دوچرخه تا چند سال دیگر می‌میرد!


دوچرخه تا چند سال دیگر می‌میرد!



دوچرخه تا چند سال دیگر می‌میرد!
"دوچرخه تا چند سال دیگر در ایران می‌میرد"؛ این گفته فروشندگانی است که از فعالیت در این بخش اظهار پشیمانی می‌کنند؛ چراکه موتورسیکلت جای دوچرخه‌های بزرگسالان را گرفته و ماشین‌های شارژی و اسکوتر هم جایگزین دوچرخه‌های بچه‌گانه شده‌اند.

بررسی‌ها از بازار کم رونق دوچرخه، آن هم در آستانه فصل تابستان گویای عرضه دوچرخه‌های چینی، سنگاپوری، مالزیایی و ژاپنی است که در سایزها و برندهای متفاوت در رنج قیمتی 180 هزار تا بیش از هشت میلیون تومان فروخته می‌شوند.

بازار دوچرخه‌ در طول سال‌های گذشته دچار رکود شده و مردم به دلایل مختلف تمایل کمتری نسبت به خرید و استفاده از این وسیله نقیله داشته‌اند. به ویژه دوچرخه‌های بچه‌گانه با استقبال کمتری نسبت به سال‌های گذشته روبرو شده است که دلیل آن از سوی دست‌اندرکاران این بازار، تمایل خانواده‌ها به خرید ماشین‌های شارژی عنوان می‌شود.

یکی از دوچرخه‌فروشان در منطقه میدان رازی (گمرک) تهران می‌گوید دوچرخه تا چند سال دیگر در ایران می‌میرد؛ بزرگسالان که خیلی دوچرخه سوار نمی‌شوند و ترجیح می‌دهند یک مسافت کوتاه را با مترو یا اتوبوس‌های بی.‌آر.تی طی کنند تا اینکه سوار دوچرخه شوند.

از طرف دیگر ماشین‌های شارژی جای دوچرخه‌های بچه‌گانه را گرفته‌اند و خانواده‌ها هم تمایل به خرید این وسایل دارند. اکنون در مغازه‌ها، جای دوچرخه‌ها را ماشین‌های شارژی گرفته‌اند.

به اعتقاد این فروشنده، تبلیغات ضد دوچرخه بوده و جامعه تنبل شده است. کودکان نیز چندان دوچرخه سوار نمی‌شوند و افراد بالای 15 سال هم بیشتر موتورسیکلت می‌خرند تا دوچرخه. به خصوص در شرایط فعلی که قیمت دوچرخه افزایش پیدا کرده است. همچنین یکی دیگر از دلایل کم‌ شدن استقبال از دوچرخه این است که خانم‌ها نمی‌توانند از این وسیله استفاده کنند.

وی از اینکه وارد شغل دوچرخه‌فروشی شده اظهار پشیمانی می‌کند و می‌گوید 10 سال پیش که وارد این شغل شدم وضعیت کسب و کار خوب بود ولی اکنون باید کل سال را منتظر تابستان بمانیم تا ماهی دو - سه میلیون درآوریم.

همچنین یکی دیگر از فروشندگان با اشاره به بازار راکد دوچرخه‌، دلیل این موضوع را افزایش تعداد فعالان در این حوزه عنوان کرده و می‌گوید قبلا در محدوده میدان رازی تهران حدود پنج مغازه دوچرخه فروشی وجود داشت اما اکنون 50 مغازه، دوچرخه و اسکوتر و ماشین‌های شارژی می فروشند. از سوی دیگر دوچرخه دیگر مورد استقبال مردم نیست لذا رقابت در این حوزه صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته دست اندکاران بازار، دلیل اختلاف قیمت انواع دوچرخه در استفاده از نوع قطعات است. چراکه در صورت استفاده از قطعات چینی، مالزیایی و سنگاپوری دوچرخه ها ارزان تر می‌شوند و در صورت استفاده از قطعات ژاپنی، این وسیله گران‌تر عرضه می شود.

بررسی‌های بازار دوچرخه در آستانه فصل تابستان، حاکی از آن است که برندهای رایج در بازار دوچرخه که غالبا در چین و بعضا اندونزی و مالزی ساخته یا مونتاژ می شوند، در رنج قیمتی 400 هزار تا دو میلیون و 800 هزار تومان به فروش می رسند.

البته در بازار این وسیله نقلیه، دوچرخه‌هایی با قیمت‌های هشت میلیون تومان و حتی بیشتر هم به چشم می خورد که از بدنه‌های کربنی و قطعات ژاپنی در ساخت آنها استفاده شده است و خریدار آنها ورزشکاران نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای هستند.

قیمت دوچرخه‌های بچه‌گانه و دوچرخه‌های مناسب نونهالان نیز در سایزهای 12، 16 و 20 بین 150 تا 400 هزار تومان است. البته قیمت دوچرخه‌های سایز 20 و آلومینیومی کمی متفاوت است و بیش از 400 هزار تومان فروخته می‌شوند.

دوچرخه‌های بچه‌گانه در سایز 12 بین 150 تا 220 هزار تومان و در سایز 16 حدود 180 تا 400 هزار تومان است که این تفاوت قیمت به دلیل آلومینیومی بودن بدنه دوچرخه است.

همچنین بالاترین قیمت در دوچرخه‌های بچه گانه متعلق به سایز 16 است.

دوچرخه‌های با بدنه آلومینیوم قیمتی بین 750 هزار تا دو میلیون و 300 هزار تومان دارند که قیمت‌های بالا شامل دوچرخه‌های با قطعات ژاپنی، ترمز هیدرولیک و 30 دنده می شود.

همچنین تفاوت قیمت دوچرخه‌های سایز 24 و 26 در هر برند، بین 10 تا 30 هزار تومان است.

طبق گفته فروشندگان، بیشترین دوچرخه که عموم مردم از آن استفاده می کنند دوچرخه‌های نیمه حرفه‌ای هستند که رنج قیمتی یک میلیون تومان دارند و یکی از نکاتی که مردم باید هنگام خرید به آن دقت کنند این است که بهترین مدل ترمز دوچرخه، دیسکی و روغنی و بدترین آن دیسکی سیمی است. البته ترمزهای سیمی قدیمی موسوم «ویبریک» به مراتب بهتر از این نوع ترمزها هستند.

قیمت یک دستگاه دوچرخه نیمه حرفه‌ای با قطعات چینی حدود 400 تا 500 هزار تومان است و همین دوچرخه‌ها با قطعات مالزیایی و سنگاپوری بین 700 تا 800 هزار تومان به فروش می‌رسند.



کوچ زنان شاغل از صنعت به خدمات/ ۱۰۰ هزار کرسی ریاست به زنان رسید

1:

وای چ بد !!!
دوچرخه خیلی خوبه ...کیفی ک دوچرخه داره موتور نداره ...
خیلی خبر نگران نماينده ای بود !


چگونه برای راه اندازی کسب و کارتان بودجه فراهم کنید

2:

الفاتحححححححححححححححححححح حه


دستور گرانی ۱۰درصدی ماست، پنیر و شیر صادر شد

3:

دوچرخه تو همه جاى دنيا داره زنده ميشه و با سبك و مدلهاى جديد و پيشرفته وارد بازار ميشه
اونوقت تو ايران در حال مرگه؟؟


سکوت 8 ساله‌ رئیس کل اسبق بانک مرکزی شکست

4:

مزایای دوچرخه خیلیه تاثیر مستقیم روی سلامت جامعه میزاره وظبفه دولت هست که فرهنگ سازی کنه از دانش آموز تا کارمند با دوچرخه بروند به محل چه ایرادی داره بخصوص الان که بنزین گرون شده دوچرخه خیلی خوبه اما همین دوچرخه ساده اش هم حداقل 600هزار تومان قیمت داره که باید ارزونتر بشه تا همه بتونن بخرن ایستگاهای عرضه دوچرخه هم دارن برای یک ساعت 100تومان میگیرن ولی دوچرخه هاشون خیلی ساده و سنگین هستن همون 100تومان نمی ارزن


نمونه سوالاتی که در مصاحبه استخدامی می پرسند

5:

سلام
فکر می کنم یه علتش نبودن مسیرهای ویژه و مناسب برای دوچرخه سواری باشه...مثلا شخصی که تصمیم بگیره تو شهرستان تهران با دوچرخه جایی بره باید از کنار بزرگراه و ...حرکت کنه که با این وضع رانندگی ها معلوم نیست سالم و زنده به مقصد برسه! :|


نابساماني برند در ايران مانع مهم رونق اقتصاد کشور است

6:

سلام
با توجه به وضعیت سوخت وسایل نقلیه تو کشور
فکر میکنم اگه مسیرهای مشخصی رو برای این وسیله ی نقلیه ایجاد نمايند این مشکل هم به سهولت حل بشه


مجردها وام 80 ميليوني می‌گیرند!

7:


سلام عزيز
دقيقا همينطوره
خانومها كه محرومند از دوچرخه سوارى
آقايون هم احتمالا فقط براى تفريح هستفاده ميكنن نه به عنوان وسيله نقليه
كه اگه اينطور بود بار ترافيك اتومبيلها كمتر ميشد


بیشترین و کمترین بیکاری در کدام شهرهاست+جدول

8:

البت برای دختران که حیاتی نداشت
منظورش واس ما پسراست

9:

بله در کل منظورش با پسراس..ولی خیلی از دخترا هم از دوچرخه هستفاده میکنن...نمونش خود من..
برای تفریح و ورزش عالیه.

10:

سلام
بله دقیقا
هم باید مسیر های امن و مناسب ایجاد بشه و هم تسهیلاتی برای خرید دوچرخه در نظر گرفته بشه و البته هستفاده از دوچرخه به جای خودروهای شخصی فرهنگ سازی بشه!

11:

درود

دقیقا ! دوچرخه در کشور های صنعتی و مدرن تازه داره متولد میشه .


12:

ما که از اولم محروم بودیم
چرا که ممکن هست هنگام دوچرخه سواری بالا پایین شدن پاهای بانوان سبب تحریک اقایون بشه
واقعا متاسفم واس مملکتم ورزش به این مفرحی و بدون الودگی نیمی از جامعه (بانوان)از ان محرومند
فرض کنین بنده بخوام فردا به جای منتظر شدن برای تاکسی با دوچرخه بروم خرید؟!!!!!!!!
چه ها که نمیشود :سنت شکنی،تابوشکنی.تازه حضرات و فقهای ما فتوا داده اند دوچرخه سواری بانوان در منظر نامحرم مفسده به دنبال دارد/!!!!!!!!!!!!ذهن که خراب باشه همه چی رو در س ک س میبینه
یهو بگین وجود زن=مفسده چرا فشار میارین به خودتون

13:

دوسش دارم و هنو ازش هستفاده می کنم

14:

من که از همون سنین کم همیشه دوچرخه داشتم
وبااین وسیله خاطره ها دارم
حالا بحث دوچرخه سواری حرفه ای جداست
ولی برای سلامت جامعه واستفاده ی عمومی امت از دوچرخه
هیچ تدبیر مستمری اجرایی نشده
وهرکی هم سوار میشه
برای دل خودشه
همین چند سال پیش یه موج بی سابقه هستفاده از دوچرخه تو شهر ما راه افتاد
ولی متاسفانه الان چقدر دوچرخه
که داره گوشه ی پارکینگ خونه ها خاک میخوره
چه میشه کرد
همینه که هست
خواهرم حجابتو رعایت کن شما

15:

ببخشید دوست عزیز شما خودتون الان سوار میشین؟

16:

من چون جدیدا دنبال دوچرخه خریدن برای دخترم بود.

زیاد حرفشونو تایید نمی کنم.

اول می خواستم برم از سایت دیوار خرید کنم.

هر دوچرخه ای که می گذاشتن تا چهار پنج ساعت بعد فروخته می شد.

و من چون باید منتظر شوهرم می موندم چیزی گیرم نیامد.
رفتیم گمرک خیابان قلمستان.

موقع رفت یکی دوتا از دوچرخه ها رو دیدم فرمودیم بریم بقیه رو هم ببینیم.

موقع برگشت فروخته شده بودن.
البته یه دوچرخه اول خیابان 300 تومن بود.

انتهای خیابان تا 380 تومن همونو قیمت می گرفتی.

هر دوچرخه توی گمرک توی هر مغازه فرق داره.

هی گرون و ارزون میشه.
و امت هم خیلی خرید می کردن.

این حرفها مربوط به چهارشنبه شب گذشته هست.


17:

بله من خیلی دوچرخه دوست دارم برای تفریح و ورزش ازش هستفاده میکنم البته جاهای خلوت و بخصوص نه هر جایی

18:

بانوان میتونند فرهنگ دوچرخه سواری رو احیا نمايند ...اگر مانع ها اجازه دهند

19:

من الان چندین ساله دارم دوچرخه سواری می کنم و هیچ کس مشکلی برام پیش نیاورده.

توی خیابان ولیعصر- جردن - تا پارک آب و آتش میرم .

تا پارک ساعی میرم و برمیگردم و ...
توی شهرهای بروجرد و خرم آباد و اراک و چالوس و نوشهر و شهرک نمک آبرود هم دوچرخه سواری کردم.

هیچ مشکلی یا برخوردی با من نشده.


سوار بشید و فرهنگ سازی کنید.
در ضمن امسال نسبت به سالهای قبل دوچرخه سوار خانم و آقا به نظر من بیشتر شده.



94 out of 100 based on 84 user ratings 934 reviews

@