قلب شما چند سال دارد؟


قلب شما چند سال دارد؟



قلب شما چند سال دارد؟
حتماً شنیده‌اید که می‌گویند "دل آدم باید جوان باشد سن و سال که مهم نیست". امکان دارد فردی در 30 سالگی قلبی 40 یا حتی 60 ساله داشته باشد. این مسئله به سبک زندگی و عوامل زیادی بستگی دارد. سن و سال عروق هر فردی میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز روشن می‌کند. مهم‌ترین مسئله این است که بدانید در هر سنی با کمی تلاش می‌توانید به داد قلبتان برسید و وضعیت آن را بهبود ببخشید.
قلب شما چند سال دارد؟
به نظرتان قلب شما چند ساله است؟ جوان‌تر از شماست یا مسن‌تر؟
برای این که بدانید قلب شما چند سال دارد، سۆالات این متن را با حوصله پاسخ دهید. در مقابل سۆالات، امتیاز آن نیز مشخص شده است. به سۆالات جواب دهید و امتیازات را جمع ببندید و در نهایت توضیحات امتیاز آورده را مطالعه بفرمایید. سپس تلاش کنید که با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم، سن قلبتان را پایین بیاورید؛ یعنی جوان‌ترش کنید.
1- چند ساله هستید؟
الف. بین 20 تا 35 سال (1 امتیاز)
ب. 35 تا 50 سال (2 امتیاز)
ج. 50 سال و بیشتر (3 امتیازی)
2- سیگار می‌کشید یا قبلاً سیگاری بودید؟
الف: خیر (1 امتیاز)
ب. بله؛ اما مدت طولانی است که ترک کرده‌ام (2 امتیاز)
ج. بله؛ اما اخیراً ترک کرده‌ام (3 امتیاز)
د. بله سیگاری هستم (4 امتیاز)
قلب شما چند سال دارد؟
3- روزانه چه میزان سدیم (نمک) مصرف می‌کنید؟
الف. بیش از 1500 میلی‌گرم (4 امتیاز)
ب. حداقل 1500 میلی‌گرم (1 امتیاز)
ج. صادقانه بگویم نمی‌دانم (4 امتیاز)
4- میوه و سبزیجات را ...
الف. صرفاً به عنوان تزیین غذا استفاده می‌کنم (4 امتیاز)
ب. در هر وعده‌ غذایی مصرف می‌کنم (1 امتیاز)
ج. هر روز به عنوان میان‌وعده استفاده می‌کنم (2 امتیاز)
قلب شما چند سال دارد؟
5- اندازه‌ دور کمرتان چقدر است؟
الف. بیش از 89 سانتی‌متر (4 امتیاز)
ب. 71 تا 89 سانتی‌متر (2 امتیاز)
ج. کمتر از 71 سانتی‌متر (1 امتیاز)
6- فعالیت بدنی روزانه‌تان چه میزان است؟
الف. خیلی فعال هستم: فقط روزهایی که به باشگاه نمی‌روم استراحت می‌کنم (1 امتیاز)
ب. بد نیست: تا رسیدن به اتومبیل شخصی‌ام را پیاده می‌روم (4 امتیاز)
ج: کم است: پیاده‌روی دارم و به جای آسانسور از پله‌ها استفاده می‌کنم (2 امتیاز)
قلب شما چند سال دارد؟
7- وقتی دچار استرس می‌شوید چه کار می‌کنید؟
الف. جلوی یخچال میخکوب می‌شوم و هر چه دم دست باشد می‌خورم تا آرام بگیرم (4 امتیاز)
ب. هیچ تغییری در تغذیه‌ام ایجاد نمی‌شود و استرس‌هایم را کنترل می‌کنم (1 امتیاز)
ج. استرس‌هایم همیشه با من هستند و نمی‌توانم کاری بکنم (2 امتیاز)
سه سۆال دیگر مطرح می‌شود که برای هر پاسخ مثبت (بله) 2 امتیاز و برای سۆالاتی که پاسخی ندارید، 1 امتیاز در نظر بگیرید.
آیا در خانواده‌تان سابقه‌ بیماری قلبی دارید؟
آیا فشارخونتان بالاست؟
آیا میزان کلسترول خونتان بالاست؟
پاسخ تست
* امتیاز کمتر از 10: شما قلب جوانی دارید
تبریک می‌گوییم. شما قلب جوانی دارید. به نظر می‌رسد رژیم غذایی مناسب و کم نمکی دارید. روزانه ورزش می‌کنید و سبک زندگی‌تان سالم است. در نتیجه قلبتان جوان است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی در شما محدودتر است. به همین شیوه ادامه دهید. رژیم غذایی مدیترانه‌ای در پیش بگیرید. مطمئن باشید که روند پیری قلبتان کندتر از این نیز خواهد شد. به عقیده‌ محققان سن و سال شناسنامه‌ای، یکی از آن عوامل مهار شدنی در سلامت قلب دارد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که با تغییر سبک زندگی، کاهش استرس و اصلاح تغذیه در هر سن و سالی می‌شود قلب را جوان و از پیری آن جلوگیری کرد.
* امتیاز بین 10 تا 28: قلبتان در دوره‌ میانسالی است
سبک زندگی شما کارایی لازم برای کاهش سن و سال قلب و کاهش عوامل خطرساز برای ابتلا به بیماری‌های قلبی را ندارد. در واقع امکان دارد که با ادامه‌ این رویه، عواملی مانند مصرف دخانیات، فشارخون بالا، دیابت، چاقی دور شکم، استرس، مصرف کم میوه‌ها و سبزیجات و کمبود فعالیت‌های جسمانی شما را دچار مشکل کند. با این حال با ایجاد تغییرات ساده می‌شود به نتایج خوبی دست پیدا کرد. به عقیده‌ محققان ورزش روزانه یکی از بهترین کارها برای مقابله با پیری قلب و سفت شدن رگ‌ها است. با ورزش کردن شانس بیشتری برای مقابله با عملکرد نادرست سلول‌ها خواهید داشت. توجه داشته باشید که عدم کارایی سلول‌های قلبی و سفت شدن عروق باعث مسدود شدن آن‌ها شده و خطر سکته‌ قلبی و مغزی را بالا می‌برد. باید بدانید که ورزش همچنین اثرات عوامل دیگری مانند دیابت و چاقی مفرط را نیز کاهش می‌دهد.
* امتیاز 28 و بالاتر: قلب شما میانسالی را رد کرده است
اگرچه در این رده برنامه دارید اما بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا روش‌های مناسب برای جوان کردن قلب ارائه دهد. در غیر این صورت امکان اینکه دچار مشکلات قلبی- عروقی شوید بیشتر است. توصیه می‌کنیم بیشتر به سلامتی قلبتان اهمیت دهید. به عنوان مثال سیگار را ترک کنید. با همین کار می‌توانید جلوی روند سریع پیری قلبتان را بگیرید. بهتر است که وزنتان را کنترل کرده و در حالت نرمالی برنامه دهید تا خطر بیماری‌های قلبی- عروقی کاهش یابد. بیشتر به تغذیه‌تان اهمیت بدهید و مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر کنید



توجیه و تنبلی را کنار بگذارید

1:

17
نتیجه برام غیر منتظره بود!!!
ولی با این حال پیشنهادات جالبی داشت
تصور خودم بر این بود که قلبم جوان تر از
هفده باشه:دی


76 out of 100 based on 46 user ratings 346 reviews

@