شکنجه‌ای به نام خرید


شکنجه‌ای به نام خرید



شکنجه‌ای به نام خرید
دیگر تحملش به سر آمده بود، بچه گریه می‌کرد و خسته شده بود، در ترافیک قدم می‌زد، اما خودش هم نمی‌دانست چه می‌خواهد بخرد، همسرش یکسره غر می‌زد و از بی‌برنامگی او انتقاد می‌کرد. سرانجام کار به جایی که نباید، رسید و آنچه نباید، شد.





شاید همه ما چنین وضعی را هنگام خرید دیده باشیم یا خودمان هم مبتلای آن باشیم. کلافه و سردرگم مغازه‌های شهر را زیر پا می‌گذاریم و سرانجام با خریدی انبوه به خانه بر می‌گردیم. اول سرشار از اشتیاق خرید هستیم، اما کمی بعد تحت تاثیر حرف دیگران آشفته می‌شویم، می‌بینیم جای مناسب برای چیدمان وسایلش نداریم، لباسی که خریده‌ایم مناسب نیست و کفشی که پایمان را می‌زند... به هر حال، سرانجام از خرید خود پشیمان می‌شویم و خود را سرزنش می‌کنیم که چرا بودجه خود و خانواده را این چنین هدر داده‌ایم. شاید برایمان عجیب باشد که علاوه بر احساس نیاز به کالا، احساسات افراد و ظهور و بروز آن در مواقع مختلف یکی دیگر از مواردی است که موجب ترغیب به خرید می‌شود؛ حتی احساساتی مانند شاد بودن، غمگینی و بی‌حوصلگی می‌تواند افراد را وادار به خریدکردن کند.
عده‌ای خرید را نوعی تفریح و سرگرمی می‌دانند و برای عوض‌کردن حال و هوای خود به خرید می‌روند و بسیاری بر اساس نیاز اقدام به خرید می‌کنند.
در هر صورت خریدکردن هم مثل هر کار دیگری آداب خود را دارد و اگر آن را رعایت نکنیم، ممکن است برای خود و دیگران دردسر فراهم کنیم.



آیا شایع‌ترین بیماری جنسی مسری را می شناسید؟

1:

خرید بدون برنامه
اگر می‌خواهید خرید خوبی داشته باشید، مراقب سوءاستفاده برخی فعالان بازار باشید، چرا که هر صنفی بد و خوب دارد و برخی با هستفاده از بی‌اطلاعی خریداران از قیمت واقعی کالا، ضمانت معتبر و...


زندگی میان دنیای شخصی و دنیای دو نفره
از شرایط بازار سوءاستفاده می‌نمايند.


اطلاعات لازم در مورد رضایت جنسی و ارگاسم خانم ها
برای جلوگیری از چنین چیزی اولین گام این هست که قبل از خرید به بررسی قیمت و قابلیت کالا بپردازید و سپس اقدام به خرید کنید.


از همسر سابق‌تان فرار نکنید
همچنین هنگام خرید تحت تاثیر فرموده‌های فروشنده و تبلیغات برنامه نگیرید.
توجه داشته باشید کالای مورد نظر شما ضمانت و خدمات پس از فروش داشته باشد.


آبروی دختران دم بخت مردم را نبرید!
در عین حال برای خرید خود وقت بگذارید و برنامه‌ریزی کنید.


جدیدترین آمار جمعیت ایران اعلام شد؛ ۷۸ میلیون نفر
خرید در ساعات شلوغی و جمعیت انبوه کاری مشکل هست و انتخاب را سخت می‌کند.


روش درست کردن خوشبو کننده کمد
بنابراین می‌توانید خرید خود را به روزهای غیرتعطیل واگذار کنید تا در آرامش بازار خرید راحت‌تری داشته باشید.


وضعیت آشفته آموزش جنسی زوجین
هزینه خرید خود را برآورد و برای خرید هدف‌گذاری کنید.

اگر هر چه را که در بازار می‌بینید، همان لحظه خریداری کنید، ممکن هست از خرید اونچه لازم داشتید و برای اون اقدام به خروج از منزل کرد‌ه‌اید، باز بمانید.

وقتی برای خرید مایحتاج زندگی به بازار می‌روید، یک وعده غذایی ساده تناول کنید.

گرسنگی و خرید ترکیب ناخوشایندی هست که پشیمانی به بار می‌آورد و ممکن هست باعث شود چندین برابر نیازتان خوراکی بخرید.
توجه داشته باشید بعضی کالا‌ها مصرف مداوم دارند؛ مثلا دستمال کاغذی و لوازم شوینده.

از این نوع کالاها که تاریخ مصرف طولانی‌مدتی دارند در بسته‌های بزرگ‌تر و چند لیتری بخرید تا هزینه‌هایتان کاهش یابد.

در عین حال فراموش نکنید خرید از عمده‌فروشی‌ها به صرفه‌تر هست.
مارک‌ها را فراموش کنید چرا که برخی برند‌های مشهور برای حفظ ظاهر کاری اقدام به فروش کالا با قیمت‌های بالا می‌نمايند.

این در حالی هست که می‌توانید خیلی از کالاهای باکیفیت را با قیمتی باورنکردنی تهیه کنید.

پس قید مارک‌های پوشالی را بزنید.
اگر می‌توانید خارج از فصل خرید کنید چرا که به عنوان مثال پالتو و بارانی در فصل تابستان خریدار ندارد و برای فصل آینده نیز ممکن هست از مد بیفتد.

پس فروشنده تخفیف خوبی برای فروش اون می‌دهد.

در عین حال حراجی فصلی که اتحادیه صنوف براون نظارت دارد، می‌تواند راهکار خوبی برای کاهش هزینه باشد.

اگر اهل زندگی مدرن و اینترنت هستید، به برخی فروشگاه‌های اونلاین سری بزنید.

این فروشگاه‌ها برای جلب مشتری تخفیف‌های خوبی می‌دهند.
پیشنهاد آخر را فقط کمی به کار گیرید و اون این که برای خرید مناسب در مورد قیمت کالا چانه بزنید.

هیچ‌کس از چانه‌زدن ضرر نکرده.

شاید تخفیف خوبی گرفتید، اما افراط نکنید.


2:

مشکل​خرید با کودک
امروز مریم کوچولو همراه مامان به خرید آمده بازار اونچنان شلوغ و دلرباست که تمام حواس مامان به زیر‌و‌رو کردن اجناس هست و دیگر توجهی به مریم کوچولو ندارد، اما مریم کوچولو یک ساعتی این شرایط را تحمل کرده و دیگر نمی‌تواند این بی‌توجهی را تحمل کند.

او خسته شده و می‌خواهد با پوشش راحتی در خانه با عروسک‌هایش بازی کند.

بنابراین شروع به بهانه‌جویی می‌کند، یکسره چادر مادر را می‌کشد و ابراز گرسنگی و تشنگی می‌کند.

سپس مدتی نیز می‌گوید خسته شدم و گریه آغاز می‌شود.

پدر که تحمل این شرایط را ندارد، برایش ذرت بو داده می‌خرد، اما او ذرت‌ها را پرت می‌کند و اینجاست که دعوا شروع می‌شود.
بسیاری از کودکان مانند مریم هنگام خرید بی‌قراری می‌نمايند و به همه چیز دست می‌زنند، به این‌سو و اون‌سو می‌روند و بی‌حوصله برای جلب توجه هر کاری می‌نمايند و سرانجام خرید را برای والدین خود جهنم می‌سازند.
وقتی چنین شرایطی را می‌بینیم؛ شاید از خود سوال کنیم که اصلا چرا بچه به این کوچکی را که طاقت اندکی دارد، والدین به خرید می‌برند؟
به نظر می‌رسد کسی نیست که او را نگه دارد، گاهی هم خرید به خود بچه اختصاص دارد، اما به هر حال برای بچه‌ها فرقی ندارد.

اونها برنامه خود را دارند و اون این که محور توجه باشند و شیطنت نمايند، اما در چنین شر ایطی چه باید کرد؟ یکی از خصوصیاتی که کودکان دارند این هست که نمی‌توانند بیکار بمانند.

پس بهتر هست کمی مشغول شوند و مثلا بخشی از وظایف خرید را به عهده بگیرند یا در تهیه فهرست خرید کمک نمايند و حتی اگرچه نوشتن نمی‌دانند، خریدهای مورد نیاز خود را نقاشی نمايند.

بعد به او بگویید چه چیزهایی از فهرستش حذف شود و از او بخواهید به این فهرست پایبند باشد و بگویید فقط برای خرید این اقلام پول به همراه می‌برید.
وقتی کودک خود را در خرید سهیم می‌کنید، خرید برایش هیجان‌انگیز و جذاب می‌شود و به دنبال اونچه خواسته می‌گردد و حوصله‌اش سر نمی‌رود.

حتی برای این که او را بیشتر مشغول کنید به او بگویید هنگام خرید یادش باشد چه چیزهایی در فهرست بوده و باید خریداری شود.

با این کار او این لیست را به ذهن می‌سپارد و هنگام خرید دیگر اذیتتان نمی‌کند، بلکه ذهنش مشغول این هست که چه چیزی خریده و چه چیزی خریده نشده هست.
گاهی اوقات بچه‌ها خیلی کوچک هستند اون وقت هست که می‌توانید از ترفندهای دیگری هستفاده کنید، مثلاً به او پول بدهید و بگویید حساب کند یا از او کمک بخواهید و به او بگویید در حمل وسایل سبک به شما کمک کند یا وقتی داخل فروشگاه هستید، اجناس را به سبد بیندازد، یا اجناس را به فروشنده برای حساب‌کردن تحویل دهد و...

با این کار اعتماد به نفس پیدا می‌کند و مسئولیت پذیر می‌شود و خرید برایش سرگرم‌نماينده خواهد بود.
اگر کودکتان خیلی کوچک هست و نمی‌تواند حرف بزند و مسئولیتی به عهده بگیرد، اسباب بازی مورد علاقه‌اش را همراه ببرید و هنگام خرید او را سرگرم و مشغول بازی کنید.
توجه داشته باشید قبل از این که کودک بی‌تاب شود و شیطنت را آغاز کند، برایش خرید کنید؛ مثلا خوراکی، اسباب بازی، کتاب یا هر چیز دیگر که برنامه بوده بخرید.
در عین حال به کودک حق بدهید خرید وسایل روزمره منزل یا خرید کفش پاشنه بلند و مانتو برای او جذابیتی نداشته باشد.

بنابراین سعی کنید از جایی خرید کنید که تنوع داشته باشد و هر نیم ساعت یک بار در فروشگاه به غرفه‌های مورد علاقه فرزندتان سر بزنید.

خرید از فروشگاه‌های بزرگ این حسن را دارد که بخش‌هایی برای بازی کودکان در نظر گرفته شده و می‌توانید به فرزندتان وعده دهید در صورت داشتن یک خرید خوب و توام با آرامش بتواند در بخش بازی کودکان برای مدت معینی بازی کند.
شاید لازم باشد برای مدت کوتاهی خرید را متوقف کنید.

با او حرف بزنید و برایش توضیح دهید در مدت کوتاهی خرید تمام می‌شود و او را به خانه بر می‌گردانید و وقت خاصی برایش مشخص کنید.

بعد که آرام گرفت بقیه خریدتان را اجرا کنید.
یک امکان دیگر فروشگاه بزرگ این هست که می‌توانید کودک خسته‌تان را در سبد چرخدار خرید بگذارید و کمی او را بچرخانید و هر وقت بهانه‌جویی کرد، چیزی برای او بگیرید، البته به شرطی که شبیه باج‌خواهی نشود.اگر وعده‌ای به او می‌دهید به اون عمل کنید وگرنه این لوازم نیز دیگر کارساز نخواهد بود.
اگر به خرید خانوادگی رفته‌اید، یک نفر مسئول نگهداری کوچک‌ترین بچه باشد.

به این ترتیب شما بدون این که از هم جدا بیفتید، می‌توانید خرید خوبی داشته باشید.

هر وقت خرید یکی تمام شد دیگری کودک را به جاهایی ببرد که دوست دارد برود یا او را روی نیمکت‌ها و صندلی‌هایی که معمولا در فروشگاه‌ها یافت می‌شود، بنشانید تا خستگی‌اش گرفته شود.


3:

مردان و تحمل ساعات خرید
وقتی که صحبت از خرید به میان می‌آید، واژه‌های چند ساعت یا یک شبانه‌روز هم برای خریدکردن خانم‌ها کم هست.

برخی زنان دوست دارند ساعت‌ها پشت ویترین مغازه‌ها بایستند و حتی از تماشای اجناس داخل اونها لذت می‌برند، این لذت به حدی هست که اونان هنگام خرید به دیگر مسئولیت‌های خود فکر نمی‌نمايند و بدتر از اون این که برخی دوست دارند همسرانشان را با خود همراه نمايند و با آرامش بیشتر از این مغازه به اون مغازه جستجو نمايند و برای توجه به برچسب قیمت‌ها وقت بگذارند، اما کمتر مردی هست که بتواند این موضوع را تحمل کند.

دیدن مردانی که پشت ویترین مغازه‌ها بخصوص طلافروشی‌ها مجبورند همراه همسرانشان وقت صرف نمايند، دیدنی هست تا جایی که سوژه عکاسی برخی هنرمندان شده هست.
خرید موضوعی هست که مردان اون را شکنجه‌ای برای خود می‌‌دانند.

در تحقیقی که روی ۲۰۰۰ انگلیسی در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت، مشخص شد که مردها سپس ۲۶ دقیقه خرید خسته می‌شوند، اما این وقت برای خانم‌ها حداقل دو ساعت بوده هست.

این تحقیق همچنین دریافته هست ۸۰ % آقایان به هیچ عنوان خریدکردن با همسر خود را دوست ندارند و ۴۵ % خانم‌ها به هر قیمتی که شده سعی می‌نمايند با شوهرانشان به خرید نروند!
چرایی این مسأله در کجاست؟ روان‌شناسان می‌گویند، دلیل چنین رفتاری این هست که مردها فورا خرید خود را انجام می‌دهند و زود خسته می‌شوند در حالی که همسرانشان دوست دارند از مغازه‌های بیشتری دیدن نمايند و بسیار دیرتر تصمیم می‌گیرند.
حالا اگر تصمیم دارید با همسر خود به خرید بروید چه روشی را انتخاب می‌کنید ؟ آیا دست از خرید کردن با همسر خود برمی‌دارید؟ خیر، جواب این نیست بلکه منظور این هست که خانم‌ها باید هوشیارانه‌تر و با وقت کمتری وسایل مورد نیاز خود را تهیه نمايند.
لازم هست هنگام خرید به تفاوت‌های آقایان با خانم‌ها توجه کنید و از این دریچه به موضوع بنگرید.

برای مردان خرید یک تفریح نیست بلکه یک وظیفه هست.

در عین حال مردان برچسب قیمت‌ها را نگاه می‌نمايند و به دخل و خرج منزل هم توجه دارند.

اگر چنین رفتاری را از اونها دیدید اونها را متهم به خساست نکنید.

مردها برای خرید‌های کوچک وقت نمی‌گذارند و تنها برای خرید کالاهای ضروری به بیرون از منزل می‌روند؛ همچنین مردها خرید گروهی را دوست ندارند و از این که نظرهای متفاوت اونها را گیج کند و به خریدن چیزی که دوستش ندارند مجبورشان کند، بیزارند.

در نهایت مردها به فصل حراج اهمیتی نمی‌دهند.

این تفکر که شاید در یکی از پاساژ‌ها یک جنس غیرضروری ارزان پیدا نمايند و سپس چند روز گشتن همراه با سرگردانی اون را بخرند، برایشان نادرست و حتی آزاردهنده هست.


4:

اعتیاد به خرید؛ معضلی برای اقتصاد خانواده‌ها
باور نمی‌کنید او معتاد هست، اما نه به مواد مخدر، به خرید کردن.

این مشخصه خیلی از خانم‌هاست در بازار دست و دلشان همراهشان نیست.

نمی‌توانند بر خود مسلط باشند.

کافی هست از منزل بیرون بروند وقتی که بر می‌گردند، با کوهی از وسائلی برمی‌گردند که به بسیاری از اونها نیاز نداشته‌اند.
اعتیاد به خرید برخلاف اعتیاد به مواد مخدر خیلی شناخته‌شده نیست که در سطح جامعه به اون پرداخته شود، ولی شکل‌گیری این پدیده همانند دیگر مسائل اجتماعی نشات گرفته از شرایط زیادی هست.

میل به خرید در افرادی که این اعتیاد را دارند، هیچ‌گاه ارضا نمی‌شود و در حقیقت این افراد از یک بیماری پنهان رنج می‌برند.

اونها کمدها و قفسه‌های مملو از پوشش و وسایل غیرضروری دارند که حتی برخی اونها یک بار هم هستفاده نشده هست.

روزنامه دیلی میل درگزارشی به نقل از محققان دانشگاه مینسوتا نقل داد این اعتیاد در زنان بیش از مردان هست و از هر پنج زن چهار تن از این مشکل رنج می‌برند.
به فرموده این گروه از روان‌شناسان در این افراد همچنان که اعتیاد به مواد مخدر و مصرف اون برای مدت کوتاهی نشاط‌آور هست، هیجان و شعف پیش از خرید و نشاط هنگام خرید هم مانند توهم مصرف مواد مخدر هست و در دسته اختلال‌های اضطرابی به شمار می‌رود.
سید احمد جلیلی، روانپزشک شخصیت وسواسی این افراد را یکی از دلایل اعتیاد به خرید اونها دانسته و در این باره می‌گوید: بسیاری از این افراد در مقابل شخصیت وسواسی خود نمی‌توانند مقاومت نمايند و به خریدهای فراوان و غیرضروری دست می‌زنند.
به فرموده وی، اما وسواس ذهنی تنها یکی از شرایط تشدیدنماينده اعتیاد به خرید هست؛ برخی مواقع افراد مختلف برای به دست آوردن اعتماد به نفس و مورد توجه برنامه گرفتن، دست به خرید می‌زنند.
جلیلی در این زمینه می‌افزاید: اعتماد به نفس برخلاف وسواس از چشم و هم‌چشمی نشات می‌گیرد و یکی از مشکل‌های امروز جامعه ما چشم و هم چشمی هست.
اما تنها فرد و وسوسه‌های ذهنی وی نیست که اعتیاد به خرید را ایجاد می‌کند، بلکه ساختار جامعه و نظام طبقاتی اون نیز یکی از شرایط تشدیدنماينده اعتیاد به خرید هست.
یکی از مهم‌ترین دلایل اجتماعی افراط در خرید، محل زندگی و تحت تاثیر برنامه گرفتن افراد از محیط‌های اجتماعی هست.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که زندگی در محله‌ها و شهر‌های مختلف می‌تواند سبب ولخرج‌شدن یا خسیسی افراد شود تا جایی که در ادبیات عامیانه، امت شهرهای مختلف ایران هر کدام با یک ویژگی شناخته می‌شوند.

محمدحسین بحرانی، جامعه‌شناس درباره تاثیر و نقش شرایط اجتماعی در اعتیاد به خرید، فرمود: هر چند نمی‌توان نقش شرایط روانی را در خرید افراطی انکار کرد، ولی این شرایط خود رابطه دوسویه با فرهنگ هر‌جامعه دارند.
وی می‌گوید: در میان کسانی که میل زیاد به خرید دارند، افراد طبقه متوسط دارای بیشترین فراوانی هستند؛ زیرا اونها می‌خواهند خود را به معیارهای طبقه بالای جامعه نزدیک نمايند؛ بنابراین دست به خریدهای متفاوت و غیرضروری می‌زنند.در عین حال باید توجه داشت نمی‌توان فروش متنوع کالا در شهرهای بزرگ را با فروش محدود اجناس در مناطق کوچک و روستایی مقایسه کرد و این تنوع کالایی در محله‌های مختلف خود عاملی برای تحریک به خرید هست.
همچنین یکی از شرایط اجتماعی که فرد را به طرف افراط در خرید سوق می‌دهد، تبلیغات هست که به طور معمول برنامه‌های اونها بر پايه مصرف‌گرایی تدوین شده هست.

با توجه به رسانه‌هایی که بیشتر تبلیغات بازرگانی اون برای مد، پوشش و وسایل غیرضروری خانه و خانواده هست، نمی‌توان انتظار داشت فرد از عواقب این برنامه‌ها مصون بماند.
همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و تبلیغات گسترده در رسانه‌ها از عواملی هست که سبب می‌شود امت به این مراکز هجوم ببرند و خریدهای خود را اونجا اجرا کنند.
نداشتن سرگرمی برای پرکردن اوقات فراغت بخصوص بین خانم‌ها یکی دیگر از دلایلی هست که به «پاساژگردی» اونها و تحریک‌شدن برای خرید منجر می‌شود؛ چون برخی افراد تنها به منظور پر کردن اوقات فراغت خود به خرید می‌روند و گاهی نیاز در جمع بودن، اونها را به خرید وا می‌دارد.


5:

هر چی می‌خواد باشه فقط مارک باشه
متاسفانه برخی‌ احساس لیاقت و توانمندی را در مارک وسایل مورد هستفاده و پوشاکشان می‌دانند و در صورت هستفاده از برندها سر خود را در جمع بالا نگه می‌دارند.

اگر از این آدم‌ها برند را بگیری، جانشان در می‌آید.
عده‌ای فکر می‌نمايند هنگام خرید، داشتن برند معروف، نشان کیفیت اون کالاست.

برخی هم خود را به این وسیله پیشتاز رقابت در مقابل دیگران دانسته به قولی حریف را از میدان به‌در می‌نمايند.
حالا کار به جایی رسیده که اگر کمی در خرید جهیزیه‌ عروس خانم‌ها دقیق شوید، می‌بینید اونها هم در خرید عروسی به دنبال اجناس برند هستند.

این در حالی هست که بیشتر این کالاها در ایران، چینی و آسیای شرقی، هندی هستند که توانسته اند لیسانس مارک‌های معتبر اروپایی و امریکایی را بگیرند و اگر احیاناً این مارک‌ها اصل باشند قیمت اونها چند برابر قیمت ارائه‌شده خواهد بود.
بسیاری از فروشندگان معتقدند کیفیت برخی از جنس‌های داخلی با مشابه خارجی اون برابری می‌کند و برندها تنها یک ترفند تبلیغاتی و برخی مارک‌ها تقلبی هست.

شاید باور نکنید که اون برند در گوشه‌ای از همین شهرمان برچسب خورده یا از کشورهای دیگر وارد شهرمان شده باشد.
علی بختیاری، فروشنده لوازم خانگی در این باره می‌گوید: ظاهر اجناس خارجی بهتر از اجناس داخلی طراحی شده و همین باعث می‌شود خریداران تصور نمايند با خرید جنس خارجی پولی که خرج کرده‌اند بیشتر به چشم می‌آید.

وی می‌افزاید: حتی برخی اجناس خارجی در داخل ایران مونتاژ می‌شود، ولی باز هم ترغیب امت به خرید اون جنس بیشتر از جنس ایرانی هست.
حسین افشاری، روان‌شناس، تمایل بی‌حد و حصر به خرید اجناس مارک در میان قشر جوانان را حاصل چشم و هم‌چشمی می‌داند و در این باره می‌گوید: متاسفانه این مساله وقتی تبدیل به بحران می‌شود که مثلا این افراد توجهی به نوشته‌ها یا زیبایی پوشش ندارند.

البته بین پوشش خارجی با کیفیت مارک‌دار و لباس‌هایی که تنها مارک دارند، تفاوت زیادی هست که متاسفانه جوانان ما بیشتر به مارک‌دار بودن توجه دارند و این مسأله ناشی از کمبود توجه و نوعی ضعف هویتی هست.وی اضافه می‌کند: فرد با خرید اجناس می‌خواهد دیده شود.

لباس‌هایی که عمدتا ارزش مادی چندانی ندارند، اما به واسطه نام شرکتی معتبر یا شهرت تولیدنماينده‌های خارجی، ارزشی چند برابر یافته‌اند و متاسفانه نوجوانان و جوانانی که در هویت‌یابی دچار مشکل هستند، برای تهیه و تامین این دسته از لباس‌ها، کفش‌ها و ساعت‌ها حاضرند مبالغ هنفرمودی را بپردازند و اون را هستفاده نمايند.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این کشش و میل به خرید اجناس مارک‌دار ناشی از سرخوردگی درونی و فرو ریختگی هنجارها و ارزش‌هایی هست که باید از درون خانواده و نظام تقویت می‌شد و وقتی خود خانواده‌ها تمایل عجیبی به خرید اجناس مارک‌دار دارند، بی‌شک این فرهنگ به فرزندان هم منتقل می‌شود.


6:

پیامد‌های اعتیاد به خرید
اعتیاد در خرید دارای نتايج فراوان برای فرد، جامعه و خانواده هست.

یکی از صدمات مهمی که ممکن هست متوجه فرد مبتلا به اعتیاد خرید شود، هیجان‌ها و اضطراب‌های ذهنی هست.

هیجان قبل از خرید، لذت وقت خرید و سرخوردگی و دلزدگی سپس خرید در هر بار خرید کردن، بیشتر و بیشتر می‌شود تا اونجا که لذت طبیعی خرید از این افراد دور می‌شود و به صورت تقریبی بدون وجود لذت سراغ خرید می‌روند.
یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که احمد جلیلی، روانپزشک در این باره بر اون تاکید دارد، به هم خوردن تعادل اقتصادی خانواده بر اثر اعتیاد به خرید هست.

از سوی دیگر با توجه به محدودیت فضای زندگی در آپارتمان‌ها، یکی دیگر از آسیب‌های خرید فراوان، اشغال خانه با لوازم غیرضروری هست.
احمد جلیلی با بیان این که اعتیاد به خرید سبب ایجاد اختلاف در خانواده می‌شود، می‌گوید: کسی که همیشه اصرار بر خرید فراوان دارد، ممکن هست با مخالفت فرزندان، پدر و مادر و همسر رو به رو شود و این خود نقطه آغاز یک اختلاف هست.


7:

راهکار چیست
لازم هست این افراد دست‌کم یک یا چند جلسه به روان‌شناسی مجرب مراجعه نمايند.

همچنین جایگزینی تفریح متناوب به جای پاساژگردی یکی از راهکارهایی هست که می‌تواند فرد را در برابر تحریک به خرید مصون نگه دارد.(ضمیمه چاردیواری/گیتی آذری)


94 out of 100 based on 64 user ratings 964 reviews

@