روانشناسی شوخی


روانشناسی شوخی



روانشناسی شوخی
شوخی حالتی مثبت در ذهن است و موقعی ایجاد می‌شود که فردی موضوعی ناهمخوان ، غیرمنتظره و یا سرگرم کننده را بگوید و یا انجام دهد یا اینکه برای برخی افراد به دلایل دیگری اتفاق می‌افتد و مردم می‌خندند.خنده دار بودن مسائل نوع خاصی از شادی است، لذا خنده در شادی حائز اهمیت است.شوخی ویژگی رایج در زندگی است و غالبا پاسخی خودجوش به موقعیت‌ها در حضور دیگران است. شوخی ناشی از یک ایجاد مطلوب است و می‌تواند تاثیر عمیقی بر شادی مردم داشته باشد. شوخی یکی از روشهای القاء ایجاد مثبت است.

روانشناسی شوخی

اغلب روانشناسانی که شوخی را مطالعه کرده‌اند نتیجه گرفته‌اند که ویژگی اصلی رویدادهایی که افراد را خوشحال می‌کند ناهمخوانی آنهاست و برای افرادی که تمایل به شوخ‌طبعی دارند ضرورت دارد. استفاده از شوخی با خود ابرازی و خودنگری قابل پیش‌بینی هستند و هر دو آنها به عنوان شاخص‌های مهارتی اجتماعی مطرح می‌باشند. افراد احساسی لطیفه‌ها را خنده‌دارتر درک می‌کنند و بیشتر می‌خندند.




افراد متعصب لطیفه‌های جنسی را دوست دارند. افراد آزاد اندیش لطیفه‌های بی‌معنی را ترجیح می‌دهند. بسیاری از افراد خشک و متعصب از ناهمخوانی لذت می‌برند و از این طریق تنش‌های خود را تخلیه می‌کنند. در بعضی مواقع نیز شوخی وسیله‌ای است برای بیان غیر مستیم دلخوری‌ها و ناراحتی‌ها از شخص یا گروهی بخصوص که به صورت مستقیم نمی‌توان عنوان کرد.



آسيب‌شناسي ازدواج به سبک ايراني

1:

شوخی و مقابله با هسترس

شوخی در مقابله بااسترس نقش مراقبتی ایفا می‌کند و موجب کاهش تهدید و آسیب هسترس می‌شود.


میزان تحصیلات ازعوامل مهم .....
افراد دارای حس عمیق شوخ طبعی ، سپس رویدادهای منفی زندگی بطور قابل ملاحظه‌ای ایجاد بهتری نشان می‌دهند.


تفاهم چیست؟
شوخی موجب می‌شود که فرد جنبه مثبت رویدادها را در نظر بگیرد باعث می‌شود فرد توانایی پیدا کند تا رویدادها را از جهتی شوخی و خنده‌دار و لذا از میزان هسترس کاسته می‌شود.


ملاکهای انتخاب همسر و روانشناسی ازدواج ویژه خانمها


رابطه شوخی و مغز

شوخی به عملکرد بخشهای خاصی ازمغز بستگی دارد.


ملاکهای انتخاب همسر و روانشناسی ازدواج ویژه آقایان
شامی و هستوس (1999) ، 21 بیمار مصدوم مغزی و تعدادی افراد سالم را مورد مطالعه برنامه دادند.


قبل از ازدواج باید بدانید ...
بیماران اگر ضایعه‌ای در بخشی از ناحیه قدامی لب راست پیشانی داشتند، شوخی را درک نمی‌کردند.


چگونه پیشنهاد ازدواج دهیم؟
این ناحیه بخشی از مغز هست که اطلاعات دریافتی را یکپارچه کرده و تفسیر می‌کند و خودآگاهی در اون برنامه دارد، داروهای خاصی نیز بر شوخی تاثیر می‌گذارند.


چند رابطه ناخوش سرانجام
فیتز جرالد و همکاران (1999) نشان دادند اولا نزاپین که حاوی سروتونین و دوپامین هست از خندیدن افراطی در
بیماران اسکیزوفرنی جلوگیری می‌کند.

خنده نیز مانند سایر ابزارهای چهره‌ای بخشی به لبهای پیشانی و بخشی دیگر به نواحی مرکزی بستگی دارد.


2:

روانشناسی شوخی

مهارت اجتماعی شوخی کردن از کجا ناشی می‌شود؟

مک گی (1979) مطالعه‌ای طولی را نقل می‌کند که در اون کودکان شوخ ارتباط نزدیکی تا سن 3 سالگی با مادران خود داشتند و موقعی که سپس سن سه سالگی ارتباط عاطفی مادران کاهش می‌یابد این تفکر شکل می‌گیرد که شوخی می‌تواند در مقابله با مشکلات و موقعیت‌های هسترس‌زا نقش حمایتی داشته باشد.

در سن 6 سالگی تفاوت جنسی مشهود هست، پسرها لطیفه‌های بیشتری را تعریف می‌نمايند و تمسخر در اونها به نسبت دخترها بیشتر هست.



3:

شوخی در کودکان

کودکان خیلی زود تبسم می‌نمايند.

در هفته‌های اول تولد ، تبسم اولیه ابتدا به سمت مادر و صدا هست.

اونها در 4 ماهگی می‌خندند که در جواب به غلغلک یا سایر تحریکات لمسی ، بازی‌های دالی و در اواخر اولین سال زندگی در جواب به رویدادهای عجیب از قبیل شیر خوردن مادر از شیشه شیر کودک می‌باشد.به نظر می‌رسد که ناهمخوانی باعث برانگیختن خنده در مراحل اولیه تولد می‌شود.

این کار در شرایطی امکان‌پذیر هست که موقعیت مطلوبی وجود داشته باشد.


از حدود 18 ماهگی به بعد ، کودکان به بازی‌های تخیلی می‌پردازند.

اونها مبالغه گویی‌ها، لاف‌زدن‌ها و ناهمخوانی‌ها را شروع می‌نمايند.

بازیهای خیالی اغلب اجتماعی بوده و منبعی از شادمانی هست.هر چه کودکان بزرگتر می‌شوند، لطیفه‌های خنده‌دار بحث‌برانگیزی را پیدا کرده و سپس 6 الی 7 سالگی می‌توانند معانی را به صورت چندگانه درک نمايند، به خاطر اینکه به مرحله " تفکر عملیات عینی " پیاژه می‌رسند.

از سنین اولیه کودکی یک عنصر اجتماعی قوی در شوخی کودکان وجود دارد.


در سن سه سالگی میل قوی به فرمودن لطیفه وجود دارد.

کودک در شوخی دیگران شرکت می‌کند تا اونها رابخنداند به خاطر اینکه خندیدن لذت بخش هست و عضویت در گروه را شکل می‌دهد.کودک 7 ساله در حضور دیگران بیشتر می‌خندد و مخصوصا در جمع خنده همسالانش خنده‌اش بیشتر می‌شود.

کودک 8 تا 10 ساله درباره معماها مشغله ذهنی پیدا می‌کند و از لطیفه‌ها برپايه معانی دوگانه اونها لذت می‌برد.


روانشناسی شوخی

4:

شوخی بله ، نیش نه

چنان‎چه یک شوخی از مشخصات زیر برخوردار باشد، در می‎یابیم که شوخی جدی نبوده و هستفاده نماينده قصد انتقاد و حمله را در سر نداشته هست:



  • آیا از شوخی برای جهت دهی دوباره به فرمود‎وگو هستفاده می‎شود؟ آیا هدف شخص این بوده ا ست که از پیگیری موضوع خاصی خلاصی یابد؟

  • آیا شوخی مرتبط با یک مطلب جدی هست؟ آیا از شوخی برای پرهیز از رویارویی هستفاده می‎شود؟

  • آیا شوخی شخص همراه با نشانه‎های عطوفت آمیز و رقت قلب هست و فرد بدین واسطه همراهی و همدلی و درک خود را نشان می‎دهد؟

  • آیا شوخی سرپوشی برای حالاتی چون ترس ، سرخوردگی ، حسادت و احساس خشم هست؟

  • آیا شوخی می‎‎تواند معنا و مفهوم تازه‎ای به جریان بحث و فرمود‎وگو ببخشد؟

اشخاصی که از موقعیت زندگی خود راضی هستند و نسبت به موقعیت مادی و اجتماعی خود رضایت خاطر دارند، از شوخی به عنوان چاشنی و مزه‎ی فرمود‎و گو هستفاده می‎نمايند.

چنین اشخاصی معمولاً از شوخی اغراض خاصی را دنبال نمی‎نمايند.

در هر صورت، با ارزیابی کردن دقیق اشکال شوخی می‎توانید از اهداف و اغراض ناپیدای اشخاص هستفاده نماينده از این زبان و وسیله آگاه شده و بدین واسطه بهتر به شخصیت فرد برسید.




5:

روانشناسی شوخی

تکامل شوخی و خنده

با توجه به اینکه حتی کودکان کوچکتر نیز از شوخی لذت می‌برند و مرکز شوخی در بخش معینی از مغز برنامه دارد این احتمال را مطرح می‌سازد که شوخی مبنای فطری دارد.

بنابراین با توجه به نقش شرایط زیستی در شوخی ، به نظر می‌رسد که بایستی از برخی مزایای تکاملی برخوردار باشد.

شوخی و خنده از بازی‌های اجتماع مشتق شده هست و افرادی که در اون مشارکت می‌نمايند از شوخی لذت می‌برند.

مک‌گی (1979)فکر می‌کرد که
میمونها در صورتی شوخی را درک می‌نمايند که برخی مهارتهای زبانی را کسب کرده باشند چرا که در این صورت اونها می‌توانند برخی نمادها را دستکاری نمايند.

پايه ا شوخی یک پدیده اجتماعی هست که به خاطر هیجانهای مثبت به پیوستگی اجتماعی منجر می‌شود و باعث تخلیه هیجانات منفی می‌شود .

البته این کار ناشی از کنش عملی شوخی هست.

شوخی کردن با هستفاده از روشهای مختلف منبع مهم شادی هست.شوخی تا اندازه‌ای غریزی هست.



شکل قدیمی اون در نخستین‌های غیرانسان وجود دارد و کودکان کم سن از شوخی و شروع کردن اون لذت می‌برند.کلید اصلی اغلب شوخی‌ها دو بخش از رویدادها یا داستانها را شامل می‌شود .

و بخش دوم و غیر منتظره اون از ارزش کمتری برخوردار هست.


مثلا گستاخی و بی‌پروایی بخش دوم بیشتر از بخش اول هست.


خنده بیان عاطفه مثبت هست، اما شوخی تاثیر علی روی ایجاد و شادی دارد.

شوخی یکی از شایع‌ترین و موثرترین روشهای القا ایجاد هست و ضمن تاثیر مثبت و شادی‌بخش رویدادهای هسترس‌زا را کم خطر می‌سازد.

همچنین کمک می‌کند تا با هسترس‌های اجتماعی که از تعارضات درون جامعه ناشی می‌شود، نگاه متفاوتی داشته و موجب تخلیه تنش‌ها شود.


6:

روانشناسی شوخی

شوخی در حیوانات

یک منشاء غریزی درباره شوخی وجود دارد که نقش شرایط زیستی را تائید می‌کند.

تعدادی از حیوانات بطور غریزی اهل شوخی هستند .


از جمله میمونها.

در این گروه از موجودات که تماس بیشتری با انسانها دارند، علائم تکلمی که برخی مواقع شباهت زیادی با شوخی دارد را می‌توان در اونها مشاهده کرد واشو از علامتی برای
خنده برای دعوا کردن ، تعقیب کردن و دالی هستفاده کرد.

او یک با مسواک را به عنوان شانه بکار برد.


کوکو نیز به جای گذاشتن انگشت روی دهان ، انگشتش را روی گوشش گذاشت و با این روش ، نشانه‌ای از نوشیدن را نشان داد او دوست داشت آزمایشگر را با دادن یک سری علائم غلط بخنداند.

او حالت انسانها را نگاه می‌کرد و بطور آشکاری منتظر وقوع یک جواب مثبت بود.



7:

شوخ طبعی و روابط بین افراد

برخی مطالعات رابطه روشنی بین شوخی و شادی به دست آورده‌اند، افراد شاد بیشتر می‌خندند و احساس بهتری از شوخی دارند.برون‌گراها و سایر افرادی که مهارتهای اجتماعی مطلوبی دارند ، زیاد می‌خندند و مسائل را خنده‌دار درک می‌نمايند، همبستگی قوی بین برون‌گراها و شادی وجود دارد .

این مساله مسلم هست که برون‌گراها بیشتر می‌خندند و در حال حاضر شاهدیم که ارتباطات نزدیک بطور وسیعی با شوخی تقویت می‌شود.



8:

كارشناسان پرورش مهارت شوخ طبعي را از اصول تربيتي مهم در خانواده مي دانند


«شيطنت هاي كودك خردسالم و به قول آشنايان و دوستان شيرين كاري هايش، هميشه مرا رنج مي دهد.

گاهي اوقات لنگه كفش را به جاي گوشي تلفن برداشته و با دوست خيالي اش صحبت مي كند، در برخي مواقع عصاي پدربزرگش را برداشته و با خنده هاي بي پايانش، شروع به فرمودن لطيفه هاي تكراري و بي مفهوم مي كند.

برخلاف عقيده همسرم كه او را كودكي باهوش و شيرين مي داند و حمايتش مي كند، من نگران هستم.»
مادر پسر بچه هفت ساله از شوخ طبعي هاي فرزندش نگران هست در حالي كه به عقيده متخصصان ايشانژگي شوخ طبعي از خصايص انسان هاي باهوش به شمار آمده و پرورش اون در كودكان سبب افزايش خلاقيت و كمك به رشد شناختي كودك مي شود.


نوع نگرش افراد به زندگي نقش مهمي در شيوه مقابله با فراز و نشيب ها و تحقق آمال و آرزوهاي اونها دارد.

محققان با بررسي روش ها و راهكارهاي نيل به موفقيت و كسب خوشبختي به اين نتيجه دست يافته اند.

مثبت انديشي و شوخ طبعي در دنياي پرهياهو و پرمشغله امروزي، اصلي مهم در دستيابي به خوشبختي محسوب شده و كاربرد مهارت هاي شوخي در زندگي تضمين كننده سلامت روان و جسم افراد محسوب مي شود.


انديشمندان شوخ طبعي را اصل دوم رسيدن به ارتباط موفق دانسته و هستفاده گزينشي و آگاهانه از الفاظ و عبارات لطيف را راهكاري موثر براي مقابله با تنش و هسترس معرفي مي كنند.


قابليت نگريستن با نگاهي طنز به دنياي اطراف از اولينسال هاي تولد در كودكان وجود دارد و به عقيده متخصصان، پرورش اون از سايشان افراد خانواده و محيط هاي آموزشي امكان پذير خواهد بود.

9:

روانشناسی شوخی
شوخی‌ها، انواع و اقسام

مارتین درتحقیقاتش در سال 2003 فراخوان نمود که چهار سبک شوخی را تشخیص داده هست و فهمیده هست کدامشان سالم‌اند و کدامشان ناسالم.

این سبک‌‌ها عبارت‌اند از
:

1
ـ شوخی خودفزاینده (self - enhancing)
ما با این شوخی‌ها خودمان را بالاتر از حد واقعیمی‌بریم بدون این که دیگران را تحقیر کنیم.

مثلا یک فرد با قیافة معمولی به دوستش
می‌گوید: «لامسب این خوش‌تیپی هم شده دردسر برای ما
2ـ شوخی پیونددهنده (af f iliative)
این شوخی، بدون این که ما یا دیگران را بالا و پایین ببرد،رابطه را محکم‌تر می‌کند.

مثلا وقتی از دو هنرپیشة مرد که زیاد با همدیگر همبازی
شده‌اند با شیطنت به یک زوج سینمایی تعبیر می‌کنیم، از این شوخی هستفادهکرده‌ایم.

3
ـ شوخی پرخاشگرانه (aggressive)
شوخی‌هایی که با به کاربردنشطرف مقابل را تحقیر می‌کنیم.

مثال‌هایش متأسفانه زیادند.

وقتی توی یک جمع، کسی به
شما می‌گوید «گدا» و بعد که ناراحت می‌شوید می‌گوید «شوخی کردم بی‌جنبه!»، دو باراز شوخی پرخاشگرانه هستفاده کرده هست.

4
ـ شوخی‌ خودشکنانه (self –defeating)
با هستفاده از این شوخی‌ها ما خودمان را تحقیر می‌کنیم تا دیگرانلبخند بزنند.

مثلا: «ما سگ شما نیستیم دوستان


می‌شود حدس زد که شوخی‌هایاول و دوم، شوخی‌های سالم و سومی و چهارمی ناسالم هستند.

10:

در هر شكل، متوجه جنبه‎ انتقادي شوخي باشيد.

فرضاً، چنان‎ چه كارفرمايي رايشانش را متوجه كارمند دير رسيده‎اش كند و بگايشاند: خوشحالم كه بالاخره توانستيد به جمع ما ملحق شايشاند، شنونده بايد شوخي‎هايي از اين دست را كاملاً جدي بگيرد، چون تعابير مختلف اين جمله كاملاً نمايان هست، به ايشانژه اگر با آهنگ خاصي همراه باشد.

***همين طور وقتي كه اشخاص پس از عنوان كردن مطلبي در خاتمه مي‎گايشانند كه «شوخي مي‎كنم»، بايد اين اعتبار را بسيار جدي تلقي كرده و پيرامونش انديشه كرد، زيرا اشخاص با هستفاده از اين عبارت مطالب خايشانش را پوشش داده و نابرخورنده جلوه مي‎دهند.

چنان‎چه يك شوخي از مشخصات زير برخوردار باشد، در مي‎يابيم كه شوخي جدي نبوده و هستفاده كننده قصد انتقاد و حمله را در سر نداشته هست:


آيا از شوخي براي جهت دهي دوباره به فرمود‎وگو هستفاده مي‎شود؟ آيا هدف شخص اين بوده ا ست كه از پيگيري موضوع خاصي خلاصي يابد؟

آيا شوخي مرتبط با يك مطلب جدي هست؟ آيا از شوخي براي پرهيز از رايشانارايشاني هستفاده مي‎شود؟

آيا شوخي شخص همراه با نشانه‎هاي عطوفت آميز و رقت قلب هست و فرد بدين واسطه همراهي و همدلي و درك خود را نشان مي‎دهد؟

آيا شوخي سرپوشي براي حالاتي چون ترس، سرخوردگي، حسادت و احساس خشم هست؟

آيا شوخي مي‎‎تواند معنا و مفهوم تازه‎اي به جريان بحث و فرمود‎وگو ببخشد؟



اشخاصي كه از موقعيت زندگي خود را راضي هستند و نسبت به موقعيت مادي و اجتماعي خود رضايت خاطر دارند، از شوخي به عنوان چاشني و مزه‎ي فرمود‎وگو هستفاده مي‎كنند.

چنين اشخاصي معمولاً از شوخي اغراض خاصي را دنبال نمي‎كنند.

در هر صورت، با ارزيابي كردن دقيق اشكال شوخي مي‎توانيد از اهداف و اغراض ناپيداي اشخاص هستفاده كننده از اين زبان و وسيله آگاه شده و بدين واسطه بهتر به شخصيت فرد برسيد.

11:

شوخی شهرستانی چه مدل شوخی هستش؟

12:


در بحث ما نمیگنجه


68 out of 100 based on 33 user ratings 358 reviews

@