لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست است


لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست است



لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست است
لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست است



آزمایش‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد با وجود ادعای مطرح شده درباره توقف تولید و استفاده از آزبست در کشور، این ماده خطرناک و سمی همچنان در لنت‌های ترمز مورد استفاده برنامه می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این ارتباط اعلام کرد: به‌منظور تعیین میزان آزبست مصرفی در لنت‌های ترمز موجود در بازار، این شرکت با همکاری دانشکده بهداشت دانشگاه تهران در 2ماه اخیر انواع لنت‌های ترمز را مورد آزمایش برنامه داد.یوسف رشیدی افزود: در این آزمایش میزان آزبست 11 نوع لنت ترمز شامل 6 نوع لنت داخلی و 5نوع لنت خارجی مورد ارزیابی برنامه گرفت که نتایج همه آزمایش‌ها مثبت بوده است. وی با تاکید بر اینکه تمامی لنت‌های مورد آزمایش 5 تا 30 درصد دارای آزبست هستند، گفت: متأسفانه باید اعلام کنیم خودروها با هر بار ترمز کردن مقدار زیادی از این ماده سمی را وارد حلق شهروندان کرده و سلامت آنها را با خطر جدی مواجه می‌کنند.
از سوی دیگر مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست نیز عنوان کرد: در حالی به خاطر منافع عده‌ای خاص، مردم تهران در معرض خطر آزبست برنامه دارند که در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از این ماده کشنده را به نزدیک صفر کاهش داده‌اند.وحید نوروزی با اشاره به اینکه محصولات سیمانی مانند لوله و ورق منبع اصلی آزبست محسوب می‌شوند، اظهار کرد: علاوه بر این، لنت‌های ترمز و کلاچ از دیگر منابع انتشار آزبست در هوا هستند که زیان‌های وحشتناکی بر سلامت شهروندان دارند. وی با بیان اینکه میزان آزبستی که برای آمریکا و اروپا ارائه شده پنج صد هزارم فیبر بر میلی لیتر است، تصریح کرد: در تهران این میزان به‌طور متوسط 3هزارم فیبر بر میلی لیتر است و به عبارتی آزبست هوای تهران 60برابر شهرهای آمریکا و اروپاست.
نوروزی بهترین راه مقابله با خطر آزبست را حذف کامل این ماده سمی دانست و اضافه کرد: درحالی‌که 4 سال از مهلت قانونی حذف تولید محصولات حاوی آزبست می‌گذرد اما شهروندان همچنان مجبورند تا الیاف سرطانزای آزبست را استشمام کنند. وی با استناد به مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست که در آن حذف تدریجی تمام محصولاتی که در تولید آنها آزبست استفاده می‌شده تا سال 86 مورد تاکید برنامه گرفته، افزود: با وجود گذشت 4سال از این مهلت، هنوز از این ماده خطرناک استفاده می‌شود.نوروزی با تاکید بر اینکه متأسفانه حرمت مصوبات قانونی حتی از سوی تصویب‌کنندگان این مصوبات هم شکسته می‌شود، گفت: انتظار می‌رود رسانه‌ها این موضوع را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان به‌عنوان مخاطبان خود در اولویت برنامه دهند.
از سوی دیگر معاون آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک اعلام کرد: الیاف پنبه کوهی یا آزبست می‌تواند به ذرات بسیار ریز نامرئی با قطر کمتر از نیم میکرون تبدیل شده و هنگام تنفس به اعماق شش‌ها نفوذ کرده و برای همیشه همانجا باقی بماند.شهرام جباری زادگان با تاکید بر اینکه رانندگان حمل‌ونقل عمومی و ماموران راهنمایی و رانندگی بیشتر در معرض خطر آزبست برنامه دارند، افزود: ذرات آزبست با گذشت زمان می‌تواند سبب ابتلا به سرطان‌های ریه و حنجره و در نهایت منجر به مرگ فرد شود.
لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست است



سوال و جواب

1:

آلوده ترین نقاط آلوده به آزبست سرطانزا در پایتخت





آزبست از آلاینده‌های بسیار خطرناک وسرطانزا هست که در برخی از مناطق شهرستان تهران میزان اون بسیار بالاست، به نظر کارشناسان یکی از دلایل این میزان شدت آزبست هستفاده از لنت ترمز‌های چینی هست که بسیار آلوده به این ماده هستند.

به نقل مهر، بر پايه قانون مدتهاست که هوای پایتخت باید از الیاف آزبستی پاک شده باشد اما همچنان در هوایی که تنفس می کنیم، این الیاف وجود دارد.
چهار سال هست که از مهلت قانونی کارخانه داران برای حذف الیاف آزبستی در محصولاتشان گذشته اما همچنان شهروندان تهرانی این الیاف سرطانزا را هستشمام می نمايند.


مضرات مصرف نوشابه
شورای عالی حفاظت از محیط زیست در مصوبه ای که مربوط به سال 79 هست، هستفاده از این آلاینده را در کارخانه ها ممنوع کرده بود.
بر پايه این مصوبه باید طی 7 سال به تدریج تمامی محصولاتی که از آزبست هستفاده می‌کردند حذف می شدند اما به دلیل عدم توجه دست اندرکاران در سالهای اخیر به رغم سپری شدن مهلت 7 ساله کارخانجات تولید نماينده محصولات آزبستی همچنان از این ماده خطرناک هستفاده می‌نمايند.
به دلیل ممنوعیت هستفاده از این ماده در اغلب کشورهای دنیا قیمت اون در بازارهای جهانی رو به کاهش هست و این سبب شده که میزان واردات محصولات آزبستی به کشور روز به روز افزایش یابد.
این افزایش واردات سبب نگرانی اعضای شورای شهر شهرستان تهران شده و اونان نیز به منظور حفظ سلامت شهروندان که در مواجهه بسیار بالای آزبست برنامه دارند در طرحی 3 ماده ای به دولت و مجلس پیشنهاد کردند که به منظور حفظ سلامت امت و محیط زیست از خطرات ناشی از مصرف محصولات آزبستی نسبت به پیگیری مصوبه شورای عالی محیط زیست در ارتباط با ممنوعیت هستفاده از آزبست و محصولات اون توجه کرده و از تولید، ورود و محصولات آزبستی به کشور ممانعت نمايند.
تاکید براستمرار نقل دهی در خصوص میزان آزبست
بر پايه این طرح شهرداری شهرستان تهران مکلف هست با هماهنگی ساوقت حفاظت محیط زیست تدابیر لازم برای اندازه گیری و نقل دهی مستمر در خصوص میزان آزبست در مناطق مختلف شهرداری شهرستان تهران اقدام کند.
همچنین شورا به دولت پیشنهاد کرده به منظور حفظ سلامت امت نسبت به بررسی در زمینه منشاء یابی آزبست موجود در هوای شهر شهرستان تهران اهتمام ورزیده و بر این پايه نسبت به حذف منابع تولید نماينده این ماده به هوای محیط های شهری اقدام کند.
خودروسازان همچنان از آزبست هستفاده می‌نمايند
یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری شهرستان تهران با بیان اینکه کانی هایی که دارای بافت الیافی هستند اصطلاحا آزبست فرموده می‌شود، فرمود: مهمترین محصولات آزبستی شامل محصولات آزبستی سیمانی (لوله‌های آزبست سیمانی ، ناودانی و صفحات ایرانیت)، جامه‌های نسوز ( پوشش ، جلیفه ، نمدها و دیگر مواد نسوز)، کاغذهای آزبستی (پوشش لوله‌ها و عایق های الکتریکی)، محصولات ساینده ( مانند لنت ترمز و کلاچ اتومبیلهای سبک و سنگین و قطار)، به عنوان ماده پرنماينده در آسفالت، رنگ شیمیایی، کاشی، پلاستیک و...


بازی‌های رایانه‌ای و سلامت کودکان شما
هست.
وی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد وجود آزبست در هوای شهرستان تهران بیشتر ناشی از لنت ترمزها و صفحه کلاژ خودروهاست.


زهر مار، امید تازه سرطانی ها
متاسفانه خودروسازان داخلی هنوز آزبست را از ترکیبات ساخت لنت ترمز و صفحه کلاژ خودروها حذف نکرده‌اند و 65 % مواد به کار رفته در ساخت لنت ترمز و کلاژ خودروهای داخلی را آزبست تشکیل می‌دهد که این موضوع به شدت سبب بالا رفتن میزان آلاینده سمی آزبست در هوای شهر شده هست.
آزبست عامل سرطان ریه هست
به فرموده رشیدی، نوع آزبستی که در هوای شهرستان تهران وجود دارد(کریزوتیل) هست که مستقیما در ترمز و کلاژ خودروها بکار می‌رود، وجود آلاینده آزبست در هوا می تواند سبب بروز سرطان ریه شود و سلامتی شهروندان را با خطر مواجه کند.


دیسک گردن در کاربران رایانه
در واقع کسانی که در مدت طولانی در معرض آزبست باشند احتمال ابتلای اونها به سرطان ریه بسیار زیاد هست.
وی اضافه کرد: آزبست موجود در محیط به راحتی به بافت تنفسی نفوذ کرده و احتمال سرطان را به شدت بالا می برد، حال اونکه الیاف آزبست حتی می توانند با نشست بر روی پوشش و بدن افراد به محیط خانه نیز منتقل شوند و حتی سلامتی افرادی که از خانه خارج نمی شوند را با خطر مواجه سازند.
اثرات آزبست بر سلامتی انسان
رشیدی به اثرات این الیاف بر سلامتی انسان اشاره کرد و فرمود: الیاف آزبست به قسمتهای تحتانی دستگاه تنفسی نفوذ کرده و بیماریهای مختلفی را در انسان ایجاد می کند.


۱۱حقیقت شگفت انگیز درباره عطسه !
اینگونه الیاف در بافت سیستم تنفسی بسیار پایدار بوده و در نهایت موجب بروز سرطان می‌شوند.


۹۹ میلیون رنگی که فقط زنان درک می‌کنند!
آزبستوسیس، سرطان ریه، مزوتلیوما، سرطان حنجره عمده بیماریهای ناشی از هستنشاق آزبست هستند.
میدان تجریش و نقاط مرکزی شهر آلوده‌ترین نقاط شهر
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری شهرستان تهران به نقاط بحرانی شهر تهرات که دارای بیشترین الیاف آزبست هستند اشاره کرد و اضافه کرد: برای مشخص شدن میزان آزبست موجود در هوای شهرستان تهران در سال 88، 30 نمونه گیری از بخشهای مختلف شهر در اواخر بهمن و اسفند که از ماههای پرتردد و ترافیک در شهرستان تهران محسوب می شوند صورت گرفت.


عوارض حاملگي در سنين پائين
در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد در نقاطی که بیشترین تردد خودروها وجود دارد میزان آلاینده سمی آزبست در هوا نیز بیشتر هست چنانچه در این بررسی میدان تجریش و نقاط مرکزی شهر بیشترین آلاینده آزبست را در هوا داشتند.
وی ادامه داد: تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد میزان آزبست در هوای مناطق مرکزی شهر به خصوص در خیابان و میدان انقلاب، خیابان فتحی شقاقی، کارگر شمالی و خیابان سهروردی بسیار بالا هست که این موضوع سلامتی شهروندان را با خطر جدی مواجه می‌کند.
رشیدی اضافه کرد: برپايه اندازه گیریهای صورت گرفته منطقه یافت آباد، اتوبان بسیج، میدان بهمن، خیابان آزادی، میدان آزادی، پل گیشا، انتهای بزرگراه حکیم ، منطقه مسعودیه شهرستان تهران سپس مناطق مرکزی بیشترین میزان آزبست در هوا را دارند.
به فرموده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، میانگین نتایج اندازه گیریهای انجام شده در سال 88 و در ایستگاههای مختلف برابر با fiber/ml 5.7 هزارم هست.

برای مشخص شدن میزان آزبست موجود در هوای شهر شهرستان تهران 20نمونه گیری از 5 نقطه مختلف شهر و در هر نقطه 4 مرتبه در طی اسفند 89 لغایت اردیبهشت 90 صورت گرفت.

نمونه برداریهای انجام شده در 5 نقطه جنوب، شرق، شمال، غرب و مرکزشهرستان تهران انجام شد.

میانگین نتایج اندازه گیریهای انجام شده در سالهای 90-89 و در ایستگاههای مختلف برابر با 4.8 fiber/ml هست.
وجود این میزان آزبست زنگ خطری برای پایتخت هست
معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهرشهرستان تهران با بیان اینکه آزبست یکی از ترکیبات آلاینده شناخته شده در جهان هست به خبرنگار مهر فرمود: بر پايه مصوبه شورایعالی محیط زیست در سال 79 دولت مکلف به حذف این آلاینده طی یک برنامه وقتبندی شده هست.
وی با بیان اینکه 10 سال از تصویب این مصوبه می گذرد، اضافه کرد: در سال گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای شهرستان تهران در خصوص میزان این آلاینده در هوای شهرستان تهران بررسیهای انجام داد که نتایج اون نشان دهنده وجود مقدار بسیار زیادی از این نوع آلاینده در هوای شهرستان تهران هست.
ابتکار، وجود این مقدار آزبست در هوای شهرستان تهران را زنگ خطری برای پایتخت دانست و فرمود: آموزش شهروندی می تواند از خطرات این آلاینده کم کند زیرا اگر شهروندان از خطرات آزبست آگاه باشند کمتر در معرض اون برنامه می‌گیرند.
لنت‌های چینی آغشته به آزبست هست
مسعود زندی، معاون دفتر بررسی آلودگی هوای ساوقت محیط زیست، تعویض لنت ترمزهای فرسوده با لنتهای وارداتی از چین که آغشته به ماده سرطانزای آزبست هست را مهمترین عامل تولید این ماده در هوا دانست و فرمود: هستفاده از آزبست در صنایع و به ویژه در صنعت خودروسازی که در حال حاضر در تمام دنیا به عنوان یک ماده سرطانزا و خطرناک معرفی شده توسط ساوقت محیط زیست محدود شده هست.
به فرموده وی، در حال حاضر خودروسازان در لنت ترمز خودروهای نو از این ماده هستفاده نمی نمايند اما به دلیل ورود لنت ترمزهای آغشته به آزبست از کشور چین و هستفاده از اونها در تعویض لنت ترمزهای خودروهای فرسوده این ماده وارد هوا می شود که بسیار خطرناک هست.
زندی اضافه کرد: در سال جاری در پی مکاتباتی که ساوقت محیط زیست با اداره گمرک و وزارت بازرگانی داشته ورود هرگونه لنت یا جنس دیگری که آغشته به آزبست باشد از طریق قانونی ممنوع شده و محیط زیست به شدت با اون برخورد می‌کند.
وی یاد آور شد: محیط زیست نمی‌تواند از ورود قاچاقی اجناس آغشته به این ماده جلوگیری کند و مسئولان بایستی با پیگیری جدی مانع از ورود این ماده از مبادی غیرقانونی جلوگیری نمايند.
زندی با بیان اینکه خطوط تولید واحدهای صنعتی برای جایگزینی آزبست نیازمند سرمایه گذاری بسیار زیادی هستند تاکید کرد: با این وجود محیط زیست در جایگزین کردن این ماده خطرناک مصر هست.
مجلس عدم اجرای قانون ممنوعیت آزبست را پیگیری می‌کند
انوشیروان محسنی بندپی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در این رابطه به خبرنگار مهر فرمود: متاسفانه به این قانون که صنایع به مرور آزبست را از فرایند تولیدشان حذف نمايند، بی توجهی می شود.
وی تاکید کرد: خطرزا بودن آزبست به اثبات رسیده اما متاسفانه نسبت به نظارت بر اجرای اون کم توجهی می‌شود که بزودی مجلس و فراکسیون محیط زیست به این موضوع ورود پیدا می‌نمايند.
بیماریهایی که با تنفس آزبست مبتلا می‌شویم
دکتر مازیارمحمدی، با بیان اینکه در بعضی مراجع علمی، آزبست سپس سرب و جیوه به عنوان خطرناک‌ترین ماده برای محیط زیست و سلامت انسان محسوب شده هست، فرمود: الیاف آزبست بسیار پایدار هست، بنابراین به آسانی حل نمی‌شود و تا سالیان متمادی در بافت ریه باقی می ماند و به مرور وقت منتهی به فیبروز ریه یعنی سفت شدن بافت ریه و تنگی نفس می شود.

بیماری آزبستوس قابل علاج نیست ولی با جلوگیری از تنفس بیشتر گرد و غبار آزبستی می توان سرعت پیشرفت این بیماری را تا حدودی کند کرد.
وی ادامه داد: غیر از آزبستوس و سرطان ریه یکی دیگر از بیماریهایی که به دلیل تنفس گرد و غبار آزبست به وجود می‌آید، مزوتلیوم هست.

مزوتلیوم نوعی سرطان بدخیم هست که فقط از طریق تماس و تنفس آزبست به وجود می‌آید.

متاسفانه هنوز نحوه شکل گیری این بیماری مشخص نشده ولی واضح هست که الیاف بسیار نازک آزبستی، به لایه نازک ریه می‌چسبد و سپس به مرور وقت در ریه پخش و به این طریق باعث ایجاد سرطان می‌شود.
با وجود آگاهی از بیماریهایی که ناشی از الیاف آزبست هست و قوانین بازدارنده، خودروسازان همچنان بی ترس از این آلیاف در محصولات خود هستفاده می‌نمايند و ریه‌های شهروندان تهرانی همچنان این الیاف سرطانزا را تنفس می‌کند.


آلوده ترین نقاط آلوده به آزبست سرطانزا در پایتخت - روزنامه همشهری | خبر فارسی

2:

هشدار وزارت بهداشت درباره افزایش سرطان‌ خون در ایران


لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست هست

رشید رمضانی، رییس اداره سرطان وزارت بهداشت نسبت به روند رو به رشد انواع سرطان‌های خون در ایران و ارتباط این بیماری‌ها با آلاینده‌های هوا هشدار داد.



رمضانی تاکید کرده هست که بحث آلودگی بنزن و آزبست در کلان‌شهرهای کشور جدی هست و باید در این زمینه فکری پايه ی شود.



وی با اشاره به ارتباط سرطان‌های خون با میزان آلودگی هوا ادامه داد: ارتباط بسیاری از انواع سرطان‌های خون با میزان آلودگی هوا ثابت شده هست؛ بویژه ترکیبات آروماتیکی مانند بنزن که از سوخت ناقص بنزین ایجاد می‌شود.



این مقام وزارت بهداشت یادآورد شده که شاخص این آلودگی‌ها در فصولی از سال از حد اضطرار هم فرا‌تر می‌رود.

از طرف دیگر تاثیر تماس با یک ماده سرطان‌زا پایدار هست و حتی در مواجهه کوتاه مدت، اثر خود را بر سلامت فرد در دراز مدت می‌گذارد.

براین پايه تعداد افرادی که در معرض خطر بیماری‌های ناشی از آلاینده‌های هوا برنامه دارند، زیاد هست.



وی هشدار داده هست که اگر این موضوع جدی گرفته نشود، ۲۰ سال آیند سرطان از نوع مروتلیوما بسیار زیاد خواهد شد.



رمضانی به مصوبه لازم الاجرای شورای عالی محیط زیست در سال ۷۹ مبنی بر ممنوعیت هستفاده از آزبست و جایگزینی اون با مواد سالم‌تر که برای سلامتی خطری نداشته باشند اشاره کرد که با وجود گذشت ۱۱ سال از وقت تصویب اون هنوز اجرا نشده هست.


آفتاب - هشدار وزارت بهداشت درباره افزایش سرطان‌ خون در ایران

3:

آزبست موجود در لنت ترمز سرطانزاست


لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست هست




آزبست موجود در لنت ترمز اتومبیل، عامل اصلی در ابتلاء به نوعی سرطان خطرناک هست و به واقع با هر بار ترمز کردن و انتشار آزبست در فضا به این نوع سرطان مهلک نزدیک می شویم.

کارشناسان محیط زیست بر ضرورت خاموش کردن سیگار در کنار خاموش کردن خودروها برای جلوگیری از تردد غیرضروری و امکان ادامه زندگی فردی و زیست جمعی شهروندان در کلان شهرها تاکید و تصریح می نمايند.


4:

صنايع مصرف كننده آزبست در ايران



از صنايع عمده مصرف كننده در ايران مي توان صنايع لوله و سيمان آزبستي ، صنايع لنت ترمز و صفحه كلاج و كاشي و كفپوش ( تعدادي از توليد كنندگان اونها از آزبست هستفاده مي كنند ) را نام برد .


ـ مصرف عمده آزبست در ايران در توليد لوله و ورقهاي سيمان آزبستي مي باشد .

براي توليد لوله آزبست سيماني 20-15% آزبست به كار مي رود .

در كشور ما مقدار مصرف آزبست در اين صنعت بيشتر از متوسط جهاني هست .
در كشورهاي صنعتي مصرف آزبست در توليدات آزبست سيمان رقمي بين 70 تا 75 % مصرف كل را تشكيل مي دهد ،‌در حاليكه در ايران اين مقدار حدود 95 % هست .
محصولات ساخته شده از پنبه نسوز و سيمان عمدتا به صورت ورقهاي مسلح و موجدار و لوله هست ( در جداول شماره 9 تا 10 توليد كنندگان عمده لوله و سيمان آزبستي نشان داده شده هست ) .

لوله هاي آزبست سيماني در شبكه آبرساني شهرها ، شبكه آبياري كشاورزي و فاضلاب ها كاربرد دارد و ورق هاي آزبستي هم براي پوشش ساختمان ها به كار مي رود .
تاريخچه توليد محصولات آزبست سيماني در ايران به سال 1337 با راه اندازي كارخانه ايرانت در غني آباد شهر ري – شهرستان تهران بر مي گردد و در حال حاضر در سال 1379 در كشور 147533 تن لوله و 304319 تن ورق سيمان آزبستي توليد شده هست.
متاسفانه آزبست توليدي كارخانه حاجات از نوع نامرغوب و درجه 7 مي باشد كه قابل هستفاده در صنايع توليد لوله و سيمان آزبستي نيست با اين وجود برخي از كارخانه ها از آزبست توليدي كارخانه حاجات هستفاده مي كنند كه به همين دليل محصولات ورقهاي آزبستي توليدي اونها داراي كيفيت خوبي نمي باشد .

براي توليد لوله سيمان آزبستي بيشتر از آزبست وارداتي هستفاده مي شود .

ـ صنايع لنت سازي :
از ديگر مصارف آزبست در ايران در توليد لنت و كلاج ماشين مي باشد .

در حال حاضر 39 واحد توليد لنت ترمز و كلاج ماشين وجود دارد .

ميزان مصرف واحدهاي مختلف لنت ترمز كشور متفاوت و بين 15 تا 30 % مي باشد .

از بين توليد كنندگان لنت ترمز مي توان كارخانه لنت ترمز ايران در نوشهر را نام برد كه حدود 150 تن آزبست جهت توليد 500 هزار دست لنت ديسكي در سال مصرف مي كند .
آزبست مصرفي در توليد لنت ترمز معمولاً از نوع نامرغوب يعني درجه 5 به بالا هست كه به همين دليل آزبست توليدي كارخانه حاجات را مي توان در اين نوع صنايع مصرف كرد .

لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست هست
جدول 18- توليد لوله سيمان آزبستي در سال 79


لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست هست

جدول 19- توليد ورقه هاي سيمان آزبستي در سال 79

- صنايع كفپوش :
از ديگر مصارف آزبست در ايران در توليد كفپوش مي باشد ، با اين حال برخي از كارخانه ها از آزبست هستفاده نمي كنند .

از مهمترين كارخانه هايي كه از آزبست هستفاده مي كنند ، مي توان كارخانه ايران كفپوش در هستان زنجان را نام برد كه داراي ظرفيت 300000 متر مربع در سال مي باشد .



ميزان مصرف داخلي آزبست طي سال هاي 1380-1376 همواره متغير بوده و از 3/86 هزار تن در سال 1376 به 5/67 هزار تن در سال 1378 و 5/3 هزار تن در سال 1380 کاهش يافته هست(جدول 20).

بيشترين مصرف آزبست مربوط به سال 1376 و در حدود 85 هزار تن محاسبه گرديده و كمترين مصرف آزبست هم با توجه به محاسبات انجام شده و عدم واردات آزبست در كشور در حدود 3500 تن مي‌باشد .



لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست هست
جدول 20- ميزان مصرف ظاهري آزبست دركشور طي سال هاي 1380-1376(هزارتن)


لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست هست
شکل 12- نمودار ميزان مصرف داخلي آزبست طي سالهاي 1380-1376

مصرف عمده آزبست در توليد لوله و ورق سيمان آزبستي مي باشد كه ميزان توليد و مصرف در اين صنايع در جدول 21 نشان داه شده هست .

لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست هست
جدول 21 – برآورد ميزان توليد لوله و ورق سيمان آزبستي و ميزان مصرف ظاهري آزبست در اين صنعت در طي سال 79-68


لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست هست
جدول 21

در توليد لنت ترمز و صفحه كلاج و توليدات كفپوش ، ميزان مصرف سالانه در اين صنايع بين 5000 تا 7000 تن مي باشد .

مقدار ميزان مصر در كارخانه هاي توليد لنت ترمز و صفحه كلاج متفاوت و بين 30 تا 15 % متغير مي باشد .

كارخانه لنت ترمز ايران در نوشهر با توليد 500 هزار دست لنت ، سالانه 150 تن آزبست مصرف مي كند.
در سال 1379 در كشور 10 واحد توليد كننده محصولات آزبست سيماني وجود داشته كه جمعا 451852 تن انواع ورق و لوله آزبست سيماني را توليد نموده اند كه اين ميزان 76/72 % ظرفيت اسمي و نسبت به سال قبل حدود 9 % كاهش توليد را نشان مي دهد كه حدوداً 52607 تن آزبست مصرف كرده اند.
جمعاً 8 واحد توليد كننده لوله 147533 تن توليد كردند كه 64/54 % ظرفيت اسمي كارخانه ها بوده و حدودا 20654 تن آزبست مصرف كرده هست .

بخش ورق 304319 تن توليد داشته كه حدود 70/86 % ظرفيت اسمي كارخانه ها بوده و حدوداً 31951 تن آزبست مصرف كرده هست .


كاهش ميزان توليدات سال 79 نسبت به سال قبل در بخش ورق به دليل تغيير فرهنگ مصرف در روند ساخت و ساز و در بخش لوله به دليل كاهش بودجه پروژه هاي عمراني بوده هست و پيش بيني مي گردد كاهش توليد اين رشته صنعت در سال جاري نيز ادامه پيدا كند .

جدول شماره 22 ميزان سنگ آزبست مصرف شده در كارخانه فرآوري حاجات را نشان مي دهد .

لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست هست
جدول 22- مقدار و ارزش سنگي مصرفي آزبست در کارخانه حاجات

برپايه مقدار توليد داخلي ، واردات و صادرات ميزان مصرف داخلي را مي توان برآورد كرد .جدول 23 ميزان مصرف ظاهري را در طي سالهاي 1370 تا 1378 را نشان مي دهد .



لنت‌های ترمز آلوده به ماده سمی آزبست هست
جدول 23- برآورد مصرف ظاهري آزبست در ايران در طي سالهاي 78-1370



68 out of 100 based on 63 user ratings 388 reviews

@