اثرات گناه بر روح و روان انسان چگونه است و آیا توجیه علمی دارد؟


اثرات گناه بر روح و روان انسان چگونه است و آیا توجیه علمی دارد؟




    اثرات گناه بر روح و روان انسان چگونه است و آیا توجیه علمی دارد؟

پاسخ :


می خواستم بدانم چرا در اسلا م و قانون ما دیه مرد و زن برابر نیست؟

1:



پدرم حدود 20 روز است که فوت کرده حال بسیار بدی دارم به هیچ کاریم نمی رسم آخه خیلی دوستش

از مسلمات دین و علم و تجربه هست که کردار انسان، خواه نیک و خواه بد، داراى پى آمد و نتیجه، در دنیا و آخرت هست و همچون بذرى هست که در مزرعه ى جهان کاشته مى شود، اگر بذر گل بود، نتیجه اش گل هست و اگر خار بود، نتیجه اش خار هست.


چگونه می توانم خواب پدرم (که فوت کرده است) را ببینم و با او در خواب صحبت کنم؟
تکرار گناه و مداومت اون موجب تیرگى و واژگونى قلب و مسخ انسان از حالت انسانیت به حالت درنده خویى و حیوان صفتى مى گردد، و نیز باعث گناهان بزرگتر مى شود.


آیا دعایی وجود دارد که مرگ انسان را به جلو بیاندازد؟
به عنوان مثال: گنهکارى که براى اولین بار لب به شراب مى زند، چون مسلمان هست، آشامیدن چند قطره از شراب براى او بسیار سخت هست، ولى بار دوم کمى آسان مى شود و وقتى زیاد تکرار شد، آشامیدن چند لیوان از اون براى او از آب خوردن آسانتر مى گردد.


در داستان حضرت آدم(ع) که در قرآن بیان شده چرا موقعی که صحبت از وسوسه شیطان و اخراج از
آرى! تداوم گناه حتى گناهان بزرگ را براى انسان آسان مى گرداند.


می خواهم تفسیر بخوانم چی کار کنم؟
در قراون کریم آیات متعددى در این رابطه وجود دارد، از جمله:«ثمَّ کانَ عاقِبهُ الَّذینَ اَساؤا السُوأى اَنْ کَذَّبوا بِآیاتِ اللّه و کانوا بها یستَهزِءُون؛ سپس سرانجام کسانى که اعمال بد مرتکب شدند به جایى رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و اون را به سخریه گرفتند» (روم ، 10).

آیا بچه ها در سنین بین 7 تا 12 سال دارای غریزه جنسی هستند و اینکه آیا در بازی های خود ممکن
در تاریخ بسیار دیده شده که افرادى بر اثر تداوم گناه و طغیان کارشان به کفر و انکار حق و به مسخره گرفتن اون رسیده هست، این ها از آثار شوم گناه هست که دامنگیر گنهکار مى گردد، چنانکه مداومت بر کارهاى نیک و عبادات، موجب صفاى دل و نورانیت بیشتر روح و جان مى شود.


تعداد منار مساجد شیعیان 2 یا بیشتر است ولی منار مساجد سنیان یکی است.دلیل آن چیست؟
در این باره به روایات زیر توجه کنید: امام صادق علیه السلام فرمودند، پدرم مى فرمود:«ما من شى ء اَفسَد لِلقَلب من خَطیئَهٍ اِنّ القَلب لَیواقِع الخَطیئَهَ فما تَزالُ به حتّى تَغلبَ علیه فَیصیرُ اَعلاهُ اَسفَله، چیزى بیشتر از گناه، قلب را فاسد نمى کند، قلب گناه مى کند و بر اون اصرار مى ورزد تا در برابر گناه به زمین می خورد و در نتیجه سرنگون و وارونه مى گردد در چنین حالتی موعظه در اون اثر نمى نماید» (کافی، ج 2، ص 268).
یعنی هیچ چیزی به اندازه خطا و لغزش و گناهکاری روح را بیمار و فاسد نمی کند، روح پشت سر هم کار سیاه انجام می دهد تا اونجا که یکسره زیر ورو می شود و فطرت بشری به یک حیوان درنده و بلکه بدتر از اون تبدیل می شود.

در حدیث دیگر اینطور آمده که در هر روحی یک نقطه سفید هست، اگر آدمی گناهی بکند در اون نقطه سفید یک نقطه سیاه پیدا می شود، اگر از این گناه پشیمان شود و توبه کند اون نقطه تاریک محو می شود و اگر به گناه و .

.

.

ادامه بدهد اون نقطه سیاه توسعه پیدا می کند تا تمام اون سفیدی را بگیرد، همینکه دیگر قسمت سفیدی باقی نماند سقوط این آدم قطعی هست، امیدی به بازگشت او نیست.

بعد در همین حدیث فرمود: این هست معنای آیه 14 سوره مطففین قراون: «کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون، یعنی درباره اینها سخن مگو، اعمال تاریک و سیاه اینها به صورت زنگاری بر روی قلبشان در آمده هست».

این آیه حالت سقوط اخلاقی و روحی بشر را ذکر می کند.
امام کاظم علیه السلام مى فرماید:«اذا اَذنَب الرّجُل خَرجَ فى قَلبه نُکتَهٌ سَوداء فاِن تابَ اِنمَحتْ و ان زاد زادتْ حتّى تَغلِب على قَلبه فَلا یفلِح بَعدها ابداً، وقتى که انسان گناه مى کند، در قلب او نقطه ى سیاهى پدید مى آید، اگر توبه کرد، اون نقطه پاک مى شود و اگر بر گناه خود اضافه کرد اون نقطه گسترده مى گردد به طورى که همه قلب او را فرامى گیرد و سپس اون هرگز رستگار نمى شود» (میزان الحکمه، ج 3، ص 464).

به طور کلى هرگونه نکبت و بلا، خواه روحى و خواه جسمى از گناه سرچشمه مى گیرد که امام باقر علیه السلام فرمود: «و ما مِن نِکبَهٍ تُصیبُ العَبد الاّ بِذَنب، هیچ نکبتى به بنده نرسد مگر به خاطر گناه» (کافی ، ج 2 ، ص 269).

با بررسى روایات بدست مى آید که گناهان مختلف، داراى آثار روحی و روانی گوناگون هست از جمله:
قساوت قلب
امام علی علیه السلام فرمود:«ما جَفَّت الدّموعُ الاّ لِقَسوه القُلوب و ما قَست القُلوب الاّ لِکَثره الذّنوب،اشک چشم ها نخشکد مگر به خاطر قساوت و سختى دل ها و دل ها سخت نشود مگر بخاطر گناهان بسیار» (کافی ، ج 2 ، ص 271).


عدم هستجابت دعا
امام باقر علیه السلام فرمودند: «همانا بنده از خدا حاجتى مى خواهد، اقتضا دارد که زود یا دیر برآورده شود، سپس اون بنده گناهى انجام مى دهد خداوند به فرشته مى فرماید: حاجت او را روا مکن و او را محروم ساز زیرا در معرض خشم من درآمد و سزاوار محرومیت شد.» (کافی ، ج 2 ، ص 271).
الحاد و انکار
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در ضمن فرمودارى فرمودند:«فاِنّ المَعاصى تَستَولى الضَّلال على صاحِبها حتّى تُوقِعُه رَدّ ولایه وصىِّ رسول اللّه و دفع نبوه نبى اللّه و لا تزال بذلک حتّى توقعه فى ردّ توحید اللّه و الالحاد فى دین اللّه، همانا گناهان گمراهى را بر گنهکار مسلط مى نماید تا اونجا که او را به رد ولایت و امامت وصى رسول خدا و انکار نبوت پیامبر و به همین منوال انکار یکتایى خدا و الحاد و کفر در دین خدا، آلوده مى گرداند» (بحار ، ج 73 ، ص 360).

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 4 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 12:46 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


56 out of 100 based on 21 user ratings 796 reviews

@