چگونه عادت غیبت کردن را ترک کنیم؟


چگونه عادت غیبت کردن را ترک کنیم؟




    چگونه عادت غیبت کردن را ترک کنیم؟

پاسخ :


از سویی گفته می شود که در قیامت همه چیز چنان آشکار است که دروغ متمشی نمی شود و از سویی

1:



«فلا اقسم بمواقع النجوم و انه لقسم لو تعلمون عظیم» این قسم از چه جهت است اگر ما ستارگان

برای پرهیز از غیبت , باید راهکارهای زیر به دقت عمل شود: الف .


از پیامبراکرم (ص) نقل شده است که فرمودند: «اگر قرار بود برای غیر خدا سجده کرد فرمان می
شناخت ریشه های غیبت و مبارزه با اون ها: ابتدا باید ریشه های غیبت را بشناسید, سپس با اون ها مبارزه کنید.


برخی به شعر بابا طاهر عریان اشکال گرفته اند که چرا فرموده است: «من از درد و درمان و وصل
امام صادق (ع ) می فرمایند که ریشه غیبت ده گونه می باشد که ما به تعدادی از اون ها اشاره می کنیم : 1.


در دعای مکارم اخلاق چنین آمده است: «اللهم خذ لنفسک من نفسی ما یخلصها و ابق لنفسی من نفسی
شفای غضب 2.


فطری بودن اخلاق به چه دلیل است؟
همیاری با دیگران ; یعنی عده ای مشغول غیبت باشند و ما به هر دلیلی اونان را کمک می کنیم .


چه قرائن و شواهد قطعی داریم که ثابت کنیم که خواستگاه اخلاق فطرت است و نه تربیت خانوادگی
3.


با وصف اینکه انسان نسبت به نیت صرف که به مرحله عمل نرسیده مجازات نخواهد شد بنابراین
تهمت : این مورد حداقل می تواند دو معنا داشته باشد: یکم این که شخصی به ما تهمت زند و ما هم غیبت او را بکنیم ; مثلا بگوییم : »اگر فلانی این عیب و اون عیب را نداشت به ما تهمت نمی زد«.

دوم : این که ما می خواهیم به شخصی تهمت بزنیم , ولی اول با غیبت , جاده را صاف می کنیم ; مثلا می گوییم : »فلانی چنین حرف زشتی را زد.

اصلا او آدم بد زبان و کینه توزی هست «.

4.

سوئ ظن , 5.

حسد, 6.

سخریه (میزان الحکمه , ج 7, ص 348, روایت 15229) پس باید ابتدا غیبت را ریشه یابی کنید, سپس با شیوه های مناسب , ریشه غیبت را از بین ببرید.

ب .

تفکر در آیات و روایات مذمت غیبت : باید هر روز این آیات و روایات را به قصد پندگیری مطالعه کنید.

هرگز گذرا و بی تائمل نگذرید; این مطالعه کم و مستمر, به مرور وقت , مذمت غیبت را از اعتقاد به باور تبدیل می کند و وقتی باور آمد, جرائت بر غیبت یا از بین می رود و یا کم می گردد.

ج .

تفکر در مرگ : بنابر روایات , اندیشیدن به مرگ , برای تهذیب و خودسازی بسیار سودمند هست .

انسان مرگ اندیش , نه تنها از گناه دست می کشد, بلکه از تجملات و زواید دنیا نیز متنفر می شود.

د.

ترک زمینه غیبت : گاهی دوستان خاص , حرف هایی خاص , مجلسی خاص یا...

زمینه غیبت کردن یا شنیدن اون را فراهم می نمايند.

اگر نمی توانید از غیبت نهی کنید و یا با زیرکانه مسیر حرف ها را عوض کنید, باید چنین محیطهایی راترک کنید و گرنه غیبت کردن برایتان عادی می شود.

ه.

مراقبه و محاسبه : پیش از سخن فرمودن بر اونچه می خواهید بگویید, دقت و تائمل کنید اگر غیبت هست , ترک کنید.

این مراقبه را باید تا وقتی اجرا کنید که غیبت ترک شود.

شبانگاه به محاسبه بپردازید.

اگر غیبتی از شما صادر نشده هست , خدا را شاکر باشید و اگر - پناه بر خدا - غیبتی کرده اید, هم برای خود و هم برای غیبت شونده هستغفار کنید و دوباره تصمیم بر ترک غیبت بگیرید.

در آخر تائکید می کنیم که این راهکارها را دقیقا به کار گیرید تا به نتیجه مطلوب برسید و گرنه بدون عمل بهترین راهکارها هم عقیم می ماند.
براى ترک غیبت باید اراده‏اى جدى و قوى داشته باشید و از شنیدن یا فرمودن هر غیبتى و تهمتى هر اندازه هم به نظرتان کوچک و سطحى مى‏آید اجتناب ورزید؛ زیرا در روز قیامت جوابى براى اون نخواهید داشت.

در این رابطه به برنامه‏اى که پیشنهاد مى‏شود به مدت چهل روز عمل کنید و نتیجه را در صورت تمایل براى ما ارسال دارید.

امید هست ان‏شاءاللّه‏ بر این گناه غالب شوید: 1) هر ده روز یک بار بحث غیبت را در کتاب گناهان کبیره مطالعه کنید.

2) هر روز صبح با خدا «شرط» کنید که امروز غیبت نمى کنم.

در طول روز کاملا مراقب رعایت این شرط باشید و جدا بکوشید حتى براى یک بار هم از اون تخلف نکنید؛ شب‏ها قبل از خواب، اعمال روزتان را مورد بررسى برنامه دهید.

اگر مرتکب غیبت شده‏اید تعداد دفعات اون را ثبت کنید و براى مبارزه با اون توبه نمایید و براى خود تنبیهى برنامه دهید؛ مثلا تصمیم بگیرید با دوستى که نزد او بیشتر غیبت مى‏کنید یک روز رفت و آمد و فرمود وگوى غیرضرورى نکنید، یا در جایى که بیشتر غیبت هست شرکت نکنید یا یک روز، روزه بگیرید.

در رابطه با افراد خانواده و دیگر افراد نیز در صورت امکان اونها را امر به معروف نموده و از عواقب ارتکاب غیبت بر حذر دارید و بهتر هست روایاتى که از طریق معصومین(ع) در مورد عقوبت غیبت نماينده وارد شده براى اونها بخوانید مانند اون حدیثى که مى‏فرماید شخص غیبت‏نماينده اگر با توبه بمیرد (و کارهاى دیگرش هم پذیرفته شود) از جمله آخرین کسانى هست که به بهشت مى‏رود و اگر بدون توبه بمیرد از جمله اولین کسى هست که وارد جهنم مى‏شود.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 3 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 11:09 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


56 out of 100 based on 41 user ratings 466 reviews

در آیه 5 سوره ممتحنه می خوانیم که «ربنا لاتجعلنا فتنه للذین کفروا» در این آیه منظور
در آیه نور از سوئی با ضرس قاطع می فرماید که «الله نور السموات و الارض» ولی در ذیل آیه
منظور از حدیث «خلقت الخلق لکی اعرف» چیست؟ آیا این حدیث و امثال آن صرفا ذوقی و عرفانی
خداوند در مورد قرآن خود را حافظ آن از هر گونه تحریف معرفی می کند و می فرماید: «انا له
در قرآن آمده است که «و فدینا بذبح عظیم» عظمت این ذبح از چه جهت بوده آیا خود آن ذبح عظیم
در آیه 13 سوره ممتحنه: مگر قوم مغضوب کفار نیستند پس چرا قرآن می فرماید: «قد یئسوا من الاخره
ASP.NET Authenticate Using [Authorize]
Can you enable [Authorize] for controller but disable it for a single action?
How do I find out the name of the current controller/action/view?
Why do I get the “method has no supported translation to SQL” error?
MVC Javascript error
ASP.NET MVC: How to Route Search Term with . (Period) at the end
Master Page Error on New MVC Project
How do I continue working on the server after returning a response with ASP.NET? (WebForms and MVC)
Is .NET MVC must learn technology? [closed]
Using a Base Controller for obtaining Common ViewData
*
@