان یا کاندیداهای خلبانی را از نظر سلامت روانی معاینه نمی نمايند.

اونها صرفا به توانایی شخص برای پرواز توجه دارند.



هنگامی که خلبانی موفق به هستخدام در یک شرکت هواپیمایی می شود، قبل از این که اجازه هدایت هواپیمای مسافربری به او داده شود، باید تحت معاینات پزشکی برنامه گیرد.



خلبان مایک ویویان، رئیس سابق عملیات پرواز در اداره هواپیمایی کشوری بریتانیا می گوید این معاینات بسیار دقیق و مفصل هست.



در جریان معاینات به سلامت روانی کاندیداها نیز توجه می شود.

از کاندیداها در باره پیشینه اونها، این که به چه چیزهایی علاقه دارند و نیز روابط خانوادگی‌شان سئوال می شود.

مایک ویویان می گوید کاندیداها باید به پرسش در باره این که آیا قبلا دچار افسردگی بوده یا به فکر خودکشی افتاده اند جواب دهند.



ولی به نظر می رسد روند این بررسی ها محدود به جواب های کاندیداها و قضاوت ممتحنان در باره این جواب هاست.

مایک ویویان می گوید عامل اعتماد در این آزمایش ها وجود دارد و ما باید به صحت جواب های داده شده اعتماد کنیم.



این آزمایش ها توسط ممتحنی که در رشته پزشکی هوانوردی، آموزش دیده اند انجام می شود و بر حسب سن خلبان هر شش ماه یا یک سال تکرار می گردد.



ولی اداره هواپیمایی کشوری اکنون می گوید تمام روند معاینات باید مجدد بررسی شود: "به دنبال روشن شدن جزئیات فاجعه جرمن‌وینگ، ما از نزدیک در حال همآهنگی با همکارانمان در آژانس ایمنی هوانوردی اروپایی، هستیم و با تمام شرکت های عامل در بریتانیا تماس گرفته ایم تا اونان را ملزم کنیم تمام روش های ذیربط را مجددا بررسی نمايند."

بیشتر اطلاعات پزشکی روانشناسی در باره قد، وزن، خون و ادرار خلبان هست.

جنبه سلامت روانی بخش کوچکی بوده و جنبه کلی دارد.



از یک سند راهنمای سه صفحه و نیمه تنها ۶ خط به اینکه "بیماری روانی" شامل چه خصوصیاتی هست اختصاص یافته: "در جریان ارزیابی گذشته متقاضی، پزشک باید یک بررسی عمومی در باره سلامت روانی متقاضی که ممکن هست شامل ایجاد و خو، خواب و مصرف نوشابه های الکلی باشد، به عمل آورد.

پزشک باید متقاضی را در حین آزمایشات، تحت نظر داشته باشد و به وضعیت روانی متقاضی از نظر ظاهر، حرف زدن، ایجاد و خو، طرز فکر، برداشت، قوه درک و بینش و بصیرت توجه داشته باشد.

پزشک همچنین باید در جستجوی هر نوع نشانه اعتیاد به الکل یا مواد مخدر باشد."

شرکت های هواپیمایی بریتیش ایرویز و ویرجین آتلانتیک از توضیح در باره نحوه ارزیایی خلبانان خود در ارتباط با ناراحتی های روانی خودداری کرده اند.



کریستان لورین، خلبان سابق بریتیش ایرویز که پس از ۲۰ سال خدمت در سال ۲۰۰۶، بازنشسته شد می گوید در جریان خدمت خود هرگز از نظر عوارض روانی مورد آزمایش برنامه نگرفته بود و تنها آزمایش های پزشکی که داشته گرفتن نوار قلب، ادرار در بطری و آزمایش خون بوده هست.

کریستان لورین، می افزاید بیشتر آزمایش های او مربوط به توانایی های فنی اش بوده.

از جمله هدایت یک هواپیمای مسافربری به طور معمول ولی تحت نظر یک خلبان دیگر.



کریستان لورین می گوید در بریتیش ایرویز برخلاف شرکت های هواپیمایی که قبلا با اونها کار می کرد می بایستی با دو کارمند اداره پرسنل ملاقات و صحبت کند.

ولی این فرمودگوها هیچوقت دقیق و فشرده و جدی نبود: "کارمندان اداره پرسنل به ما می فرمودند درباره زندگی تان صحبت کنید.

اونها یک آزمایش صحیح در باره اختلالات عصبی و روانی از ما نمی کردند تا معلوم شود آیا زمینه یک چنین بیماری ها در ما وجود دارد یا نه."

انجمن خلبانان بریتیش ایرویز، این فرموده ها را رد می کند.

دکتر راب هانتر، رئیس ایمنی پرواز در این انجمن، در بیانیه ای می گوید: "در تقاضانامه تصدیق پزشکی سالانه، خلبان از لحاظ قانونی مکلف می شود داشتن هر گونه مشکلات روانی را فراخوان کند و انتظار می رود شخصی که او را معاینه می کند در جریان معاینه به دنبال هر گونه علامت مشخص ناراحتی روانی باشد.

خلبان ها موظفند هر مسئله ای را که موجب نگرانی اونهاست نقل دهند اعم از این که مربوط به مسائل فنی باشد یا ایمنی یا هر مشکل پزشکی یا روانی همقطارانشان."

کریستان لورین، که برای رفاه خلبانان فعالیت می کند، می گوید در حالی که انتظار می رود خلبانان و خدمه پرواز مشکلات شخصی خود را نقل دهند، این اتفاق غالبا نمی افتد: "من با کسانی پرواز کرده ام که بهیچوجه در شرایط مناسب برای پرواز نبودند، اونها مشکلات خانوادگی یا مالی داشتند و من را تحت فشار بیشتر برنامه می دادند.

وقتی فرود می آیید به اونها توصیه می کنید که بهتر هست چند روز مرخصی بگیرند.

شما اونها را فراموش نمی کنید."

جیم مک‌اسلان، دبیر انجمن خلبانان بریتیش ایرویز، می گوید نباید سر و صدای زیادی در اعتراض به لزوم معاینه دقیق تر بلند شود.

ولی او اضافه می کند در حالی که هواپیماها امن تر و کنترل برج مراقب فرودگاه ها کارآمدتر شده، ممکن هست اکنون "نقطه ضعف" خود خلبانان باشند.



این که خلبانی هواپیما را عمدا ساقط کرده را مشکل هست بتوان ثابت کرد.

از جمله مواردی که می توان قویا سرنگون کردن عمدی هواپیما را ثابت کرد مورد یک هواپیمای شرکت هواپیمایی مصر هست که در اکتبر ۱۹۹۹ سرنگون شد و نیز هواپیمایی که نوامبر ۲۰۱۳ در حین پرواز بین موزامبیک و اونگولا سقوط کرد.



یک فروند هواپیمای بلوجت، به مقصد لاس وگاس نیز در مارس ۲۰۱۲ ناچار به فرود اضطراری در تگزاس شد.

از اونجا که خلبان هواپیما دست به کارهای غیرعادی زده بود، کمک خلبان در کابین پرواز را قفل کرد و نگذاشت او وارد کابین شود و مسافران هواپیما خلبان را خلع سلاح کردند.



پرفسور رابرت بور، روانکاو بالینی و نویسنده کتاب سلامت روانی هوانوردی، می گوید نمی توان کاملا مانع یک چنین اتفاقاتی شد.

او که پس از فرود اضطراری هواپیمای بلوجت از طرف اداره هوانوردی فدرال، مامور بررسی مجدد مقررات شده بود می گوید: "نتیجه گیری ما این بود که برای جلوگیری از اون اتفاق هیچ کاری نمی شد کرد."

مورد تلاش خلبان ها برای سرنگون کردن هواپیما کاملا نادر هست و هر پنج تا ده سال تنها یک بار اتفاق می افتد.

خلبان ها تمام مدت، بخصوص توسط همقطارانشان تحت نظر هستند.

رابرت بور، می گوید: "هر بار که اونان وارد کابین خلبان می شوند، به دقت تحت نظر برنامه می گیرند، چون یک نفر پهلوی اونان نشسته هست.



پرفسور رابرت بور، خاطرنشان می سازد که حتی یک آزمایش روانشناسی نیز نمی تواند به شما بگوید که یک روز وقتی این شخص از خواب بیدار می شود، آدم دیگری خواهد بود.

و غیر ممکن هست بتوان از مواردی که کسی می خواهد از اختیارات خود سوء هستفاده کند، صد در صد جلوگیری کرد.

او به عنوان نمونه به مورد هارولد شیپمن، یک پزشک خانواده بریتانیایی- در ظاهر مهربان اشاره می کند که بسیاری از بیمارانش را کشت.



از اون موقع به بعد حرفه پزشکی دقت و تحقیق بیشتری در باره پزشکان می کند.

ولی مشکل هست بتوان فرمود این اشخاص در آینده نیات پلید دکتر شیپمن را خواهند داشت یا نه.



کریستان لورین می گوید بررسی های روانشناسی ممکن هست کمک کند اما همه چیز را حل نخواهد کرد چون سلامت روانی افراد می تواند در طول زندگی تغییر کند.

در مورد اوندریاس لوبیتز، مقامات لوفت‌هانزا می گویند هیچ نشانه هشداردهنده قبلی وجود نداشته.



مایک ویویان، می گوید در نهایت روشن نیست که چگونه خطوط هواپیمایی می توانند به طور کامل خلبانان را از نظر سلامت روانی آزمایش نمايند: "من هیچ گونه آزمایشی سراغ ندارم که بوسیله اون بتوانید شرایط ذهنی و فکری یک نفر را کاملا و بطور واقعی بررسی کنید."

کریستان لورین، می گوید چاره این هست که یک خلبان هرگز در کابین تنها نباشد."منطقی ترین راه حل این هست که یک نفر از خدمه پرواز در کابین خلبان باشد".



این همان رویه ای هست که اداره هوانوردی فدرال آمریکا اختیار کرده.

اکنون اروپا باید در مورد انتخاب این راه حل تصمیم بگیرد.
چگونه خلبان‌ها از نظر سلامت روانی آزمایش می‌شوند؟ - Fararu | فرارو

2:

جزییات بیشتری از سقوط هواپیمای ایراباس A۳۲۰ خطوط هوایی ژرمن‌وینگر آلمان که دو خبرنگار ایرانی سرنشین اون بودند، منتشر شد.








اطلاعاتی که از جعبه سیاه هواپیمای ایرباس A320 که روز سه‌شنبه در کوه‌های آلپ فرانسه سقوط کرد و طی اون ۱۵۰ نفر جان خود را از دست دادند، نشان می‌دهد که این سقوط عمدی بوده هست.

تصویری از جعبه سیاه این هواپیما
سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود







پرواز شماره ۹۵۲۵ خطوط هوایی ژرمن وینگز روز سه‌شنبه در حالی که از بارسلونا به‌ مقصد دوسلدورف آلمان پرواز می‌کرد در کوه‌های آلپ سقوط کرد و ۱۵۰ نفر شامل ۱۴۴ مسافر و ۶ خدمه‌ جان خود را از دست دادند.

در میان جان‌باختگان نام میلاد حجت‌الاسلامی و حسین جوادی از خبرگزاری تسنیم و روزنامه وطن امروز میان قربانیان این حادثه دلخراش بودند.

سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود







نشریه «بیلد» آلمان نقل داد با توجه به اطلاعات موجود در جعبه سیاه یافته شده این هواپیما، کاپیتان پاتریک سوندهیمر، خلبان هواپیما پس از بلند شدن از فرودگاه ال‌پارت شهر بارسلونا در ساعت ۹ و ۳۵ دقیقه صبح به وقت اروپای مرکزی به مقصد دوسلدورف آلمان به خاطر تأخیر ۲۶ دقیقه‌ای در پرواز از مسافران عذرخواهی می‌کند.

سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود







۲۰ دقیقه پس از گذشت وقت پرواز اوندره‌آس لوبیتس، کمک خلبان به سوندهیمر می‌گوید هر وقت که خواست می‌تواند به سرویس بهداشتی برود.

ظاهراً خلبان پیش از بلند شدن هواپیما فراموش کرده بود که در بارسلونا به سرویس بهداشتی برود.

سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود







در ساعت ۱۰ و ۲۷ دقیقه ارتفاع هواپیمای ایرباس A320 به ۳۸ هزار پایی (در حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ متری) می‌رسد.

خلبان به کمکش می‌گوید که خود را آماده فرود در دوسلدورف کند که لوبیتس ۲۷ ساله از واژه‌های "امیدوارم" و "خواهیم دید" برای جواب به خلبان هستفاده می‌کند.

پس از اینکه تنظیمات لازم برای فرود انجام می‌شود کمک خلبان بار دیگر به خلبان می‌گوید که "اگر می‌خواهی می‌توانی می‌توانی به سرویس بهداشتی بروی".

سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود







پس از گذشت دو دقیقه خلبان به لوبیتس می‌گوید که "تو می‌توانی کنترل هواپیما را تا بازگشت من بر عهده بگیری" و پس از اون صدای بلند شدنش از صندلی و بسته شدن در کابین خلبان به گوش می‌رسد.

سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود







در ساعت ۱۰ و ۲۹ دقیقه رادار هواپیما نشان از کم کردن ارتفاع هواپیما می‌دهد.

یک دقیقه بعد هواپیما ۳۱۶ پا (۹۶ متر) ارتفاع خود را کم می‌کند و یک دقیقه بعد هم این ارتفاع تا ۱۸۰۰ پا (۵۴۸ متر) کاهش پیدا می‌کند.








در ساعت ۱۰ و ۳۲ دقیقه کنترل‌نمايندگان هوایی سعی می‌نمايند با هواپیما ارتباط بربرنامه نمايند ولی پاسخی دریافت نمی‌نمايند.

در همین حین صدای هشدار "کاهش ارتفاع" هواپیمای ایرباس A320 بلند می‌شود.

سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود







پس از چند لحظه صدای ضربه‌ای که به در بسته شده زده می‌شود، شنیده می‌شود و خلبان می‌گوید "تو رو خدا در را باز کن!" و در همین حین صدای جیغ و فریاد مسافران نیز به گوش می‌رسد.

بر پايه گزارش‌ها کمک خلبان از داخل در را قفل کرده بود و حتی کد امنیتی خارج از اتاق خلبانی توسط خود او هم غیرفعال شده بود.








در ساعت ۱۰ و ۳۵ دقیقه صدای شیء فلزی که به در می‌خورد شنیده می‌شود که فرموده می‌شود خلبان سعی داشته با چکشی در را بشکند و وارد کابین می‌شود.

در این لحظه ارتفاع هواپیما به ۷ هزار پایی از سطح زمین (۲ هزار و ۱۳۳ متری) کاهش یافته هست.








پس از ۹۰ ثانیه هم پیام هشدار "زمین! هواپیما را بالا بکش! هواپیما را بالا بکش!" شنیده می‌شود و بار دیگر خلبان فریاد می‌زند که "این درِ لعنتی را باز کن".








در ساعت ۱۰:۳۸ دقیقه هواپیما با سرعت به سمت شمال شرقی کوه‌های آلپ در پرواز هست و صدای نفس کشیدن لوبیتس هم شنیده می‌شود ولی چیزی نمی‌گوید.








در ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه هواپیما با سرعت ۴۰۰ مایل بر ساعت (۶۴۳ کیلومتر در ساعت) به کوه‌های آلپ برخورد می‌کند و ۱۵۰ مسافر و خدمه‌ جان خود را از دست می‌دهند.

ابتدا بال راست هواپیما با کوه برخورد می‌کند و سپس متلاشی می‌شود.

سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود
سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود







گزارش‌ها حاکی از اون هست که کمک خلبان ۲۷ ساله در روز پرواز موردنظر شرایط پرواز را نداشته و به لحاظ روحی و روانی مشکلاتی داشته هست.

حتی نامزد لوبیتس مدعی شده که اخیراً به وی فرموده کاری خواهد کرد که نامش تاریخی شود و از شنیدن نام او همه بترسند.

سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود







در گزارش‌ها همچنین آمده که این کمک‌خلبان به لحاظ بینایی مشکلاتی داشته و بیماری روانی و بینایی‌اش را از کارفرمایان خود مخفی می‌کرده هست.

سقوط ایرباس ۳۲۰ آلمانی عمدی بود

3:

اگه یه نفر مشکل روحی داشته باشه که شغل سختی مث خلبانی روبهش نمیدن...


4:

چه داستان قشنگی خخخ

هرچی دروغ بزرگتر باشه ملت بهتر باور میکنن


88 out of 100 based on 88 user ratings 388 reviews

@