ابن سینا : نان و پنیر، صبحانه نیست


ابن سینا : نان و پنیر، صبحانه نیست



ابن سینا : نان و پنیر، صبحانه نیست
ابن سینا : نان و پنیر، صبحانه نیست

اگر از طرفداران زندگي سالم و طب سنتي هستيد حتما شنيده‌ايد كه مصرف بعضي خوراكیها و نوشيدنیها بصورت ناشتا هنگام صبح يا آخر شب قبل از خواب مي‌تواند تاثيرگذاري متفاوتي روي بدن داشته باشد؛ براي مثال نوشيدن شربت خاكشير قبل از صبحانه مي‌تواند به رفع يبوست و جوش‌هاي صورت كمك كند و نوشيدن دمكرده گل‌گاو زبان .قبل از خواب مي‌تواند مثل يك داروي آرامبخش عمل كند .اما اينكه چنين ادعاهايي تا چه حد حقيقت دارند و كدام خوراكي‌ها مخصوص روز و كدام مخصوص شب هستند پرسشي است كه دكتر عليرضا عباسيان، متخصص طب سنتي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران .به آن پاسخ مي‌دهد
ناهار؛ كم‌اهميت‌ترين وعده


صبحانه مهم‌ترين وعده غذايي در طول روز است، بعد از آن نيز شام مهم‌ترين وعده به‌حساب مي‌آيد. در مرحله آخر
.هم ناهار اهميت دارد. پس بيشترين حجم مواد غذايي را بايد در صبحانه و بعد شام بخوريم ناهار را هم بهتر است يا نخوريم يا خيلي كم بخوريم چون ظهر وقت فعاليت بدني است و از آنجايي كه در اين زمان خون بيشتر دور عضلات و مغز جمع مي‌شود، نمي‌توانيم هضم خيلي خوبي داشته باشيم، مضاف بر اينكه فعاليت كردن با معده پر كار دشواري است بنابراين صبح‌ها كه هنوز اول فعاليت روزانه ماست و بايد انرژي به دست بياوريم .بهتر است صبحانه خيلي كاملي بخوريم

صبح را با كدام نوشيدني آغاز كنيم؟

مصرف مخلوط آب گرم، عسل و آبليموي تازه به صورت ناشتا هنگام صبح هم مي‌تواند باعث نشاط شود و هم كبد را تقويت كند. براي اين منظور نصف ليوان آب جوش را با يك قاشق مربا خوري عسل و آب يك ليموي كامل مخلوط كنيد همچنين مي‌توانيد آبليمو را با آب جوش و روغن زيتون مخلوط كنيد و بنوشيد. اگر هم يبوست مزاج هستيد يا سنگ .صفرا داريد، مي‌توانيد صبح‌ها دو قاشق روغن زيتون را همراه آب يك ليموي كامل ميل كنيد

آب خنك ناشتا بيمارتان مي‌كند

مصرف آب زياد به‌صورت ناشتا اصلا توصيه نمي‌شود زيرا اين كار مي‌تواند اعضاي اصلي بدن را دچار سوء‌مزاج كند. در مورد آب عقايدي به اشتباه وارد فرهنگ مردم شده كه حتي در پزشكي رايج هم تاييد نشده است. براي مثال درمورد اينكه گفته مي‌شود بايد روزي 7 تا 10 ليوان آب بنوشيم، هيچ مقاله علمي در این خصوص وجود ندارد. طب سنتي به‌طور خاص معتقد است اگر آب به‌صورت ناشتا به‌خصوص خنك مصرف شود به اعصاب صدمه مي‌زند و در درازمدت مي‌تواند باعث بيماري‌هايي مثل پاركينسون و لرزش دست شود، بنابراين آب حتما بايد هنگام صبح به‌صورت گرم .نوشيده شود

اگر صبح‌ها بي‌انرژي هستيد

يكي ديگر از نوشيدني‌هاي مناسب براي صبح مخلوط يك قاشق غذاخوري خاكشير، نصف ليوان آب جوش و دو حبه
قند يا معادل آن شكر است. اين شربت تقريبا براي تمام مزاج‌ها مناسب است، به‌خصوص براي افرادی كه شكم‌شان سخت كار مي‌كند. بهتر است بدانيد كه در طب سنتي يبوست، مادر تمام بيماري‌ها محسوب مي‌شود، بنابراين .مصرف اين نوشيدني‌ها هنگام صبح مي‌تواند به سلامت كلي بدن كمك كند شربت زعفران، گلاب، آب و عسل يا شكر نيز يكي از نوشيدني‌هاي مناسب صبحگاهي براي افرادي است كه انرژي .كمي دارند، اما كساني كه تپش قلب و نامنظمي ضربان قلب دارند نبايد از اين نوشيدني استفاده كنند

خواب راحت با كدام خوراكي‌ها

در وعده شب بايد از خوراكي‌هايي استفاده كنيم كه بدن را به‌تدريج سرد كرده و براي خواب آماده مي‌كنند. درمقابل
مصرف مواد غذايي تند و گرم مثل زنجبيل، دارچين و... مي‌تواند باعث بي‌خوابي شود، بنابراين براي شام بهتر است از خوراكي‌هايي مثل پنير، شير گرم يا خنك، ماست به همراه كمي نعناع و نان استفاده كنيم. در وعده پس از شام هم مي‌توانيم از عرقيات آرامبخش مثل عرق بهارنارنج يا عرق نسترن، دمكرده گياه بادرنجبين يا دمكرده گياه بابونه .استفاده كنيم تا خواب آرامي داشته باشيم دمكرده گل‌گاو زبان هم آرامبخش است اما در بعضي افراد مي‌تواند باعث افزايش فشارخون شود. البته اگر همراه با سنبل‌الطيب، مقداري ليموي تازه يا ليمو عماني مصرف شود، از .فشارخون جلوگيري به‌عمل مي‌آورد. با اين حال افراد مبتلا به فشارخون بالا بايد آن را با احتياط مصرف كنند

صبح‌ها پنير نخوريد

در فصول سرد بهتر است صبح‌ها وعده غذايي‌مان را با يك مايع آبكي گرم و انرژي‌بخش مثل چاي يا شير به همراه
عسل يا زنجبيل يا دارچين شروع كنيم. سپس به‌تدريج مي‌توانيم غذاهاي تركيبي را اضافه كنيم، به اين ترتيب كه ابتدا مواد غذايي كم‌چرب و سپس خوراكي‌هاي پرچرب را مصرف كنيم تا پذيرش معده به مرور بيشتر شود. خوردن .پنير هنگام صبح چندان توصيه نمي‌شود بلكه بهتر است شب‌ها همراه گردو يا آويشن در وعده شام ميل شود همچنين در وعده صبح توصيه مي‌شود از قندهاي ساده و مواد انرژي‌دهنده به مغز استفاده شود. براي مثال عسل .يا خرما از آنجايي كه گرم هستند انرژي بدن را بالا مي‌برند و ما را براي فعاليت روزانه آماده مي‌كنند



خوراکی‌هایی که می‌توانند مسمومیت ایجاد کنند

1:

با احترام فراوان برای ابن سینا گرامی



..صبحانه فقط نون و پنیر و گردو


از آب گذشته....

2:

من چهل ساله دارم فقط چای شیرین پنیر میخورم ..


چگونه گرسنگي را کنترل کنيم؟


شامی مناسب برای کاهش وزن

3:

صرفا جهت حمایت اومدم
چهل سالته؟!!!
چه خوب موندی تو عکست
+
اونتی اسپم: منم اکثرا پنیر میخورم صبحونه


برترین مواد غذایی ضد پیری

4:

سبحانه فقط جگروکله پاچه
ادم روبه ملکوت اعلی میبره


 پیشگیری از عفونت گوش در بچه‌ها با تغذیه

5:


نهههههه ..


ساده‌ترین راه کاهش وزن
من 26 سالمه ..
ولی قراره در 14 سال ِ آینده هم ، فقط چای شیرین پنیر بخورم .


آیا ساندویچ هم برای بدن فایده دارد؟

با احتساب اون 14 سال :
نوشته اصلي بوسيله medrik نمايش نوشته ها
من چهل ساله دارم فقط چای شیرین پنیر میخورم ..


6:

محمد مثل بازی پو رشد میکنی از لحاظ سنی

7:

من پو ..

40 سال دارم ..


8:

از این دست مزخرفات

9:


اووو کی میره این همه راه رو یه چای تازه دم ِ خوشرنگ کل روز رو میسازه

10:

ای ابن سینا که اسمت هم عربیه کجایی که ببینی....


11:

اقا حامد ما یه مدته رفته تو خط خوراکی ها و خواص اونها

از تاپیکهایشان هستفاده میکنیم

12:

نوشته اصلي بوسيله medrik نمايش نوشته ها

نهههههه ..

من 26 سالمه ..
ولی قراره در 14 سال ِ آینده هم ، فقط چای شیرین پنیر بخورم .


با احتساب اون 14 سال :
بنده هم که بالای چهل ساله که صبحانه نون و پنیر و چای میخورم البته چای تلخ ! حدود سی ساله که چای شیرین نخوردم !

حالا چرا ؟ خب البته در وقت کودکی و نوجوانی چای شیرین میخوردم .

بعد در وقت خدمت سربازی مدتی در شرایطی بودیم که اثری از شکر نبود از اون وقت دیگه عادت کردم که چای شیرین نخورم و این عادت همچنان تا امروز ادامه پیدا کرده .

گاهی چای رو کاملا تلخ میخورم و گاهی با یه تکه کوچیک قند که از حبه معمولی قند خیلی کوچیکتره .

وقتی عادت کنید چای تلخ و یا با قند کم براتون عادی میشه .


13:

شما پولدارها که باید صبحانه تون شامل اقلام زیادی از خوراکی های اعیانی باشه !

14:

بله ..

آدم وقتی عادت کنه خب براش راحت میشه .

ولی گاهی اوقات تغییر یک رفتار بسیار سخت ِ
چای شیرین ، چای شیرین حمایتت می کنیم
همیشه چای شیرین رو عشق هست

15:

من خودم مدت زیادیه که معمولا پنیر و گردو و اینجور چیزا رو از صبحانه حذف کردم(چای سیاه و سبز هم اصلا نمیخورم) .

برای صبحانه هم بیشتر شربت عسل(عسل +آب+لیموترش تازه) یا آب میوه طبیعی درست میکنم(همراه با عسل) و یا اینکه اگه بخوام چای بخورم چای نعناع ، به لیمو و...

درست میکنم که اونم همراه با عسل...کلا با عسل رابطه نزدیکی دارم
حتی در روایتی هم داریم که میگه پنیر رو صبح نخورید شب بخورید و ...

.


درباره ناهار هم کاملا درسته من مطالبی دربارش خوندم و بیشتر به صبحانه و شام باید اهمیت داد(البته شام سر شب نه آخر شب)و باید غذای ناهار سبک باشه مثلا سالاد کامل کاهو همراه با روغن زیتون و لیموترش و اگه همراه با جوانه ها باشه خیلی کامل تره(هرچند خیلی هامون رعایت نمیکنیم و یجورایی نمیتونیم رعایت کنیم چون عادت کردیم)

16:

توصیه ها خیلی خوبه اما نون و پنیر هم به زحمت گیر میاد ( البته منظورم پنیرهای سنتی هست نه پنیر های کارخانه ای )

17:

فکــر99% امت ایران صبحانه پنیر و نون و چایی می خورن ...


18:

اون موقع علم پزشکی محدود بوده.

دیگه زیاد مهم نیست که پور سینا چی میفرموده.مهم این هست که الان دانشمندان چی میگن

19:

اونام مهم نیستن در این مسئله مهم شکمه که میگه چی میخواد

20:

ابن سینا نفرمود خواص ناشتا سیگار کشیدن چیه؟شرمنده ی اخلاق ورزشی دوستان.


21:

درود گرامی
من به جای ایشون خدمتتون عرض می کنم که فوق العاده مضره
البته ترک این عادت به خاطر اثر نیکوتین بر روی مغز، بسیار سخته

22:

جالبه همیشه شنیده بودم نهار مهمترین وعده غذاییه و شام بی اهمیت الان کاملا برعکس شده


در اینکه روزهای سرد باید از صبحانه گرم و کامل هستفاده کنیم هم که برحسب ذائقه خیلی مناسب تره
چون همه انرژی روز رو از همون صبحانه دریافت میکنیم
هرچند که اکثرا خیلی علاقه ای به خوردن صبحانه نداریم
( با همه اهمیتی که داره )
ازجمله خودم صبحانه بچه ها رو کامل اماده میکنم اما خودم هیچ علاقه ای به خوردن این وعده ندارم


23:

سلام

البته نون پنیر گردو در کنار کره و خاویار

24:

سلام دوست خوبم
همون خاویارهای صادراتی که کیلویی 6 میلیونه؟

25:


26:

درسته

پنیر به دلیل ِ سرد بودن ِ مزاجش انرژ ی آدم رو تحلیل میبره

و برای شروع فعالیت مناسب نیست
منم صبحونه پنیر نمیخورم..
+
ممنون آقا حامد


74 out of 100 based on 19 user ratings 544 reviews

@