بهترین کشورها برای تحصیلات دانشگاهی کدامند؟


بهترین کشورها برای تحصیلات دانشگاهی کدامند؟



بهترین کشورها برای تحصیلات دانشگاهی کدامند؟


نشریه سالانه «کیو اس» که هر سال فهرست بهترین دانشگاه های دنیا را مشخص می کند، امسال فهرست بهترین کشورها برای تحصیلات دانشگاهی را اعلام کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نشریه «کیو اس» هر سال فهرست بهترین دانشگاه های جهان را اعلام می کند، اما امسال این نشریه در اقدامی جدید فهرستی از رتبه بندی 50 کشور برای تحصیلات دانشگاهی را منتشر کرده است.
به گزارش انتخاب، این رتبه بندی از این برنامه است؛
رتبه نام کشور نمره از 100 1 ایالت متحده آمریکا 100 2 بریتانیا 98.5 3 آلمان 94 4 استرالیا 92.6 5 کانادا 90.2 6 فرانسه 89 7 هلند 84.8 8 چین 83.5 9 کره جنوبی 80.1 10 ژاپن 78.5 11 اسپانیا 75.3 12 سوئیس 74.5 13 ایتالیا 73.4 14 سوئد 73.1 15 بلژیک 71.6 16 نیوزلند 70.2 17 تایوان 68.1 18 آرژانتین 67.6 19 فنلاند 66.9 20 هنگ کنگ 66.7 21 سنگاپور 62.3 22 برزیل 62.2 23 دنمارک 62.1 24 هند 60.9 25 ایرلند 60.9 26 روسیه 59.8 27 مالزی 52.9 28 - - 29 اتریش 49.1 30 آفریقا جنوبی 47.1 31 شیلی 46.7 32 نروژ 46.6 33 مکزیک 46.2 34 کلمبیا 40.9 35 پرتغال 40.3 36 عربستان 36.5 37 تایلند 33.3 38 چک 31.8 39 ترکیه 26.1 40 قزاقستان 25.1 41 یونان 24.6 42 اندونزی 21.7 43 لهستان 20 44 لبنان 19.8 45 اوکراین 16.6 46 فیلیپین 16.4 47 مصر 15.5 48 امارات 10.9 49 استونی 10.5 50 پاکستان 9.2 «کیو اس» برای این رتبه بندی از 4 معیار استفاده کرده است؛ قدرت نظام آموزشی، دسترسی، رتبه بین‌المللی دانشگاه‌ها، زمینه های اقتصادی.
قدرت سیستم؛ اولین معیار این رتبه بندی براساس قدرت نظام آموزشی است، هر کشور بر اساس تعداد دانشگاه هایی که در فهرست های سالانه «کیو اس» رتبه دارند، نمره می گیرند.
دسترسی؛ دومین معیار این رتبه بندی دسترسی بین المللی است، درواقع تلاش و توانایی دانشگاه های یک کشور برای رسیدن به سطح اول آموزش عالی جهانی، مهم است.
رتبه دانشگاه ها؛ این معیار کیفیت دانشگاه و رتبه دانشگاه را در معیار «کیو اس» در نظر می گیرد.
زمینه اقتصادی؛ در این رتبه بندی میزان سرمایه گذاری هر کشور در آموزش عالی خود هم بررسی شده است.

منبع: خبرآنلاین



سوالات كنكور

1:

من چرا تو لیست ایران رو نمیبینم؟؟؟


منابع ارشد فلسفه اسلامی

2:

رتبه دانشگاههاي ايران در رده بندي كيو اس 2014 و يك حقيقت تلخ

چكيده این نوشته به بررسی وضع کنونی دانشگاههای برتر ایران در نظام رتبه بندی کیو اس می پردازد که ارزیابی ۲۰۱۴ اون به تازگی منتشر شده هست.


کنکور کارشناسی
به طور کلی، هدف این نوشته نمایاندن پاره ای از کاستیهای موجود در نظام آموزش عالی ایران هست که توجه ویژه ای را می طلبد.


كمك در يافتن كد ره گيري
در پایان تشکیل "شورای عالی علم سنجی جمهوری
اسلامی ایران" سفارش و اجزای کلیدی اون معین شده هست
کلیدواژگان: دانشگاههای ایران، شورای عالی علم سنجی جمهوری اسلامی ایران، رتبه بندی، عملکرد ضعیف

شيوه هستناد به اين نوشته:
خسروجردي، محمود (2014).


خوابگاه
رتبه دانشگاههاي ايران در رده بندي كيو اس 2014 و يك حقيقت تلخ.


كنكور ارشد it
دسترسي در
https://sites.google.com/site/mkhosro/farsi/digitalessays/iranian-universities-ranks-qs-2014-bitter-truth (تاريخ دسترسي: ؟؟/؟؟/؟؟).

مقدمه
در سالهاي اخير بسيار فرموده شده توليد علم در ايران شتاب مثبتي داشته هست و جمهوري اسلامي ايران اكنون نيز مانند سالهاي گذشته در ميان سه كشور برتر توليد علم منطقه برنامه دارد (مهراد 2014).
طرح يك پرسش
پرسشي در اينجا مطرح هست كه چرا كشوري مانند مالزي، با اونكه در طي 30 سال اخير كمتر از نصف ايران توليد مقاله داشته هست (ديده­گاه و عرفان­منش 1388) تعداد 6 دانشگاه اون [UM (151), UKM(259), UTM(294), UPM(376), IIUM(500+)] در فهرست 500 دانشگاه برتر دنيا برنامه دارند[2] (منبع) اما اثري از دانشگاههاي ايران در (500 دانشگاه برتر) اين نظام رتبه ­بندي نيست.


كنكور ازاد 87
دو دانشگاه ممتاز ايراني (دانشگاه شهرستان تهران و دانشگاه صنعتي شريف) كه آبرايشان علمي ايران به شمار مي آيند نيز وضعيت مناسبي در اين رتبه بندي ندارند (رتبه 600-700).


چرا ما دانشجوها اینقدر بدبختیم؟
كشورهاي ديگري را نيز مي توان مثال زد كه با داشتن توليد ناخالص ملي و بودجه آموزش و پژوهش بسيار كمتر از ايران، وضعيت بهتري در نظامهاي رتبه بندي دانشگاههاي جهان دارند.

آيا وقت اون نيست به شاخصهاي ارزيابي علم و فناوري جهاني نيز توجه درخوري گردد؟

جالب اونكه، از نظر شاخص "دارا بودن اعضاي هيأت علمي بين المللي" در همين نظام رتبه بندي، چهار دانشگاه برتر جهان از كشور امارات متحده عربي هستند! (جدول 1).

كشوري كه
جمعیت اون در سال ۲۰۱۲ ميلادي حدود ۵٫۳۱۴٫۳۱۷ نفر برآورد شده (منبع)، يعني شش صدم جمعيت ايران !

جدول 1.

دانشگاههاي امارت متحده عربي در شاخص اعضاي هيأت علمي بين- المللي در QS 2014

Table 1.

The universities of United Arab Emirates in Internation Faculty Rank of QS 2014
#
Score
International Faculty Rank
University of Sharjah
100
1
Abu Dhabi University
100
2
American University of Sharjah (AUS)
100
3
Khalifa University
100
4
United Arab Emirates
100
8

اين قضيه (وضعيت بد دانشگاههاي ايران) در ديگر نظامهاي رتبه بندي دانشگاههاي جهان نيز صادق هست (Ghane, Khosrowjerdi and Azizkhani,2012) .

به نظر مي رسد وقت اون باشد كه دانشگاههاي ايران نيز كمي به خود آيند و با يك دگرديسي هستراتژيك كه در وزارت علوم صورت مي گيرد، وضعيت بهتري براي آموزش عالي ما در مقايسه با جهان رقم بخورد.


شاخصهايي كه در نظام كيو اس به اونها وزن داده مي شود و بر پايه اون رتبه بندي صورت مي گيرد به شرح زير هست:
  • Academic Reputation (شهرت علمي)
  • Employer Reputation(شهرت ساوقت)
  • Faculty Student (نسبت هستناد به دانشجو)
  • International Faculty (تعداداعضاي هيأت علمي بين المللي)
  • International Student (تعداد دانشجايشان بين المللي)
  • Citation per Faculty ((ميزان هستناد به آثار اعضاي هيأت علمي
گرچه ممكن هست با تمهيدات بلندمدت بتوانيم هستناد به آثار هستادان دانشگاهها را با توليد علم (و البته توليد آثار كيفي و جهاني) بهبود بخشيم، اما براي رسيدن به نقطه مطلوب در پنج شاخص نخست اين نظام رتبه بندي قطعاً تلاش زيادي نياز هست.



ناهماهنگي ها
اكنون هماهنگي لازم بين دانشگاههاي كشور و نيز وزارتخانه هاي علوم و بهداشت و نيز دانشگاه آزاد اسلامي در زمينه سياستگزاري علمي و پژوهشي وجود ندارد.

يكدست شدن فرايند توليد، توزيع و انتشار علمي در دانشگاههاي كشور مي تواند به توليد علم و ثروت علمي در كشور كمك شاياني نمايد.

براي نمونه، مي توان به موارد زير اشاره نمود:

  • يكسان نبودن رايشانه پرداخت حق الزحمه نگارش مقالات علمي: كمك هزينه اي كه براي نگارش يك مقاله انگليسي معتبر در دانشگاه آزاد اسلامي به يك پژوهشگر (عضو هيأت علمي/ دانشجو/ پژوهشگر آزاد) پرداخت مي شود مبلغي بين يك تا دو ميليون تومان هست (متناسب با ضريب تأثير مجله و تعداد نايشانسندگان) و اين مبلغ حتي تا 8 ميليون تومان نيز (براي چاپ مقاله در مجلات نيچر و ساينس) پرداخت مي شود.

    اما در وزارت علوم، يا اين عرف وجود ندارد، و يا حق الزحمه اي بين 300 هزار تومان تا يك ميليون تومان براي چاپ مقاله انگليسي در نشريات معتبر خارجي پرداخت مي شود (برخي نيز به دلار پرداخت مي كنند، مثال)، كه پژوهشگران اين وزارتخانه را دلسرد كرده هست و يا اونها از طريق كانالهايي (مانند همكاري در توليد علم دانشگاه آزاد اسلامي) اين نقيصه را مرتفع مي سازند.

    طرحهاي پژوهشهاي مشابه و تكراري سالانه نهادهاي متولي نيز بر مشكلات اينچنيني دامن مي زند.
  • مشخص نبودن سازوكار پرداخت حق الزحمه نگارش مقاله به كارمندان
  • فقدان دستنامه هاي هستاندارد نگارش علمي: نبودن دستنامه هاي علمي براي اعتبار و سنجه گذاري مجلات علمي كشور نيز از جمله مواردي هست كه تا كنون لاينحل باقي مانده هست.

    در حال حاضر، هر يك از مجلات علمي ايراني شيوه نامه نگارش و هستناد مخصوص خود را دارند كه يكدستي اونها مي تواند راه را براي ورودشان در نظامهاي معتبر نمايه سازي ملي و بين المللي تسهيل سازد.

    جالب اونكه هستانداردهايي مانند "
    شيوه نامه ايران" توسط پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران منتشر شده هست نيز به رايگان در دسترس مخاطبان برنامه دارند اما مجلات راه خود را مي- روند.
  • فقدان هستانداردهايي براي ارزيابي علمي نشريات: براي بسياري از نشريات علمي كشور اتفاق افتاده هست كه نامه اي از سايشان وزارت علوم دريافت كرده اند با اين مضمون كه "نشريه شما در شيوه هستناد به منابع علمي ضعيف هست" يا "كيفيت نشريه شما در حد نشريات پژوهشي نيست" و بسياري تعابير ديگر.

    همان گونه كه مشخص هست وزارت علوم (كميسيون بررسي نشريات علمي كشور) متري براي اندازه گيري نشريات علمي رتبه دار و غير رتبه دار ندارد و بر پايه شاخصهاي ذهني اين ارزيابي ها صورت مي گيرد.

    براي نمونه، وقتي به "شيوه هستناد" و يا "ايشانراستاري" يك نشريه علمي نمره پاييني از سايشان دفتر بررسي نشريات علمي كشور و يا به طور كلي در وزارت علوم داده مي شود، راهنمايي براي ارتقا يا بهبود نشريات وجود ندارد و اهالي نشريات همواره با سردرگمي هايي مواجه هستند.
  • فقدان ضوابط هستانداردسازي، راه اندازي، و يا ارزيابي نشريات علمي الكترونيكي: در حال حاضر هستانداردي براي ارزيابي يا تعيين اعتبار نشريات الكترونيكي وجود ندارد و كماكان شاخصهاي نشريات سنتي درباره اين نشريات اعمال مي شود.
  • گونه گوني نامهاي دانشگاههاي كشور در توليدات علمي پژوهشگران دانشگاهها: كه اين مسأله باعث كاستي هايي در بررسيهاي علم سنجي اين دانشگاهها در نظامهاي رتبه بندي بين المللي مي شود.
  • رايشانكردهاي متفاوت دانشگاههاي كشور براي شركت پژوهشگران در كنفرانسهاي بين المللي.
  • استاندارد نبودن فرايند نشر كتاب و مجله در دانشگاههاي كشور: گرچه هر دانشگاه براي خود دستنامه اي دست و پا شكسته تدايشانن كرده هست.
  • وفور سرقت ادبي در آثار علمي پژوهشگران ايراني: كه عمدتاً ناشي از ضعف سياستگزاي و آموزش شيوه درست نگارش علمي هست.

    اطلاعات بيشتر در اين باره
  • بداخلاقي هاي علمي در همكاريهاي علمي بين هستاد و دانشجو
  • بداخلاقي علمي در راه اندازي نشريات علمي - پژوهشي.

    براي نمونه، بسياري از نشريات علمي حوزه روانشناسي را فقط تعداد انگشت شماري از پژوهشگران (با عنوان "عضو هيئت تحريريه") شكل مي دهند.
  • انتشار مجلات علمي فارسي و انگليسي داخل كشور به صورت دسترسي باز Open Access.

    پژوهشهاي زيادي نشان مي دهند كه نشريات دسترسي باز، هستنادات بيشتري به خود مي گيرند، و در نهايت در رتبه بندي موسسات توليد كننده تأثير دارند (منبع).
  • اشاعه توليد آثار كيفي در پژوهشگران ايراني.

    براي نمونه نياز نيست كه يك هستاد هزاران مقاله علمي داشته باشد.

    مثلاً دكتر "مريم ميرزاخاني" صرفاً داراي 11 اثر در اسكاپوس هست اما جايزه اي به
    بزرگي جايزه فيلدز را از اون خود كرده اند.
بهترین کشورها برای تحصیلات دانشگاهی کدامند؟
منبع:

و بسياري ديگر از اين نواقص با پيمايش سالانه ارتباطات علمي دانشگاههاي كشور مشخص مي شود.



راهكار پيشنهادي
در كشورهاي ديگر، متخصصان علم سنجي، مشاوران اصلي سياستگزاران دانشگاهها در سطح خرد و كلان هستند.

پيشنهاد مشخص اين نوشته براي رسيدن كشور جمهوري اسلامي ايران به جايگاه علمي قابل قبول در جهان اون هست كه يك شوراي عالي براي مديريت و اجراي تصميمات علمي كشور در سطح كلان راه اندازي شود.

علاوه بر اون به يك سازوكار منسجم براي برنامه ريزي و اجراي سياستهاي علم سنجي كشور نياز هست تا
تصميمات آكادميك درباره دانشگاههاي ايران و فراز و فرود علمي اونها در اين شورا ارزيابي و براي اون تصميمات اجرايي مناسب اتخاذ گردد.

تركيب اعضاي شوراي عالي علم سنجي جمهوري اسلامي ايران(پيشنهادي) در شكل زير به تصايشانر كشيده شده هست.


بهترین کشورها برای تحصیلات دانشگاهی کدامند؟

شكل 1.

شوراي عالي علم سنجي جمهوري اسلامي ايران – تركيب پيشنهادي


منابع
مهراد، جعفر.

2014.

رتبه 15 ایران در تولید علم در سال 2014 میلادی
.

مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري.
رتبه 15 ایران در تولید علم در سال 2014 میلادی
ديدگاه، فرشته، و عرفان منش، محمد امين.

1388.

مشارکت
ایرانومالزیدرتولیدعلم: بررسیالگویهمتالیفیدروبگاهعلوم.

تحقیقات
کتابداریواطلاعرسانیدانشگاهی 55، 95-114.
Ghane, MR., Khosrowjerdi, M., and Z.

Azizkhani.

2013.

Iranian University Ranking based on an improved technique.

Malaysian Journal of Library and InformationScience, Vol.

18(2): 33-45,
http://majlis.fsktm.um.edu.my/docume...eName=1373.pdf

1- اين نوشته با اجازه نامه كريتيو كامنز منتشر شده هست.

3:

چون دانشگاه های ایران رو تندروها تصرف کردن و جز علوم تئوری چیزی بارشون نیست

4:

دانشگاههای ایران فقط یک عده بیسواد مدرک به دست تحویل می دهند که حتی نمی توانند برای خودشان کار پیدا نمايند.

5:

سخن شما دو پهلوست الان به نظر شما دانشگاه ایراد داره یا دانشجو ؟یا شایدم هر دو!

6:

این ها همش الکی کجا تو دنیا میتونی جایی رو پیدا کنی که نسبت به ایران بدون قرض چیزی بنویسند

7:

قابل توجه دوستانی که میخوان بورسیه بگیرند
باید مقالات isi بنویسند که نمره آی افش بالای 2.5نمره باشه
اگه اینطوری باشه دانشگاههای اون کشور طبق شرایط خودش درخواست میدن

8:

[b]مشخصاً دانشگاه و سیستم آموزش ایراد دارد ، نه دانشجو ، دانشجو ورودی سیستم هست و یک شخص بخصوص نیست ، اگر دانشجو ایراد داشته باشد باید مثلاً 5% دانشجو ها ایراد داشته باشد ، وقتی 99% دانشجو ها ایراد دارد پس ایراد دانشجو نیست ، بلکه سیستم آموزش ایراد دارد ، دانشجو مثل آب رودخانه هست ، می آید و می رود ، اونچه که از آب نمی تواند درست هستفاده کند و اونرا به تباهی می کشاند سیستم و فرآیند غلط هست .
خروجی سیستم آموزش مبتنی بر حفظیات و تئوری خام و انتخاب شانسی و اساتیدی که یک روز در عمرشان هم خارج از دانشگاه کار نکرده اند ، بیش از این نمی تواند باشد.
سیستم آموزش با بازار کار و صنعت کاملاً بیگانه و ناآشنا هست .
سیستم آموزش مبتنی بر کشف و پرورش هستعداد نیست .
سیستم آموزش مبتنی بر محفوظات و تقلید و کپی کردن هست .
سیستم آموزش ، آموزش دهنده تحقیق و مطالعه و کشف و پژوهش نیست .
سیستم آموزش ، تفکر و اندیشیدن را آموزش نمی دهد بلکه حفظ کردن و تقلید کردن را آموزش می دهد ، بخاطر همین خروجی این سیستم در بازار کار حتی از بیسوادها هم کمتر کار از دستشان بر می آید.

می توانید در جامعه به وضوح ببینید.
بخاطر همین در صنعت همیشه ما مصرف نماينده هستیم و منتظریم خارجی ها چیزی را کشف یا اختراع نمايند و بعد ما از اونها تقلید کنیم !!![b]

9:


حرفتونو در مورد خودم یک نفر حداقل تایید می کنم

تازه ما از اوناییش بودیم که همیشه چه شب امتحان چه شب غیر امتحان تا ساعت 3 و 4 مشغول انجام کارهای دانشگاه بودیم اما وقتی خودم نشستم یه 30 40 تایی از کتابای رشتمو خوندم فهمیدم تو دانشگاه به جای چیزی یاد دادن فقط ازمون بیگاری کشیدن و فهمیدم چقدر بی سوادم


94 out of 100 based on 74 user ratings 1024 reviews

@