اصول تغذیه ی دیابتی ها


اصول تغذیه ی دیابتی ها



اصول تغذیه ی دیابتی ها
مصرف هندوانه به اندازه ای مشخص برای دیابتی ها مانعی ندارد.

خدیجه رحمانی کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، گفت: در دیابتی ها نکته مهم، شمارش مقدار کالری در مواد غذایی در وعده های مختلف است و با اندازه گیری این کالری ها که بیش از حد نباشد، میزان قند خون را کنترل می کنند. وی عنوان کرد: هندوانه سرشار از کالری و قند است و خوردن این میوه به اندازه معین برای دیابتی ها مانعی ندارد و استفاده از هندوانه در حدی که موجب اختلال در متابولیسم گلوکزی فرد دیابتی نشود، مجاز است.
وی در خصوص مصرف هندوانه برای دیابتی ها گفت: مصرف هندوانه برشی به اندازه یک لیوان در افراد دیابتی مانعی ندارد و فیبر موجود در آن از بار قندی میوه می کاهد.
وی خاطرنشان کرد: مصرف آب هندوانه برای دیابتی ها توصیه نمی شود، زیرا در اثر غلیظ شدن مقدار کالری و قند آن بالا می رود.





چند دلیل برای آنکه هرگز "میگو" نخورید !

1:

بابابزرگ من دیابت دارن..بعد همه چیزا هم میخورن..خداروشکر سالمن...
ولی هندونه رو اون تهشو میخورن...منم دوس دارم ..


میوه ای انرژی‌زا و همه فن حریف!


سیر و پیاز برای مقابله با آرتروز !

2:

دیابتی‌ها چه دسری بخورند؟

جالب هست بدانید ما هر چه چاق‌تر شویم ذائقه‌مان به خوردن شیرینی‌جات به خصوص انواع دسرها زیاد‌تر می‌شود و این ولع در مبتلایان به دیابت نوع 2 بیشتر دیده می‌شود؛ زیرا وقتی وزن افزایش یابد بر توده‌های چربی بدن اضافه می‌شود و به فرموده متخصصان تغذیه وقتی چربی ذخیره بدن از حدی بیشتر شود دیگر نیاز ما به شیرینی از طریق مغز فراخوان نخواهد شد و دستور خود را از سلول‌های چربی می‌گیرد.


آیا رژیم غذایی پرپروتئین به کاهش وزن کمک می‌کند؟
پس هر چه چربی اندوخته بیشتری داشته باشیم در گروه دسرخورهای حرفه‌ای تپلی برنامه خواهیم گرفت که با هیجان خاصی از شیرینی حرف می‌زنند و با ولع اون را می‌خورند
.


بادام؛ سخت پوست اما پرخاصیت و راه های جذب بیشتر!
اگر مبتلا به دیابت هستید یا اضافه‌ وزن دارید، می‌توانید به عنوان دسر، مقداری فرنی یا شیر برنج بدون شکر بخورید و بدانید عسل، شیره خرما، شهد انگور و کنسانتره دیگر میوه‌ها به اندازه قند و شکر کالری داشته و چاق‌نماينده هست.


روش آسان صافکاری شکم و چربیهای آن!

3:

باشگاه خبرنگاران جوان: افراد دیابتی بهتر هست که حتما فیبر صبحانه‌ای داشته باشند، به عنوان مثال از خیار و گوجه فرنگی هستفاده نمايند تا فیبرشان تامین شود.

دکتر پیام فرحبخش متخصص تغذیه در خصوص صبحانه مناسب برای افراد دیابتی فرمود: بهترین صبانه برای دیابتی‌ها صبحانه‌ای هست که در اون از نان‌هایی هستفاده شود که حاوی آرد کامل باشد، به این منظور که آرد سفید نباشد و یا اینکه از نان‌های سبوس دار هستفاده نمايند.


خواص انواع شیر روی انسان !!!


وی فراخوان نمود: دیابتی‌ها در صورتی که قصد دارند از نان جو هستفاده نمايند توجه داشته باشند که این نان همراه با عصاره مالت نباشد، زیرا عصاره مالت یک مقدار شیرین نماينده دارد و قندشان بالا می‌رود.


چرا نباید توت و خرما را با چای بخوریم؟!


وی در ادامه فرمود: افراد دیابتی ترجیحا از نان سنگک و بربری برای صبحانه هستفاده نمايند و در صورتی که به این نان‌ها دسترسی نداشته باشند، نان تافتون و لواش را جایگزین نمايند.



این متخصص تغذیه فرمود: افراد دیابتی بهتر هست که حتما فیبر صبحانه‌ای داشته باشند، به عنوان مثال از خیار و گوجه فرنگی در صبحانه هستفاده نمايند تا فیبرشان تامین شود، زیرا این فیبر باعث می‌شود که هم سرعت افزایش قند در خونشان کاهش پیدا کند و هم اینکه موجب می‌شود دیر‌تر گرسنه شوند.



وی در پایان فرمود: افراد دیابتی اگر اضافه وزن نداشته باشند، می‌توانند از کره هستفاده نمايند اما در مورد مربا بهتر هست از مرباهای رژیمی هستفاده نمايند، با توجه به اینکه در حال حاضر بعضی شرکت‌ها مربای مخصوص دیابتی‌ها تولید می‌نمايند که موجب می‌شود به جای هستفاده از قند و ساکارز از قندهای مصنوعی هستفاده نمايند و هیچ تاثیر منفی هم نخواهد داشت.

4:

اصول تغذیه ی دیابتی ها
برنامه غذایی بیماران دیابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار هست.ما در این مطلب بهترین مواد غذایی برای این افراد را آورده ایم


استفاده از مکمل های دارویی جهت تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن برای دیابتی‌ها چندان توصیه نمی شود و توصیه بر این هست که املاح مورد نیاز بدن از مواد غذایی طبیعی فراهم شود.
دکتر فرهاد رجب پور مدیر آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت، فرمود: غذاهای مفید برای افراد دیابتی غذاهایی هستند که تاثیر بسیار اندکی بر روی افزایش قند خون داشته و می توانند موادی شامل کلسیم، پتاسیم، فیبر، منیزیم و ویتامین های A، C، E را برای بدن فراهم نمايند.
در حال حاضر هستفاده از مکمل های دارویی جهت تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن چندان توصیه نمی شود و توصیه بر این هست که املاح مورد نیاز بدن از مواد غذایی طبیعی فراهم شود.
۱- لوبیا: همه انواع لوبیا بسیار مفید بوده و غنی از فیبر می باشند، بطوری که یک سوم از کل نیاز روزانه فرد با مصرف تنها نصف فنجان لوبیا برطرف می شود لوبیا همچنین منبع مناسبی برای منیزیم و پتاسیم می باشد.
با وجود اینکه لوبیا به عنوان یک ترکیب نشاسته ای در نظر گرفته می شود مصرف نصف فنجان لوبیا می تواند به اندازه مصرف ۵۰ گرم گوشت بدون چربی به بدن پروتئین برساند.
در صورت نداشتن وقت کافی می توان از لوبیا های کنسرو شده هستفاده کرد ولی باید توجه داشت که قبل از مصرف باید کامل شستشو و آب کشی انجام شود تا سدیم اضافی اون حذف شود.
۲- سبزیجات دارای برگ سبز تیره: اسفناج، کلم و … دارای کالری و کربوهیدرات پایینی بوده و افراد دیابتی می توانند از اون هستفاده نمايند.
۳- مرکبات: پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش و گریپ فروت که حاوی مقادیر /NC/B;راوانی فیبر محلول و ویتامین C می باشند.
۴- میوه هایی نظیر گیلاس، آلبالو و توت فرنگی: این میوه‌ها حاوی مقادیر بالایی اونتی اکسیدان، فیبر و ویتامین هستند.

همچنین هستفاده از اون ها همراه ماست کم چرب و سبک می تواند به عنوان یک دسر ایده آل برای دیابتی ها محسوب شود.
۵- گوجه فرنگی: مصرف هر شکلی از گوجه فرنگی اعم از خام، سس گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی می تواند منبع غنی از ویتامین C یا آهن و ویتامین E برای شما باشد.
۶- ماهی های غنی از امگا۳: ماهی آزاد می تواند انتخاب مناسبی باشد، مصرف ماهی های دودی و ماهی هایی که تازه نباشند نمی توانند انتخاب مناسبی برای افراد دیابتی باشند
۷- سیب زمینی شیرین: غنی از فیبر و ویتامین A بوده و می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای سیب زمینی عادی در افراد دیابتی باشد.

سیب زمینی شیرین برخلاف نام خود حاوی ۱۰ % قند می باشد.
۸- حبوبات: حبوبات حاوی کلیه مواد غذایی مورد نیاز بدن می باشند ولی وقتی که در نان و به صورت آرد سفید هستفاده می شوند فاقد خواص لازم می باشند.

این ترکیبات همچنین حاوی منیزیم، کروم و امگا ۳ و فولات می باشند.
۹- آجیل: از نظر سلامتی در تنظیم چربی های موجود در بدن مفید بوده و غنی از فیبر و منیزیم می باشد.

آجیل ها همچنین حاوی امگا ۳ می باشند.
۱۰- ماست و شیر کم چرب: لبنیات به داشتن هستخوان و دندان های محکم کمک شایانی می نمايند، علاوه بر کلسیم فرآورده های لبنی غنی شده منبع خوبی برای ویتامین D می باشند.

5:

مفیدترین و مضرترین سبزی ها برای افراد دیابتی

اصول تغذیه ی دیابتی ها
یک متخصص تغذیه با تاکید بر لزوم اهمیت مصرف سبزیجات در بیماران دیابتی، فرمود: بر خلاف تصور عامه امت تمام انواع سبزیجات برای افراد دیابتی و کاهش قند خون مفید نیست و در مصرف اونها محدودیت‌هایی هم وجود دارد.
دکتر مینو فروزانی در فرمود‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مصرف سبزیجات برای کاهش قندخون ضروری هست، فرمود: از جمله سبزیجاتی که برای کاهش قندخون مفید هستند، می‌توان به کنگر، مارچوبه، انواع جوانه، کلم بروکسل، کلم بروکلی، کاهو، هویج، گل کلم، کرفس، خیار، ترب، تربچه، بادمجان، تره فرنگی، قارچ، بامیه، پیاز، فلفل دلمه‌ای، اسفناج، کدو، گوجه فرنگی و شلغم اشاره کرد.
وی تصریح کرد: سبزیجات نشاسته‌دار از جمله سبزیجاتی هست که افراد دیابتی باید در مصرف اونها دقت بیشتری داشته باشند.

سبزیجات نشاسته‌دار به طور معمول مواد غذایی مضری نیستند اما این سبزیجات خیلی زود افراد را سیر می‌نمايند و می‌توانند نیاز بدن به کالری را خیلی خوب برطرف نمايند.

این مواد بسیار مغذی هستند و اگر در مصرف اونها جانب تعادل رعایت شود، برای بدن خواص زیادی دارند.

سبزیجات نشاسته‌دار به دلیل خاصیت انرژی‌بخشی و سیر نمايندگی‌ به عنوان یکی از اصلی‌ترین غذاها محسوب می‌شوند اما مشکل این نوع سبزیجات، بالا بودن کربوهیدرات اونهاست.

وی با تاکید بر اینکه هضم کربوهیدرات برای افراد دیابتی مشکل هست، فرمود: با وجود اینکه در اغلب موارد به افراد دیابتی توصیه می‌شود برای کاهش قند‌خون‌شان سبزیجات زیادی مصرف نمايند، سبزیجات نشاسته‌دار از این قاعده مستثنا هستند.

نشاسته این نوع سبزیجات سپس طبخ به قند تبدیل شده و خیلی زود توسط بدن جذب می‌شود.
فروزانی یادآور شد: یکی از بارزترین مثال‌های سبزیجات نشاسته‌دار، سیب زمینی هست.

سیب‌زمینی به دلیل بالا بودن میزان نشاسته موجود در اون، می‌تواند برای افراد دیابتی و افرادی که دارای قند‌خون بالایی هستند مضر باشد.

البته این بدین معنا نیست که باید این سبزیجات را از رژیم غذایی حذف کرد.

افراد دیابتی می‌توانند با مشورت پزشک خود به میزان محدود و مشخصی از این مواد هستفاده نمايند.

وی مصرف سبزیجات تازه را به دیابتی‌ها توصیه کرد و فرمود: اگر امکان تهیه سبزیجات به صورت تازه امکان‌پذیر نیست، هستفاده از سبزیجات منجمد یا کنسرو شده نیز گزینه جایگزین مناسبی هست.

البته باید توجه داشت که برخی انواع کنسروها به دلیل وجود سدیم در اونها می‌توانند موجب افزایش فشارخون شوند.
این متخصص تغذیه فرمود: افراد دیابتی باید سعی نمايند روزانه حداقل به همراه یکی از وعده‌های غذایی‌ سالاد مصرف نمايند.

اگر سالاد را پیش از غذا صرف نمايند، نه تنها از فواید متعدد سبزیجات موجود در اون بهره‌مند می شوند، بلکه اشتها برای وعده اصلی کمتر می‌شود و در نتیجه کالری کمتری وارد بدن می‌شود.

6:

تائید و انتقال به تاپیک مشابه


88 out of 100 based on 88 user ratings 238 reviews

@